InfoNu.nl > Huis en Tuin > Kopen en huren > Wat is huurbescherming?

Wat is huurbescherming?

Huurbescherming is bedoeld om huurders te beschermen tegen de mogelijkheid van het opzeggen van het huurcontract door de verhuurder of eigenaar. U hebt niet in alle gevallen recht op huurbescherming. Als huurder van een huis hebt u rechten. U wordt wettelijk beschermd, zodat u niet zomaar op straat kunt worden gezet door de verhuurder. De huurbescherming wordt ook vaak als een belemmering gezien om een huis te verhuren. Het zal namelijk niet meevallen om een eenmaal verhuurde woning weer ontruimd te krijgen. In sommige gevallen krijgt de huurder teveel bescherming.

Een opzegging van de huur door de verhuurder is pas rechtsgeldigheid zodra de huurder hiermee schriftelijk akkoord gaat. Het gaat zelfs zover dat de medebewoners en onderhuurders ook in sommige gevallen akkoord moeten zijn met de opzegging. Zij hebben namelijk ook huurbescherming. Het is niet noodzakelijk dat er sprake is van een huurcontract. Een mondelinge overeenkomst is ook rechtsgeldig. In dit soort gevallen bestaat er wel vaak onenigheid over wat er precies is afgesproken. De onderlinge bewijslast zal moeilijk liggen.

Geen huurbescherming

Niet iedereen heeft recht op huurbescherming. In een aantal gevallen kunnen de huurders geen beroep doen op huurbescherming. Dit zal gelden voor de huurders van:
  • winkelwoningen
  • woonboten
  • dienstwoningen
  • kamers in verzorgingshuizen
  • recreatiewoningen

Wanneer eindigt een huurcontract

De huurder kan de huur opzeggen met in acht neming van de in de overeenkomst genoemde periode. Bij de verhuurder ligt het iets gecompliceerder. In een contract genoemde einddatum is niet geldig. De verhuurder moet de huur altijd opzeggen met een duidelijke en geldige reden om het contract te beëindigen.

Tijdelijk verhuren in verband met verkoop woning

Op het moment dat u een huis te koop hebt staan, en u woont zelf al in een ander huis, is het aanlokkelijk om de oude woning tijdelijk te verhuren. Voordat u dat gaat doen, moet u toestemming vragen aan de bank waar u de hypotheek voor het huis hebt afgesloten. De meeste banken zullen niet toestaan dat u het huis gaat verhuren. De nadelen kunnen namelijk zwaarder wegen dan de voordelen.

Op het moment dat u een koper voor het huis hebt gevonden, bestaat er een kans dat u de “tijdelijke” huurder niet uit het huis krijgt. In een uiterste geval is het zelfs mogelijk dat een huurder, waar u een contract mee hebt gesloten voor een paar maanden, jaren blijft zitten.

Tijdelijk verhuren aan familie of vrienden

Op het moment dat u uw huis gaat verhuren, moet u zich niet blindstaren op de goede band die u hebt met de huurder. Zodra de belangen groot zijn, kunnen mensen veranderen. U loopt met name gevaar indien u zeer gunstige condities afspreekt in de vorm van een zeer lage huur. Na verloop van tijd wilt u het huis zelf weer ter beschikking krijgen, maar de huurder wil het huis niet verlaten. Vervolgens kan de huurder gewoon blijven zitten tegen uw wil in, voor een zeer lage huur.

U kunt niet tussentijds een aanzienlijke huurverhoging doorvoeren om te zorgen dat u een marktconforme huur ontvangt. De huurder kan namelijk bezwaar aantekenen bij de huurcommissie indien de verhoging boven de maximale verhoging van de huren in Nederland ligt.
Gerelateerde artikelen
Opzeggen huurovereenkomstEen huurovereenkomst kan niet “zomaar” worden opgezegd. De huurder en verhuurder moeten een opzeggingstermijn in acht ne…
Woning tijdelijk verhurenDe Leegstandwet geeft de mogelijkheid om uw woning tijdelijk te verhuren. Voor het tijdelijk verhuren van de woning geld…
Wat is onderhuur?Wat is onderhuur? Wat zijn de rechten van een onderhuurder? Wat zijn de voordelen en nadelen van onderhuur en is onderhu…
Huur BegrippenlijstOf je nu een woning, hospitakamer, studentenkamer of een deel van een woonruimte gaat (ver)huren, je komt in aanmerking…
Huurbeding in hypotheekakte? Huis ontruimd, ook bij AirbnbHuurbeding in hypotheekakte? Huis ontruimd, ook bij AirbnbU kunt een verbod tot verhuur hebben. Door het huurbeding in de hypotheekakte kunnen huurders in 2019 op straat worden g…

Reageer op het artikel "Wat is huurbescherming?"

Reacties

Pd den Ouden, 19-11-2011 13:08 #2
Vraag:
Al ruim 20 jaar huur ik bij een tuinderij achter mijn huis een stuk grond van 30 m2
waarop ik een portacabin heb staan als bedrijfopslag.
Tot heden heb ik +/- € 8000.00 ex btw aan huur betaalt.
Voor de grond ( een voor malige tuinderij) moet € 9000.00 betaald worden.
Moet de verhuurder rekening houden met het feit dat al jaren huur betaald heb want op deze manier betaal ik het stuk bijna 2x
.
Mijn voorstel om gewoon door te huren is afgewezen.
Het stuk grond MOET ik nu kopen of er af. bestaat er een huurbescherming voor dit probleem?
Ik hoop dat u mij uitsluitsel kan geven
bij voorbaat dank
vriendelijke groet
P.D den Ouden.

F. Lok, 27-01-2011 00:56 #1
Heb een huushuis met een jaarcontract, dat afloopt op 31 januari 2011. Heb een nieuw jaarcrontract gekregen voor 1 jaar, maar dan moet ik er uit. Het gaat namelijk om een wijziging van het bestemmingsplan overeenkomstig een geldend bestemmingsplan. Heb geen idee waar ze het over hebben. Huur namenlijk van een particulier, en mogelijk gaan ze elders op het terrein, nieuwbouw plegen?
Met groet, F. Lok

Infoteur: Esmee
Gepubliceerd: 16-09-2010
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Kopen en huren
Reacties: 2
Schrijf mee!