InfoNu.nl > Huis en Tuin > Kopen en huren > Makelaar kiezen: Tips voor een goede en goedkope makelaar

Makelaar kiezen: Tips voor een goede en goedkope makelaar

Wanneer je je huis wilt gaan verkopen of graag een nieuwe woning wilt vinden, kun je natuurlijk zelfstandig aan de slag. Maar zelf je huis verkopen is niet zo eenvoudig als wel eens wordt beweerd. Een makelaar heeft zeker toegevoegde waarde door zijn expertise en contacten. Maar hoe weet je nou of een makelaar goed is? En hoe weet je of een makelaar niet teveel vraagt? En of hij wel hard genoeg zijn best voor je doet? Lees hier waar je op moet letten bij het kiezen van een goede makelaar.

Zelf je huis verkopen of een makelaar inschakelen?

Met name bij het verkopen van een woning realiseren mensen zich vaak niet wat er allemaal komt kijken bij zo'n transactie. Je moet zelf een verkoopprijs bepalen, het huis in de markt zetten, genoeg kijkers trekken, bezichtigingen regelen en alle administratieve afhandeling inclusief de notariële verplichtingen op je nemen.

Een makelaar heeft verstand van zaken, want hij doet dit elke dag opnieuw en kent bovendien het gebied, waarin hij actief is. Ook heeft hij geleerd te onderhandelen wanneer het nodig is, zodat jij voor je huis altijd de beste prijs krijgt. De makelaar is gebaat bij een hoge opbrengst van je woning, want meestal is het courtage dat hij ontvangt een percentage van de uiteindelijke verkoopprijs. Je weet dus zeker dat de makelaar probeert om voor jou een goede prijs te bedingen.

Zelf een eigen huis kopen of kiezen voor een makelaar?

Wanneer je zelf voldoende kennis van zaken hebt, doordat je bijvoorbeeld al eerder een eigen huis hebt gekocht, kun je er voor kiezen om te werken zonder een aankoopmakelaar. Realiseer je wel dat de makelaar ook hier veel kan doen wat toegevoegde waarde heeft. Hij kan op basis van zijn expertise een oordeel geven over de staat van het huis, waar je je oog op hebt laten vallen, en zo een realistische koopsom vaststellen. Ook kan hij bij de daadwerkelijke koop direct onderhandelen met de makelaar van de verkopende partij en uit onderzoek is gebleken dat de prijs dan lager uitvalt dan wanneer mensen zelf gaan bieden.

Moet je meteen voor het hele koop- of verkoop traject een makelaar in de arm nemen?

Tegenwoordig hoef je niet meer voor alles een makelaar in de arm te nemen. Je kunt er voor kiezen om bepaalde dingen zelf te doen en daar hoef je dan niet apart voor te betalen. Je kunt er bijvoorbeeld voor kiezen om een woning te laten taxeren door een makelaar om de waarde ervan te bepalen. Of om de contacten met de notaris op zich te nemen. Of om de onderhandelingen voor je te voeren.

Zoeken naar een geschikte woning gaat tegenwoordig met Internet veel gemakkelijker en dat is één van de taken die je dus ook eventueel zelf zou kunnen doen.

Waar moet je op letten bij het inschakelen van een makelaar?

NVM, LMV en VBO makelaar

Het beste kun je kiezen voor een makelaar, die in aangesloten bij één van de brancheverenigingen (NVM, VBO en LMV). Iedereen mag zich in principe makelaar noemen, zonder hier daadwerkelijk een opleiding voor te hebben voltooid. De brancheverenigingen hebben een certificering in het leven geroepen, waarvoor makelaars voldoende moeten zijn opgeleid en regelmatig kiezen voor bijscholing. Wanneer je kiest voor een makelaar, die is aangesloten bij één van de branche verenigingen weet je dus zeker dat je kiest voor voldoende kwaliteit.

Een bijkomend voordeel is dat je dan in geval van nood een betere positie hebt, wanneer je achteraf ontevreden zou zijn. Alle makelaars met een NVM, VBO of LMV keurmerk zijn aangesloten bij de geschillencommissie voor consumenten.

Een klik met de makelaar

In principe is daarnaast van belang dat het klikt met de makelaar en deze precies begrijpt wat je wilt bereiken. Je merkt snel in het contact of deze makelaar dat doet en of hij bereid is om een extra stap voor je te zetten of niet. Vraag goed door op de strategie van de makelaar en luister naar je gevoel.

Strategie

Strategie is uiteindelijk één van de belangrijkste dingen van allemaal. De makelaar moet weten hoe hij het traject voor jou gaat aanpakken en moet dat kunnen uitleggen en aan je verkopen. Hoe gaat hij zoeken naar een nieuwe woning? Kun je een huis beter leeg of met meubilair verkopen? Wat is de doelgroep?

Bekendheid met de regio

Het is heel belangrijk dat de makelaar goed bekend is met het gebied waarin hij opereert. Dat betekent dat hij de markt kent en beter een goede koop- of verkoopstrategie kan bepalen. Iemand hoeft niet afkomstig te zijn uit het gebied waarin hij actief is maar moet wel kunnen aantonen de regio erg goed te kennen en te begrijpen.

De prijs van een makelaar: courtage

Het courtage is de beloning die de makelaar krijgt voor gedane diensten. Meestal is dit een percentage van de uiteindelijke verkoopprijs. Tegenwoordig zit er veel onderhandelingsruimte in courtage, dus je kunt bijvoorbeeld ook een bepaald plafond afspreken, een vast bedrag of een makelaar juist belonen naarmate hij meer of minder van de prijs afkrijgt.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
De beste makelaar kiezenOp het internet kunt u nu ook makelaars beoordelen en beoordelingen opvragen. U kunt op deze manier voorkomen dat u een…
Redenen om wel een makelaar in te schakelenRedenen om wel een makelaar in te schakelenEen makelaar is een grote kostenpost bij het verkopen van uw huis. Een alternatief is om uw huis zelf te verkopen, maar…
Wat doet mijn makelaar voor mij?Een makelaar schakelt u in voor het verkopen of het aankopen van een huis. Hij moet de waarde van het huis bepalen, en u…
Huis verkopen: verkoop uitbestedenHuis verkopen: verkoop uitbestedenWanneer je je huis verkopen wilt kan je de verkoop uitbesteden aan een makelaar. Makelaars regelen onder andere de bemid…
Huis verkopen aan makelaar: Wat zijn voordelen en nadelen?Je huis verkopen gaat in de huidige markt dikwijls niet snel genoeg. En dat is vervelend om meer dan één reden. Je kunt…

Reageer op het artikel "Makelaar kiezen: Tips voor een goede en goedkope makelaar"

Infoteur: Sterretje999
Laatste update: 03-02-2012
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Kopen en huren
Special: Huis verkopen
Schrijf mee!