InfoNu.nl > Huis en Tuin > Kopen en huren > Aankoopmakelaar: wel of niet inhuren?

Aankoopmakelaar: wel of niet inhuren?

Als u een huis wilt kopen, komt u voor verschillende keuzes te staan. Is het nodig om een aankoopmakelaar in te huren? Kortom: moet u de aankoopmakelaar wel of niet inhuren? De kosten van een aankoopmakelaar kunnen behoorlijk oplopen. In dit artikel leest u ook tips om een huis te kopen zonder makelaar. En waar u op moet letten als u een makelaar inhuurt.

Taken van een aankoopmakelaar

  • De aankoopmakelaar verricht de volgende diensten:
  • Hij brengt de wensen van de koper in kaart
  • Hij gaat op zoek naar woningen
  • Hij begeleidt de bezichtiging van woningen en stelt kritische vragen over de staat waarin het huis verkeert
  • Hij schat de waarde van de woning in
  • Hij onderhandelt over de vraagprijs van de woning
  • Hij begeleidt de oplevering van de woning
  • Hij regelt de financiering

Het is ook mogelijk om een selectie te maken uit het dienstenpakket van de aankoopmakelaar en enkele diensten af te nemen.

Waarom een aankoopmakelaar?

Bij het kopen van een huis kan het verstandig zijn om de diensten van een makelaar in te huren. In de meeste gevallen krijgt u namelijk te maken met de makelaar van de verkopende partij. Die behartigt de belangen van de verkoper, die zijn huis voor een zo hoog mogelijke prijs wil verkopen. Daarom is het aan te raden om een eigen onafhankelijk adviseur in dienst te nemen: de aankoopmakelaar.

Kosten aankoopmakelaar

Makelaars stellen zelf hun tarieven vast. De meeste aankoopmakelaars vragen een percentage van de koopprijs voor hun diensten. Andere makelaars vragen vaste bedragen, onafhankelijk van de waarde van de woning.

Waarom geen aankoopmakelaar?

Waarom zou u geen aankopende makelaar inhuren? Het meest voor de hand liggende argument is uiteraard het prijskaartje dat aan de diensten van de aankoopmakelaar hangt. U bent al snel een paar duizend euro kwijt. U kunt er ook voor kiezen om zelf research te doen en bijvoorbeeld te onderzoeken wat de waarde van vergelijkbare woningen in de buurt is.

Huis kopen zonder makelaar

Als u besluit om een huis te kopen zonder een aankoopmakelaar in te huren, dan mist u de deskundigheid, kennis en ervaring en zult u zelf moeten onderhandelen met de verkoopmakelaar. Het kan prettig zijn om een adviseur in te schakelen die aan uw kant staat.

Waarom wel een aankoopmakelaar?

De aankoopmakelaar is deskundig en kan een goede schatting geven van de waarde van de woning. Hij beschikt ook over onderhandelingstechnieken, deze kunnen tot een lagere verkoopprijs leiden.

Huis kopen zonder aankoopmakelaar: tips

Als u beslist om een aankopende makelaar in te huren, zijn er een aantal zaken waar u op moet letten.
  • Afspraken schriftelijk vastleggen
  • Veel vragen stellen en de antwoorden schriftelijk vastleggen

Aankoopmakelaar inhuren: waar moet u op letten?

  • Is de aankoopmakelaar niet bevriend met de verkoopmakelaar? Wordt er geen vals spel gespeeld? Dit komt vaak voor in de makelaarswereld.
  • Een aankopend makelaar mag nooit verkopend makelaar zijn, vanwege tegenstrijdige financiële belangen
  • Het is sterk aan te raden om te onderhandelen over de gevraagde tarieven
  • De afspraken moeten op schrift worden gesteld.
Gerelateerde artikelen
Huis kopen: wat is de taak van de aankoopmakelaar?Huis kopen: wat is de taak van de aankoopmakelaar?Waar moet je beginnen als je eens hebt beslist om een woning te kopen? En waarop moet je letten bij de bezichtiging van…
Aankoopbegeleiding door aankoopmakelaarVoor de meeste mensen is het kopen van een woning een ingewikkeld en enerverend proces. Niet alleen juridische en bouwku…
Waarom een aankoopmakelaar?Eén van de werkzaamheden die makelaars verrichten is het begeleiden van het aankopen van een woonhuis. Naast het verkope…
Huis verkopen aan makelaar: Wat zijn voordelen en nadelen?Je huis verkopen gaat in de huidige markt dikwijls niet snel genoeg. En dat is vervelend om meer dan één reden. Je kunt…
Huis kopen: een woning kopen met de hulp van een makelaarHuis kopen: een woning kopen met de hulp van een makelaarHet kopen van een huis is een beslissing die de nodige kennis en tijd vergt. Als leek zijn de verschillende stappen die…
Bronnen en referenties
  • Huiskopenvoorbeginners.nl
  • Rabobank

Reageer op het artikel "Aankoopmakelaar: wel of niet inhuren?"

Infoteur: Rebeccahoogers
Gepubliceerd: 06-05-2011
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Kopen en huren
Schrijf mee!