InfoNu.nl > Huis en Tuin > Kopen en huren > Vastgoedmakelaar of NVM makelaar

Vastgoedmakelaar of NVM makelaar

Vastgoedmakelaar of NVM makelaar Wanneer u een huis of ander pand wenst aan te schaffen maar niet veel verstand van al het papierwerk heeft kunt u het best een beroep doen op een goede vastgoedmakelaar. Een vastgoedmakelaar begeleidt u naar de koop van een woning of ander pand en kent hiervan de klappen van de zweep. Wilt u echt dat alles goed geregeld wordt dan kunt u het best een beroep doen op een makelaar. Of NVM makelaar.

Wat doet een vastgoedmakelaar?

Een goede vastgoedmakelaar zorgt voor een juiste begeleiding bij het aankopen van een pand. De makelaar gaat hiervoor in gesprek met u, als koper, maar ook met de verkoper. Samen worden de wensen besproken en tevens wordt er een bedrag vastgelegd wat de vastgoedmakelaar kan besteden bij de aankoop van een pand. Wanneer u juist verkoopt wordt er een bedrag afgesproken wat minimaal behaald dient te worden.

De vastgoed makelaar gaat dan op zoek voor u. Wanneer u geïnteresseerd bent in een woning zal de vastgoedmakelaar alle zaken, afspraken en papierwerk, voor u regelen. Van notaris akte tot de voorwaarden, maar ook de begeleiding bij de betalingen hoort hierbij. Bij een verkoop zal de vastgoedmakelaar voor u instaan bij bezichtigingen en onderhandelingen. Uiteraard zal altijd alles samen met u besproken worden. Een vastgoedmakelaar weet alle wegen en kent de wetten bij de verkoop en aankoop van een pand.

De kosten van een vastgoedmakelaar

De vastgoedmakelaar zal u een aantal kosten berekenen. Bij dit soort werkzaamheden gaat het over commissie. Na de verkoop van een woning zal u dus een bepaald percentage van de verkoopsprijs aan de vastgoedmakelaar moeten betalen voor zijn diensten. Ook wanneer er een pand gekocht wordt en u heeft hulp gevraagd aan een makelaar, zal u een bepaald percentage moeten betalen in de ruil voor de door hem gedane zaken. Indien u dus van plan bent de hulp in te schakelen van een vastgoedmakelaar kunt u het best goed rondkijken en zich goed laten inlichten. De commissies van de verschillende makelaars verschillen nogal erg onderling alsook de voorwaarden.

De voordelen van een vastgoedmakelaar

  • Een vastgoed makelaar kent de wetten en regels bij aan- en verkoop van een pand.
  • Hij heeft een opleiding genoten om vastgoed te kopen en verkopen.
  • Een vastgoed makelaar weet waar hij het over heeft en kan goed onderhandelen.
  • Hij kan de woning op de juiste waarde schatten.
  • Een vastgoedmakelaar zorgt voor de juiste documenten en papieren, contacten met de notaris en andere belangrijke zaken.

NVM makelaar

Veel mensen die hun woning of pand gaan verkopen of er een willen aankopen doen een beroep op een vastgoed makelaar. Echter, sinds 2001 is het vak Makelaar een vrij beroep geworden wat wilt zeggen dat iedereen die woningen verkoopt zich makelaar mag noemen. Om er zeker van te zijn dat u een makelaar treft die echte kennis heeft vergaard en dus eerlijk is kunt u het best een bij NVM aangesloten makelaar inhuren.

Wat is een NVM makelaar?

Een makelaar die aangesloten is bij de NVM, Nederlandse Vereniging voor Makelaars, kunt u zeker vertrouwen. Er zijn ruim vierduizend makelaars en vastgoedexperts aangesloten en onderverdeeld in regio's en vakgebieden zodat er altijd een makelaar is die uw pand kan vinden of verkopen.
Deze makelaars, aangesloten bij het NVM, hebben een zekere kwaliteit te bieden. Ze dienen een strenge opleiding te hebben afgerond en een zekere kennis te beschikken met het doel een juist en eerlijk handelende makelaar te zijn. Wanneer u dus voor een NVM makelaar kiest is de kwaliteit van deze makelaar gegarandeerd en kunt u tevens terecht bij de consumentendienst wanneer er wel tegenslagen zijn.

De voordelen van een NVM Makelaar

De voordelen van het inhuren van een NVM makelaar tegenover een doorsnee makelaar op een rijtje:
  • Heeft een zeer degelijke kennis en heeft hoge opleidingen genoten.
  • De NVM kent een consumentendienst waar u met alle opmerkingen, klachten en vragen terecht kunt. Ook wanneer u toch problemen ondervind met uw makelaar.
  • Uw koopwoning wordt met een duidelijke presentatie op Funda getoond, dit is de grootste etalage voor koopwoningen en bereikt dagelijks vele mensen.
  • De NVM makelaar hanteert een vast tarief voor zijn diensten wat vaak goedkoper is.
© 2010 - 2019 Steffie, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Wat doet mijn makelaar voor mij?Een makelaar schakelt u in voor het verkopen of het aankopen van een huis. Hij moet de waarde van het huis bepalen, en u…
Een woning kopen via een vastgoedmakelaar: de voordelen!Een woning kopen via een vastgoedmakelaar: de voordelen!Een woning kopen doe je niet zomaar. Het is belangrijk om goed geïnformeerd te zijn over alle mogelijke aspecten die bel…
Huis kopen: waarop letten als je een huis gaat bezichtigen?Huis kopen: waarop letten als je een huis gaat bezichtigen?Als je je oog hebt laten vallen op een koopwoning, dan is de volgende stap het bezichtigen van de woning. Bij de bezicht…
Huis kopen in DuitslandHuis kopen in DuitslandEen huis kopen in Duitsland hoeft niet heel moeilijk te zijn. Meestal zijn ze ook niet heel duur. Het is wel goed om je…
De beste makelaar kiezenOp het internet kunt u nu ook makelaars beoordelen en beoordelingen opvragen. U kunt op deze manier voorkomen dat u een…

Reageer op het artikel "Vastgoedmakelaar of NVM makelaar"

Infoteur: Steffie
Gepubliceerd: 05-10-2010
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Kopen en huren
Schrijf mee!