InfoNu.nl > Huis en Tuin > Kopen en huren > Huurachterstand gevolgd door huisuitzetting

Huurachterstand gevolgd door huisuitzetting

U kunt het zich vast wel herinneren: Bejaarde Zaandammer sticht brand in woning en schiet medewerker van de woningbouwvereniging neer. De man had een conflict met de huurder en de kantonrechter Frank Visser besliste tot woningontruiming. De man is te zien geweest in een reportage van de advocatenclub van de Avro op 30 augustus 2010. Deze mijnheer is niet de enigste die zijn woning wordt uitgezet vanwege een huurachterstand, jaarlijks overkomt dit duizenden huurders.

Huurachterstand

Het kan natuurlijk een keer gebeuren, u betaalt de huur niet op tijd. U ontvangt een herinnering en vervolgens een tweede herinnering. Kunt u de huur een keer niet betalen neem dan contact op met de verhuurder. U kunt in bepaalde gevallen een betalingsregeling treffen. Naast de gewone huur betaalt u een extra bedrag om de huurachterstand in te lopen. Sommige verhuurders schakelen schuldhulpverlening, het maatschappelijk werk of het Meldpunt Vangnet en advies in. Neemt u geen contact op met de verhuurder of komt u de betalingsafspraak niet na, dan wordt de vordering vaak uit handen gegeven aan een deurwaarder. Alle kosten komen dan voor uw rekening. De tarieven van een deurwaarder zijn hoog.

Enkele voorbeelden exclusief BTW:
  • dagvaardiging 73,89
  • betekening titel 71,12
  • betekening diverse beslagen 58,46
  • ontruiming roerende zaken 191,15

Vaak kunt u met de deurwaarder nog een regeling treffen. Maak daar gebruik van want anders kan de verhuurder bij de kantonrechter vragen om de huurovereenkomst te ontbinden. Bij drie maanden achterstand kan de verhuurder de huurovereenkomst laten ontbinden. De hele procedure kan van de eerste aanmaning tot de kantonrechter drie tot zes maanden duren. In deze periode loopt de huurschuld vaak op.

Zoek hulp

In Amsterdam heeft het "Vroeg erop af" project. Zij helpen mensen die vanwege een huurachterstand het risico lopen om hun huis uitgezet te worden. De verhuurders melden huurders aan met twee maanden huurachterstand. De hulpverlening wordt ingeschakeld. Huisbezoek volgt om te achterhalen wat de oorzaak van de achterstand is en bieden zij hulp aan. Helaas is "Vroeg erop af" geen landelijk project. Huurders met een huurachterstand hebben meestal nog meer financiële problemen. Neem contact op met de kredietbank, bureau schuldregeling of de gemeente voor schuldhulpverlening. Iedereen met een betalingsachterstand kan zich melden bij de schuldhulpverlening van de gemeente. Zij geven budgetadvies of u komt in de schuldhulpverlening terecht. Het komt geregeld voor dat mensen de post niet meer openmaken en niet meer aan de schulden willen denken. Helaas is dit geen oplossing. Zoek hulp voordat u een brief van de deurwaarder ontvangt.

Een aantal handige sites zijn die van het Nibud en zelfjeschuldenregelen.nl.

Huisuitzetting

Bij een huisuitzetting komt de deurwaarder samen met een slotenmaker en de politie naar de woning. De datum is bekend en u heeft uw spullen uit de woning verwijderd. Heeft u uw spullen niet uit de woning verwijderd, dan vindt er een ontruiming plaats. Uw spullen worden letterlijk op straat gezet. De inboedel wordt opgehaald door de gemeente en een aantal maanden opgeslagen. Tegen betaling van de kosten van opslag kunt u de spullen terugkrijgen. Komt u niet, dan worden de spullen na een bepaalde periode vernietigd. Het komt steeds vaker voor dat de huurder zelf de spullen verwijderd voordat de ontruiming plaatsvindt. Huurachterstand is trouwens niet de enigste rede voor huisuitzetting. Ook woonoverlast en oneigenlijk gebruik van de woning kunnen de oorzaak zijn.

Opvang na huisuitzetting

Bent u toch uw woning uitgezet dan staat u letterlijk op straat. De meeste mensen kunnen bij familie en vrienden terecht. Helaas geldt dit niet voor iedereen.Voor diegene is de huisuitzetting een stap naar dakloosheid. U kunt zich melden bij de opvang, maar u zult begrijpen dat er niet altijd plaats is. Een groot gedeelte wordt afgewezen. Bij huisuitzettingen zijn kinderen vaak de dupe. Bij huisuitzetting kijkt men niet naar de gezinssamenstelling. Bij een huurachterstand loopt iedereen het risico om uit huis geplaatst te worden.
© 2010 - 2019 Monique1965, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Huurachterstand en ontbinden huurovereenkomstHuurachterstand en ontbinden huurovereenkomstAls je een huurachterstand hebt, is het verstandig om onmiddellijk actie te ondernemen. Maatregelen die de huurder kan n…
Ontruiming wegens huurachterstand; hoe werkt het?In tijden van crisis neemt het aantal woningontruimingen toe. Mensen die de maandelijkse huur niet meer kunnen opbrengen…
Beëindiging van huur woonruimte tegen de wil van de huurderVee mensen huren een woning. Gelukkig worden huurders goed beschermd door de wet, maar de verhuurder heeft verschillende…
Huurachterstand? Neem direct maatregelen, voorkom erger!Huurachterstand? Neem direct maatregelen, voorkom erger!Het aantal mensen dat in financiële nood verkeert groeit, steeds meer mensen melden zich noodgedwongen bij schuldhulpver…
Schulden van een ex partnerSchulden van een ex partnerHeel simpel gesteld ontstaan schulden doordat er teveel wordt uitgegeven. Zodra de uitgaven de inkomsten overstijgen ont…

Reageer op het artikel "Huurachterstand gevolgd door huisuitzetting"

Reacties

Gerty, 21-08-2017 11:12 #3
Ben ontruimd, kan ik mijn pachtzaak als briefadres opgeven?

Ced, 05-02-2017 07:59 #2
Ik moet de 10e van februari eruit door huurachterstand en ben met mijn zwangere vriendin. Kan ik nog iets doen om het te regelen?

R. Wichers, 09-10-2015 02:20 #1
Goedendag.

ik ben een tijd geleden uit mijn kamer gezet omdat er geen huur was betaald die automatisch en rechtstreeks van mijn uitkering werd betaald door de gemeente. Op een of andere manier was dat niet meer gedaan, en pas na drie manden zei mijn huurbaas het pas tegen mij, en ik moest er uit. Op de dag dat ik eruit moest, moest ik ongeveer 4 weken naar I.P Almere buiten voor openstaande boete.

In de tussen tijd is mijn gehele inboedel (behalve 3 huisdieren) naar de stort gegaan. Al mijn foto's ook die van mijn overleden vader. Mijn tv, 10 terrariums 4 aquariums, mijn bed, spelcomputer etz alles is weg.
Ik heb wel iemand gevonden die het naar de stort moest brengen en zou er eventueel een getuigenverklaring willen afleggen. Ik moet daar nog steeds iets betalen maar hoor er niets meer over. Kan ik nou wel of niet een schadevergoeding eisen of er iets mee doen?

Gr R. Wichers

Infoteur: Monique1965
Gepubliceerd: 07-10-2010
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Kopen en huren
Reacties: 3
Schrijf mee!