InfoNu.nl > Huis en Tuin > Kopen en huren > Huis verkopen: verkoop uitbesteden

Huis verkopen: verkoop uitbesteden

Huis verkopen: verkoop uitbesteden Wanneer je je huis verkopen wilt kan je de verkoop uitbesteden aan een makelaar. Makelaars regelen onder andere de bemiddeling tussen verkoper en potentiële koper. Hiervoor brengen zij een bedrag in rekening dat de courtage genoemd wordt. Makelaars kunnen aangesloten zijn bij een makelaarsorganisatie, zoals de NVM, LMV of VBO.

De makelaar

Elk persoon dat bemiddelt of bij het sluiten van overeenkomsten op de woningmarkt betrokken is mag zich een makelaar noemen. Veel makelaars sluiten zich aan bij makelaarsverenigingen, zoals de Nederlandse Vereniging van Makelaars in onroerende goederen (NVM), de Landelijke Makelaars Vereniging (LMV) of de Vereniging Bemiddeling van Onroerend goed (VBO). Makelaars hoeven echter niet persé aangesloten te zijn bij een dergelijke makelaarsorganisaties.

Courtage

Wanneer je je huis wilt verkopen en hierbij de hulp van een makelaar inschakelt vraagt de makelaar een bepaald bedrag. Dit wordt courtage genoemd. Over het algemeen is de courtage een voor de verkoop overeengekomen percentage van de verkoopprijs. Wanneer je overweegt een makelaar in de arm te nemen bij de verkoop van je huis is het verstandig de verschillende tarieven en voorwaarden van diverse makelaars te vergelijken. Dit kan je namelijk een heleboel geld schelen. Ook kan je proberen te onderhandelen met de makelaar over de hoogte van de courtage. Veel makelaars blijken hiertoe bereid te zijn.

Verbod op tweezijdige bemiddeling
Stel jij verkoopt een huis en er komen belangstellenden bij je huis kijken die eveneens een overeenkomst met de makelaar gesloten hebben, maar dan wat betreft hulp bij het zoeken van een huis. In een dergelijk geval mag de makelaar niet aan jullie beide partijen courtage berekenen. De makelaar mag daarnaast niet beide belangen behartigen maar moet vooraf duidelijk maken wiens belangen hij behartigt bij de bezichtiging en eventuele koop. In veel gevallen bemiddelt de makelaar de belangen van de verkopende partij en zoekt hij voor de kopende partij een collega die de bemiddeling over wil nemen.

Adverteren

Veel makelaars adverteren met je huis om op die manier meer potentiële kopers te benaderen. Het is verstandig om van te voren af te spreken hoe dit adverteren in zijn werk gaat. Zitten dergelijke advertenties voor het huis bij de courtage inbegrepen of komen deze kosten er nog eens bovenop? Indien het laatste het geval is, is het verstandig een bepaald maximum bedrag af te spreken wat voor advertentiedoeleinden gebruikt mag worden.

Deelopdrachten aan de makelaar

Sommige makelaars nemen ook deelopdrachten aan. Bij een deelopdracht maak je slechts gebruik van een deel van de diensten van een makelaar. Zo kan je een makelaar enkel mee laten kijken bij bezichtigingen of prijsonderhandelingen. Het uitbesteden van slechts een deel van de activiteiten die bij de verkoop van een huis komen kijken kan een hoop geld schelen!

Opdracht aan makelaar intrekken

Stel nu dat je een makelaar een opdracht gegeven hebt, maar je besluit later toch dat je de opdracht in wilt trekken. Dit kan, maar let wel goed op de gevolgen. Wanneer je makelaar aangesloten is bij de NVM, LMV of VBO betaal je enkel de vooraf overeengekomen kosten, zoals de advertentiekosten. Je bent in elk geval nooit een schadevergoeding schuldig aan de makelaar zelf.

Wanneer je echter een opdracht in wilt trekken bij een makelaar die niet bij een van bovengenoemde makelaarsorganisaties is aangesloten kunnen er andere voorwaarden gelden! Vraag daarom vooraf naar de voorwaarden om verrassingen te voorkomen.

Verkoop na intrekken opdracht aan makelaar

Wat nu wanneer je een opdracht bij de makelaar ingetrokken hebt en je besluit je huis daarna zelfstandig te verkopen? In principe ben je de makelaar niets verschuldigd wanneer je je huis zelfstandig verkoopt, tenzij de verkoop aantoonbaar het gevolg van de inspanningen van de makelaar is. Ga na wat bij jouw makelaar geldt wanneer een dergelijke situatie zich mogelijk voordoet.

Geschillen

Wanneer je makelaar aangesloten is bij de NVM, LMV of VBO en je een geschil hebt over de dienstverlening van de desbetreffende makelaar kan je contact opnemen met de geschillencommissie Makelaardij van de Stichting Geschillencommissies voor Consumentenzaken in Den Haag:
  • Bij makelaars aangesloten bij de VBO kunnen geschillen met een financieel belang tot 10.000 voorgelegd worden
  • Bij makelaars aangesloten bij de NVM of LMV kunnen alle geschillen voorgelegd worden

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Redenen om wel een makelaar in te schakelenRedenen om wel een makelaar in te schakelenEen makelaar is een grote kostenpost bij het verkopen van uw huis. Een alternatief is om uw huis zelf te verkopen, maar…
Opdracht makelaar intrekken of ontbindenOpdracht makelaar intrekken of ontbindenEen contract met een makelaar om een huis te verkopen wordt meestal opdracht genoemd. Zo´n opdracht bevat onder meer de…
Wat doet mijn makelaar voor mij?Een makelaar schakelt u in voor het verkopen of het aankopen van een huis. Hij moet de waarde van het huis bepalen, en u…
Uw huis verkopen zonder makelaarUw huis verkopen zonder makelaarWilt u uw huis verkopen zonder een makelaar? Wilt u ook niet duizenden euro's aan courtage betalen? Wilt u ook zelf de v…
Wat kost een makelaar?Wat kost een makelaar?Een makelaar kunt u inschakelen bij het kopen of het verkopen van een huis. Hij rekent hiervoor een courtage als vergoed…

Reageer op het artikel "Huis verkopen: verkoop uitbesteden"

Infoteur: Melod
Gepubliceerd: 03-12-2009
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Kopen en huren
Schrijf mee!