InfoNu.nl > Huis en Tuin > Kopen en huren > Is een huis kopen een investering?

Is een huis kopen een investering?

Een huis kopen is naast het kopen van een onderdak, ook een investering voor de toekomst. Het is niet verstandig om een koophuis na een korte periode weer te verkopen. De hoogste overwaarde is te behalen door altijd in dezelfde koophuis te blijven wonen. Een huis kopen is een investering, maar er kleven wel gevaren aan. Zoals voor vrijwel alle investeringen het geval is, weet u niet zeker dat u ook werkelijk rendement uit uw investering gaat halen. Gemiddeld genomen stijgen de huizenprijzen, maar er bestaan geen garanties. In de jaren tussen 1980 en 1985 hebben de huizenprijzen flinke klappen gekregen. Door waardedalingen verliest u een deel of de gehele overwaarde. Indien de verslechtering van de huizenmarkt is ingetreden kort nadat u een huis gekocht hebt, kunt u in de problemen komen.

Hypotheekschuld is hoger dan de waarde van het huis

Een dalende waarde van uw huis hoeft geen probleem te zijn. Dit zal anders zijn als de daling jaren voortzet en u uw huis om de één of de andere reden zou moeten verkopen. In dat geval moet u het huis namelijk verkopen onder de hypotheekschuld. Hierdoor houdt u na de verkoop dus een restschuld over. Bij een daling van een paar procent kan het al om duizenden euro’s gaan.

Wanneer ontstaan er problemen?

Er zullen problemen ontstaan in het geval het huis verkocht moet worden. Dit doet zich bijvoorbeeld voor bij mensen die het huis te koop hebben gezet en al een nieuwe huis gekocht hebben, maar ook mensen die hun baan zijn verloren en het huis niet meer kunnen opbrengen. Er kan ook een situatie ontstaan dat u voor uw werk moet verhuizen, of u gaat scheiden van uw partner. Door de dalende waarde is het vaak niet mogelijk om het huis te verkopen zonder met schulden te blijven zitten.

Is een verbouwing aan het huis waardeverhogend?

Niet alle verbouwingen zult u ook terug zien in de waardeontwikkeling van het huis. Sommige verbouwingen verdient u terug doordat deze verbouwingen een positief effect hebben op de waarde, Dit wil zeggen dat de waarde van het huis meer stijgt dan het geld wat u moet investeren om de verbouwing te bekostigen.

Het plaatsen van een nieuwe keuken of badkamer is over het algemeen een investering die u terugverdient, maar dit is uitsluitend het geval indien de oude keuken aan vervanging toe is. Een uitbouw aan het huis waardoor de kamer ruimer is geworden worden ook gewaardeerd door potentiële kopers van het huis.

Wat kost het onderhouden van een koophuis?

Dit is sterk afhankelijk van het soort huis en vooral de ouderdom van het huis. Een nieuw huis zal de eerste tien tot twintig jaar weinig onderhoud nodig hebben in vergelijking met bijvoorbeeld een jaren dertig huis. Bij oudere huizen moet u meer investeren om de oude onderdelen van het huis in goede staat te houden. Bij het kopen van een oudere huis, doet u er ook verstandig aan om altijd een bouwkundige keuring te laten verrichten.

De keuring wordt uitgevoerd door een bouwkundige die in het rapport een opgave geeft van de kosten die u moet maken om bestaande bouwkundige problemen op te lossen.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Is een huis kopen een investering?"

Infoteur: Juul
Gepubliceerd: 18-09-2010
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Kopen en huren
Schrijf mee!