InfoNu.nl > Huis en Tuin > Kopen en huren > Monument kopen: Voordelen, nadelen en waarop moet je letten?

Monument kopen: Voordelen, nadelen en waarop moet je letten?

Iedereen wil natuurlijk graag een origineel huis, iets wat niemand anders heeft. Een monument kopen is dan ook erg aanlokkelijk en soms lijkt de prijs ook nog mee te vallen. Het kopen van een monument biedt voordelen, want behalve een uniek huis krijg je korting op de belasting, die je moet betalen bij aankoop. Maar er zijn ook dingen, waar je op moet letten vóór je besluit om een rijksmonument te kopen. Je mag niet zomaar alles veranderen aan je huis en er zijn bepaalde verplichtingen.

Wat is een monument of rijksmonument?

Wanneer een pand minstens 50 jaar oud is en historisch of qua uitstraling van nationaal belang wordt geacht, wordt het officieel een rijksmonument. Zo bestaan er ook provinciale of gemeentelijke monumenten, die worden beschermd door de overheid om ze in goede en liefst oorspronkelijke staat te houden voor de toekomst. Beschermde dorps- of stadsgezichten tenslotte kunnen ook huizen of panden bevatten, die op de monumentenlijst zijn geplaatst. Je kunt een monument of rijksmonument kopen en bewonen net als een gewoon huis maar bent dan wel gebonden aan bepaalde verplichtingen en verantwoordelijkheden.

Wat zijn de voordelen van het kopen van een monument?

Met een monument kies je voor een bijzonder, niet standaard huis met vaak een rijke culturele historie. Een unieke woning, die niemand anders heeft dus. Hoewel er verplichtingen zijn op het gebied van onderhoud van een monument of rijksmonument, zijn er ook grote voordelen aanwijsbaar. Zo bestaat er subsidie voor het onderhoud van rijksmonumenten of gemeentelijke en provinciale monumenten, kun je dikwijls een hypotheek krijgen tegen betere voorwaarden dan bij een regulier huis en bestaat er voor rijksmonumenten zelfs fiscale aftrek van kosten.

Wat zijn de nadelen van het kopen van een huis op de monumentenlijst?

Omdat het monument of rijksmonument in stand moet worden gehouden, ben je verplicht om het goed te onderhouden en te verzekeren. Het is dus raadzaam om na te gaan wat dat je gaat kosten en hoeveel subsidie je voor onderhoud kunt krijgen. Ook moet je rekening houden met het feit dat je niet zomaar alles mag veranderen aan een monument, soms alleen niet aan de buitenkant maar vaak ook niet aan historische details binnen de woning. Wanneer je wilt verbouwen, vraag dan eerst goed na wat je wel en niet mag aanpassen aan jouw monumentale huis.

Wat zijn de extra kosten waarmee je rekening moet houden bij het kopen van een monument?

Met name onderhoud is een factor, waarmee je rekening moet houden. Ook bij een normaal huis investeer je natuurlijk in onderhoud binnen en buiten de woning, maar bij een monument of rijksmonument zul je hierin relatief meer moeten investeren. Hier staat tegenover dat je subsidies krijgt voor onderhoud, dikwijls gunstiger kunt lenen en zelfs bij een rijksmonumenten kosten kunt aftrekken van de belasting. Soms kan het verzekeren van een monumentaal woonhuis duurder uitvallen en het is dus zinvol om hiernaar eerst te informeren, voordat je een monument koopt.

Monument of Rijksmonument kopen: Een korte samenvatting

  • Een monument of rijksmonument is een uniek pand dat de overheid of gemeente in stand wil houden voor de toekomst
  • Wanneer je een monument koopt kies je voor een bijzonder en vooral uniek huis voor jou en je familie
  • Een monument is duur in onderhoud maar je kunt relatief veel subsidie krijgen vanuit gemeente en overheid
  • Bij aankoop van een rijksmonument kun je vaak voordeliger lenen en kun je kosten aftrekken van de belasting
  • Let bij het kopen van een monument op de hoogte van je woonverzekeringen
Gerelateerde artikelen
Een monument kopen als eigen huisHet kopen van een monument heeft voordelen en nadelen. Naast de schoonheid van het huis is een bijkomend voordeel dat he…
Rijksmonument en de fiscale aftrek in 2011Rijksmonument en de fiscale aftrek in 2011Koop een Rijksmonument en profiteer van de fiscale voordelen van een monument. Tot 2010 betaalde u tijdelijk geen overdr…
Aftrek rijksmonument 2016Aftrek rijksmonument 2016Wat is de aftrek voor een rijksmonument in 2016 bij de Belastingdienst? Hoeveel u mag fiscaal aftrekken voor uw rijksmon…
Bronnen en referenties
  • Rijksoverheid: Wat is een monument en welke soorten monumenten bestaan er?

Reageer op het artikel "Monument kopen: Voordelen, nadelen en waarop moet je letten?"

Infoteur: Sterretje999
Laatste update: 06-02-2012
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Kopen en huren
Schrijf mee!