InfoNu.nl > Huis en Tuin > Kopen en huren > Het ereloon van de vastgoedmakelaar (BE)

Het ereloon van de vastgoedmakelaar (BE)

Het ereloon van de vastgoedmakelaar (BE) Wanneer u uw woning wenst te verkopen, kan u beroep doen op een vastgoedmakelaar. Deze deskundige gaat voor u op zoek naar de juiste koper voor uw onroerend goed. Hiervoor zal hij een vergoeding vragen onder de vorm van een commissieloon.

Affichering commissieloon

Naar aanleiding van de Wet op de Handelspraktijken dient de vastgoedmakelaar het tarief voor zijn diensten schriftelijk, ondubbelzinnig en goed leesbaar te afficheren op een plaats die van buitenaf zichtbaar is voor de consument. De prijs die geafficheerd wordt moet de totale prijs zijn. Dit betekent dat alle kosten, taksen en BTW inbegrepen moeten zijn in het tarief dat vermeld wordt.

Een voorbeeld: Wanneer het commissieloon van de makelaar 3% exclusief BTW bedraagt, dient de vastgoedmakelaar aan de consument mee te delen dat het tarief 3,63% bedraagt, namelijk 3% + 21% BTW. Staat er toch 3% aangeduid, dan gaat men ervan uit dat dit het commissieloon inclusief BTW is.

Wanneer is commissieloon verschuldigd?

Een vastgoedmakelaar heeft recht op de bedongen commissie wanneer hij het resultaat zoals beoogd in de overeenkomst behaald heeft, meestal is dit dus de verkoop van het onroerend goed. Het is dan ook van groot belang om het doel van de overeenkomst zeer grondig en gedetailleerd in het contract te vermelden, om latere discussie te vermijden. Het is interessant om te bedingen dat er geen commissie verschuldigd is wanneer de verkoop gesloten wordt onder opschortende voorwaarde die niet gerealiseerd wordt.

Stel dat de overeenkomst loopt voor een duurtijd van 6 maand, en de makelaar is er niet in geslaagd om het pand binnen die tijd te verkopen, dan is geen enkel commissieloon verschuldigd.

Als u een contract hebt afgesloten waarbij de makelaar het exclusieve recht heeft om uw pand te verkopen, mag u zelf geen kandidaat-kopers zoeken. Doet u dit wel, riskeert u een schadevergoeding te moeten betalen die kan oplopen tot 75% van het commissieloon! Indien u zelf van plan bent om ook kandidaat-kopers voor uw pand te zoeken, is het dus beter een niet-exclusieve overeenkomst met de vastgoedmakelaar af te sluiten.

In bepaalde bemiddelingscontracten wordt bedongen dat de vastgoedmakelaar toch nog commissie zal ontvangen indien hij binnen de 6 maand na afloop van het contract erin slaagt het pand te verkopen aan een kandidaat-koper die hij heeft aangebracht. Daartoe dient de makelaar te kunnen bewijzen dat hij reeds contact had met de kandidaat-koper op het moment van de bemiddelingsopdracht. Een lijst van alle gegadigden moet binnen de zeven dagen na het aflopen van de overeenkomst bezorgd worden aan de opdrachtgever.

Lastgeving of aanneming?

Om te weten of er commissieloon verschuldigd is, dient het contract gekwalificeerd te worden, als zijnde aanneming of lastgeving.

Wanneer de vastgoedmakelaar aangesteld wordt om rechtshandelingen te stellen in naam van de verkoper, bijvoorbeeld voor het sluiten van de verkoopsovereenkomst, is sprake van lastgeving. In dat geval kan de rechter de contractueel bedongen vergoeding herleiden.

Wanneer de makelaar echter enkel materiële handelingen mag stellen zoals het maken van publiciteit of het bemiddelen tussen beide partijen, spreekt men van een contract van aanneming. Bij aanneming kan de rechter de bedongen vergoeding niet herleiden, tenzij er sprake is van benadeling.
Gerelateerde artikelen
Een woning kopen via een vastgoedmakelaar: de voordelen!Een woning kopen via een vastgoedmakelaar: de voordelen!Een woning kopen doe je niet zomaar. Het is belangrijk om goed geïnformeerd te zijn over alle mogelijke aspecten die bel…
Belasting op meerwaarde bij verkoop (BE)Belasting op meerwaarde bij verkoop (BE)Wie een onroerend goed, bebouwd of onbebouwd, aankoopt en binnen korte termijn opnieuw verkoopt, kan in België belast wo…
Vastgoedmakelaar of NVM makelaarVastgoedmakelaar of NVM makelaarWanneer u een huis of ander pand wenst aan te schaffen maar niet veel verstand van al het papierwerk heeft kunt u het be…
Hoe kun je best je huis verkopen?Hoe kun je best je huis verkopen?Overweeg je jouw huis of appartement te verkopen, maar twijfel je nog aan wie je dit zult toevertrouwen? De meest geschi…
Vastgoed: appartementen kopen, verhuren en weer verkopenVastgoed: appartementen kopen, verhuren en weer verkopenReal estate of vastgoed kan een interessant rendement opbrengen voor de slimme investeerder, onder meer door in appartem…

Reageer op het artikel "Het ereloon van de vastgoedmakelaar (BE)"

Infoteur: Juliedr
Laatste update: 26-01-2011
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Kopen en huren
Schrijf mee!