InfoNu.nl > Huis en Tuin > Kopen en huren > Huis kopen voor een bodemprijs

Huis kopen voor een bodemprijs

In tijden dat het slecht gaat met de huizenmarkt ligt de macht over het algemeen bij de kopers. Ze hebben een ruime keus in huizen die te koop staan, tegen prijzen waar veel onderhandelingsruimte in zit. In de periode tussen 2008 en 2010 zijn de huizenprijzen gezakt en er werden veel minder huizen verkocht. Mensen die met twee huizen zaten, hadden niet gerekend op een inzakkende huizenmarkt, en hebben daarom alvast een ander huis gekocht in afwachting van de verkoop van hun oude woning. Dit biedt kansen voor huizenkopers om een huis te kopen voor een scherpe prijs. De verkopers zullen namelijk eerder genoegen nemen met een lagere verkoopopbrengst.

Het onderste uit de kan halen

Het aankopen van een huis is een zeer belangrijke beslissing, waar u tientallen jaren maandelijks een hoog bedrag voor moet gaan betalen. Indien u de kosten kunt drukken hebt u daar veel baat bij. Op een huis van een paar ton kan het u veel geld besparen indien u een paar procent extra van de prijs af kunt krijgen. U kunt in de onderhandelingen tot het uiterste gaan. Desnoods breekt u de onderhandelingen af. U kunt er altijd nog op terugkomen indien u het huis toch wenst te kopen.

Aankopen via een aankoopmakelaar

In sommige gevallen loont het de moeite om een professionele onderhandelaar in te schakelen. Een aankoopmakelaar zou zichzelf ruim kunnen terugverdienen door een lagere prijs te bedingen. U moet er wel rekening mee houden dat verkopers vaak een bedrag in gedachten hebben, waar ze echt niet onder kunnen gaan zitten. In dat geval kan een aankoopmakelaar niets extra’s voor u betekenen.

Uit de lengte of uit de breedte

Bij het onderhandelen over de verkoopprijs bereikt u uiteindelijk een punt dat de verkopers echt niet verder gaan zakken met de prijs. Ook op dit punt hebt u mogelijkheden om er toch nog meer uit te slepen. Indien de verkopers en de kopers een climax hebben bereikt in de onderhandelingen, moet u het als koper over een andere boeg gooien. U kunt namelijk nadere eisen gaan stellen. U gaat akkoord met de uiterste prijs van de verkopers, maar vervolgens komt u met uw eisenpakket. U kunt proberen om bepaalde goederen bij de prijs in te bedingen. U gaat bijvoorbeeld eisen dat ze de gordijnen en de vitrages laten hangen.

U kunt ook proberen om op een andere manier voordeel te behalen, door bijvoorbeeld te eisen dat de overdracht op zeer korte termijn is. Op deze manier zou u kunnen voorkomen dat u tijdelijk een andere huurhuis moet betrekken als uw eigen huis al is verkocht.

Onderhandelingspositie verbeteren

Door u goed voor te bereiden kunt u goed motiveren waarom zij teveel geld vragen voor het huis. U kunt een vergelijking trekken met onlangs verkochte huizen in de omgeving voor een lager bedrag. U kunt bij het Kadaster ook opvragen wat zij voor het huis betaald hebben. Op deze manier weet u ook ongeveer hoeveel onderhandelingsruimte er nog is. Via diverse websites kunt u ook nagaan hoe lang het huis al te koop staat. Dit klopt echter niet altijd. Makelaar halen huizen namelijk soms weer een paar dagen uit de verkoop, zodat ze het huis weer als nieuw in de markt kunnen zetten.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Huis kopen voor een bodemprijs"

Infoteur: Esmee
Gepubliceerd: 30-09-2010
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Kopen en huren
Schrijf mee!