InfoNu.nl > Huis en Tuin > Kopen en huren > Kosten bij aankoop van een onroerend goed (BE)

Kosten bij aankoop van een onroerend goed (BE)

Kosten bij aankoop van een onroerend goed (BE) De aankoop van een onroerend goed in België brengt een aantal extra kosten met zich mee, die zeker niet over het hoofd gezien mogen worden! Op hoeveel moet je rekenen aan registratierechten, notariskosten, aktekosten en verdere extra's alvorens je eigenaar bent van je pas gekochte woning? Bij de aankoop van een onroerend goed zullen de kosten altijd hoger liggen dan de loutere aankoopsom van de woning of grond. Het is dus belangrijk om vooraf de optelsom te maken om te weten wat je nu precies zal moeten betalen op het einde van de rit, alvorens het onroerend goed echt jouw eigendom is.

Aankoopprijs van het goed

De grootste kost is natuurlijk de aankoopprijs van het onroerend goed. Dit behoeft weinig uitleg: je beslist of je een woning, appartement of grond wil aankopen tegen de vooropgestelde of onderhandelde prijs.

Registratierechten

Een tweede grote kost is het bedrag van de registratierechten. Registratierechten zijn een soort van belasting op de registratie van de verkoopsdocumenten zoals de notariële akte. Doorgaans bedragen de registratierechten 10% van de aankoopsom, tenzij u recht hebt op een verminderde registratie of “klein beschrijf”. Meer informatie over registratierechten vindt u hier.

Notariskosten

Voor het verlijden van de notariële akte aangaande de eigendomsoverdracht, zal je beroep moeten doen op een notaris. De notaris werkt natuurlijk ook niet gratis, dus moet je erop rekenen dat je aan hem ook een ereloon zal moeten betalen. Het ereloon van de notaris is een percentage op de aankoopsom van je onroerend goed, zonder registratierechten.

Aktekosten

Naast het ereloon van de notaris, moet je aan hem ook de aktekosten betalen. Deze liggen meestal tussen € 700 en € 1100.

Kosten van de hypothecaire lening

Als je voor de aankoop van het onroerend goed een hypothecaire lening hebt afgesloten bij je bank, zal je daar ook moeten rekenen op dossierkosten. Deze zijn bedoeld om het aanmaken en het beheer van je dossier te deken en bedragen ongeveer 0,30% van het bedrag dat je geleend hebt. Heb je dus € 150.000 geleend, dan moet je rekenen op zo’n € 450 aan dossierkosten.

Daarnaast moet je er rekening mee houden dat de akte van de hypothecaire lening ook verleden wordt bij de notaris. Daarvoor zal je dus opnieuw ereloon en aktekosten moeten betalen!

Een andere bijkomstigheid is dat vele financiële instellingen vragen om een schuldsaldoverzekering af te sluiten wanneer je een hypothecaire lening aangaat. Ook hier zijn nog kosten aan verbonden.

Conclusie

Een onroerend goed kopen kost dus een pak meer dan enkel de prijs van de woning! Hou hier zeker rekening mee wanneer je een budget vooropstelt, zodat je op het einde van het verhaal niet voor verrassingen komt te staan!
Gerelateerde artikelen
Een notaris in België: Vanaf 2012 BTW over ereloonEen notaris in België: Vanaf 2012 BTW over ereloonHeel wat mensen krijgen in hun leven te maken met een notaris: voor het opmaken van een eigendomstitel, voor een hypothe…
Huis kopen: Wat gebeurt er bij de notaris?Huis kopen: Wat gebeurt er bij de notaris?Wanneer je een huis gaat kopen, maak je als koper bepaalde kosten en moet je door een vrij complex proces heen om het al…
Wat is een akte van verdeling?Wat is een akte van verdeling?De notariële akte van verdeling wordt door een notaris opgesteld bij een echtscheiding of een erfenis. Maar wat regelt h…
Het compromis bij aankoop van een onroerend goed (BE)Het compromis bij aankoop van een onroerend goed (BE)Wanneer twee partijen het eens zijn over de verkoop van een onroerend goed, wordt meestal eerst een onderhandse verkoopo…
Een bouwgrond kopen in België: Wat kost dat?Een bouwgrond kopen in België: Wat kost dat?Wie een woning nieuw wenst te bouwen zal eerst over bouwgrond moeten beschikken. Tenzij je die gekregen of geërfd hebt,…

Reageer op het artikel "Kosten bij aankoop van een onroerend goed (BE)"

Infoteur: Juliedr
Laatste update: 26-01-2011
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Kopen en huren
Schrijf mee!