InfoNu.nl > Huis en Tuin > Kopen en huren > Woonwensen uit laten komen

Woonwensen uit laten komen

Veel Nederlanders hebben een woonwens die ze ooit willen realiseren. Dit kan zijn een huis in het buitenland met veel grond of een landhuis of een woonboerderij in ons eigen land. Door duidelijke doelen te stellen kunt u uw droomwens uit laten komen. Er zijn onrealistische en realistische woonwensen. Om ooit in een goed onderhouden kasteel te wonen is voor de meeste mensen niet te betalen. Om ooit een vrijstaande jaren dertig huis te kopen is te realiseren, maar is vaak kostbaar. Het lijkt naïef om te denken dat u kunt gaan sparen voor een dergelijk huis. U kunt namelijk moeilijk zelf een bedrag van een paar ton bij elkaar sparen. Toch is het verstandig om wel een spaarkapitaal op te bouwen om uw droom te kunnen realiseren. Mensen die namelijk over een spaarkapitaal van bijvoorbeeld €20.000,- beschikken, krijgen hierdoor een extra verhoging van het maximaal te lenen hypotheekbedrag. Dit bedrag kan er namelijk voor zorgen dat de bank geen tophypotheek hoeft te verstrekken.

Maak een plan van aanval

Indien u zich een doel voor ogen hebt gesteld moet u als het ware een plan van aanpak maken. Hieruit moet blijken wat u moet doen om uw droom te realiseren. Het moet hierbij wel om een realistisch doel gaan. Met een gezinsinkomen van €50.000,- per jaar zult u geen huis van €1.000.000,- kunnen kopen, ook niet door goed te sparen. Een tekort van bijvoorbeeld €100.000,= zou u kunnen overbruggen door een spaarkapitaal op te bouwen in combinatie met een hoger aan te vragen hypotheek. In het plan moet u inzichtelijk maken hoe u uw doelen gaat realiseren en in hoeveel tijd het u gaat lukken. Door duidelijke doelen te stellen zult u een grotere kans van slagen hebben. U zult namelijk zuinig moeten leven en veel dingen moeten laten. Een stok achter de deur kan hiervoor noodzakelijk zijn.

Neem genoegen met een opknapper

Wat de meeste mensen in dit geval doen is een opknapper kopen. U koopt het huis van uw dromen die nu in een slechte staat is. Het voordeel hiervan is dat u het huis kunt kopen en in uw eigen tempo op kunt knappen. Het grote nadeel is weer dat u ook gelijk in het huis moet gaan wonen om dubbele woonlasten te voorkomen. Het volledig opknappen van het huis zal ook zeer kostbaar worden en altijd meer tijd kosten dan vooraf beoogd. Ook hierbij moet u goed het geld voor ogen houden. Zodra u niet meer het geld hebt om de verbouwing te bekostigen stopt de bouw en blijft u wonen in een half verbouwde woning.

Kiezen voor een ander deel van Nederland

In veel gevallen worden dezelfde type huizen op hetzelfde moment door honderden mensen in Nederland aangeboden. Iemand die op zoek is naar een woonboerderij heeft de keuze uit vele te koop staande varianten in verschillende regio’s . Een woonboerderij in het westen van het land zal veel duurder zijn dan dezelfde woonboerderij in het noorden van ons land. De verschillen kunnen eenvoudig oplopen naar bijna een verdubbeling van de prijs.

Zoektocht naar het pareltje

Door goed te zoeken op de diverse huizensites, krijgt u een overzicht van alle in de verkoop staande woonhuizen. Tegenwoordig heeft het geen zin meer om een makelaar een zoekopdracht te geven, want u kunt eenvoudiger zelf zoeken op het internet. Door de sites van de diverse makelaarsorganisaties als NVM en VBO te doorzoeken ziet u vrijwel alle huizen die op dat moment te koop staan.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Eerste huis kopen, uitleg stap voor stapEerste huis kopen, uitleg stap voor stapWanneer je je eerste huis gaat kopen, heb je nog geen starterservaring op de woningmarkt. Het kopen van je eerste huis k…
Een huis kopen op de groeiEen huis kopen op de groeiBij het kopen van een huis kunt u beter ver vooruit denken. Een klein appartementje is een goede aankoop voor een huisho…
Huis kopen, tips: waar let je op?Huis kopen, tips: waar let je op?Je wilt een huis kopen, en let op de buitenkant en bouwstijl van een huis. Dus je gaat het te kopen huis bezichtigen. De…

Reageer op het artikel "Woonwensen uit laten komen"

Infoteur: Juul
Gepubliceerd: 16-12-2009
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Kopen en huren
Schrijf mee!