InfoNu.nl > Huis en Tuin > Kopen en huren > Wij gaan verhuizen, wat met de elektriciteit? (BE)

Wij gaan verhuizen, wat met de elektriciteit? (BE)

Wij gaan verhuizen, wat met de elektriciteit? (BE) Een verhuis brengt heel wat administratief werk met zich mee. Hoe verwittig je je elektriciteitsleverancier, wat moet je nog betalen en wat moet je weten? Als je gaat verhuizen, moet je energieleverancierhiervan op de hoogte gebracht worden. Vaak gaat dit gepaard met wat administratief werk. Hoe pak je dit aan?

Energieleverancier verwittigen

Je moet je leverancier zo snel mogelijk op de hoogte brengen van je verhuis, ten laatste 7 dagen na de verhuisdatum. Als je binnen deze termijn meldt dat je gaat verhuizen of verhuisd bent, moet de leverancier de facturatie voor je oude woning stopzetten vanaf je verhuisdatum. Verwittig je de leverancier niet tijdig, dan kan de facturatie voor je oude woning nog doorlopen tot 45 kalenderdagen nadat je je verhuis hebt gemeld. Het is dus van groot belang om tijdig te melden dat je verhuist!

Opname van de meterstanden

Neem bij vertrek de correcte meterstanden op van zowel elektriciteit, water en gas. Wanneer nieuwe bewoners de woning zullen betrekken, kan je deze meterstanden best noteren en door beide partijen laten ondertekenen, om latere discussies te voorkomen. Zorg ook voor een kopie, gezien de energieleverancier kan vragen om de meterstanden schriftelijk over te maken.

Wanneer je in je nieuwe woning energie begint te verbruiken, moet je de meterstanden opnemen en doorgeven aan je leverancier. Deze stand is de beginstand voor de nieuwe facturatie.

Het verhuisformulier van de energieleverancier

Elke energieleverancier stelt verhuisdocumenten ter beschikking van haar afnemers wanneer zij gaan verhuizen. Lees deze altijd goed na zodat je niets ondertekent waar je achteraf problemen mee krijgt. De VREG, Vlaamse Reguleringsinstantie voor Elektriciteit en Gas, stelt aan de meeste leveranciers standaard verhuisdocumenten ter beschikking, die vrij zijn van 'gevaarlijke' clausules.

Vergeten te melden?

Ben je door alle heisa vergeten om uw leverancier in te lichten over uw verhuis? Dan is de kans groot dat de netbeheerder niet weet bij welke leverancier je elektriciteit afneemt, en neem je in principe energie af zonder te betalen. Dat is natuurlijk niet toegelaten, dus moet deze situatie zo snel mogelijk rechtgezet worden. Dit kan door het invullen van het regulariesatieformulier.

Je kan dit op 3 manieren invullen:
  • Vul in wie je huidige leverancier is;
  • Verklaar je akkoord om verder energie af te nemen van de leverancier van de vorige bewoner, als je nog geen leverancier hebt gekozen;
  • Laat de elektriciteitstoevoer verzegelen. Let op, hier zijn wel kosten aan verbonden!

Nadat dit formulier werd ingevuld, krijg je een kopie en zal de netbeheerder het origineel bezorgen aan de aangeduide leverancier, die de energielevering zo snel mogelijk in orde brengt.

Meer informatie en documenten

Meer informatie en documenten kan je terugvinden op www.VREG.be.
Gerelateerde artikelen
Overstappen energiemaatschappijMet het overstappen naar de goedkoopste energiemaatschappij kunt u veel geld besparen. Hoe gaat het overstappen in zijn…
Netbeheerders elektriciteit en gas in NederlandNetbeheerders elektriciteit en gas in NederlandElectriciteit en gas: wie is verantwoordelijk voor aanleg, transport, vastrecht, verbruikskosten, meterstanden? Netbehee…
Wat kost verhuizen?Huiseigenaren of huurders die niet meer tevreden zijn met hun huis kunnen op zoek gaan naar een ander huis. Men staat er…
Leidingen in huisLeidingen in huisStappen we ís morgens de deur uit na een warme douche en een dampende kopje koffie, dan hebben we al heel wat leidingen…
Elektriciteit en energie (stroom)Elektriciteit en energie (stroom)Elektriciteit Energie Stroom. Wat is elektriciteit precies? Wat is volt, ampère, ohm of watt? Wie vond de batterij nu ei…
Bronnen en referenties
  • www.vreg.be

Reageer op het artikel "Wij gaan verhuizen, wat met de elektriciteit? (BE)"

Infoteur: Juliedr
Laatste update: 26-01-2011
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Kopen en huren
Schrijf mee!