InfoNu.nl > Huis en Tuin > Kopen en huren > Huurhuis, de meest gestelde vragen

Huurhuis, de meest gestelde vragen

De maandelijkse lasten van een huurhuis zijn onder andere afhankelijk van het woongenot van de woning. De huizen lijken een willekeurige prijs te bevatten, maar dat is niet het geval. Indien de verhuurder een te hoge prijs vraag kunt u in veel gevallen de huurcommissie inschakelen. De hoogte van de maandelijkse huur is de prijs voor het huren van de woonruimte plus de kosten van extra voorzieningen en diensten. Het kan zelfs een prijs zijn inclusief gas en stroom. Voor huurappartementen die een onderdeel uitmaakt van een appartementencomplex worden ook nog servicekosten gerekend.

Hoe wordt de maandelijkse huur vastgesteld?

De hoogte van de huur wordt vastgesteld door de verhuurder. Voor huurhuizen uit de vrije sector (duurderde huurhuizen) is de verhuurder diegene die de huur vraagt en de huurder gaat akkoord met de huur of gaat het huis niet huren. Voor de overige huurhuizen is de hoogte van de maandelijkse huur gemaximeerd aan de hand van een puntenstelsel.

Hoe werkt het puntenstelsel?

De prijs die de verhuurder vraagt voor het huis kan naar de mening van de huurder te hoog liggen. De huurder kan dit toetsen aan de hand van een puntenstelsel. Hiermee wordt de kwaliteit van het huurhuis uitgedrukt in punten. Op de website van de huurcommissie kunt u de checklist invullen en berekent de website de huur die bij uw huis past. De punten worden onder andere bepaald aan de hand van de volgende vragen:
  • Het aantal vierkante meters die u tot uw beschikking hebt
  • Heeft het huis kachels of centrale verwarming?
  • Heeft het huis dubbel glas?
  • Zit er inbouwapparatuur in de keuken?

Mijn huur is te hoog, hoe moet ik bezwaar aantekenen?

De huurder heeft wettelijk gezien recht op huurbescherming. Blijkt uit de berekening dat u een te hoge huur betaald, dan moet u hierover in overleg treden met de verhuurder. U kunt de verhuurder het beste schriftelijk verzoeken om de huur te verlagen. In deze brief doet u een voorstel van een lagere huur en motiveert de reden van een huurverlaging. U moet in deze brief een datum voorstellen waarop de nieuwe huur ingaat. Deze datum moet minimaal twee maanden in de toekomst liggen (na ontvangst van de brief). Een huurverlaging met terugwerkende kracht is alleen mogelijk indien u het huis nog maar korter dan een half jaar huurt. Gaat de verhuurder niet akkoord, dan kunt u het voorleggen aan de huurcommissie.

De verhuurder onderhoudt het huis slecht, wat kan ik doen?

De verhuurder van het huis is verplicht om het huis goed te onderhouden. Doet hij dit niet, dan kunt u dit schriftelijk gaan eisen door een aangetekende brief te sturen. Dit kunt u het beste aangetekend doen zodat u bewijs hebt dat u het verstuurd hebt. Indien de verhuurder de problemen niet wil oplossen, kunt u het probleem voorleggen aan de huurcommissie. Deze kan een huurverlaging vaststellen om de verhuurder onder druk te zetten om het probleem te verhelpen. Ook als de verhuurder niet reageert op de klachten kan de huur tijdelijk verlaagd worden. Het moet hierbij wel gaan om ernstige gebreken.

Waar moet ik terecht bij klachten?

Ook bij andere klachten moet u eerst aankloppen bij de verhuurder zelf, daarna staat de weg open naar de huurcommissie.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Kennisring.nl

Reageer op het artikel "Huurhuis, de meest gestelde vragen"

Infoteur: Esmee
Gepubliceerd: 29-09-2009
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Kopen en huren
Schrijf mee!