Rijksmonument: de fiscale aftrek en subsidies

Rijksmonument: de fiscale aftrek en subsidies Koopt u een Rijksmonument, dan profiteert u mogelijk ook van de fiscale voordelen en subsidies die horen bij een monumentenpand. U betaalt wel overdrachtsbelasting. De regelingen en mogelijkheden verschillen wanneer de woning uw woonhuis is of als u alleen de eigenaar bent en de woning bijvoorbeeld verhuurt. De subsidies voor een monumentenpand hebben zo hub eigen voorwaarden en regels. Welke?

Rijksmonument en de belastingen

Kosten rijksmonument fiscaal aftrekken van de inkomstenbelasting

U kunt in 2020 niet meer de kosten van een rijksmonument van de belasting aftrekken. Dat is helaas voorbij. Wel kunt u een subsidie aanvragen. Daarbij zijn er twee mogelijkheden:
  • De subsidie Woonhuisregeling. U vraagt dan een woonhuissubsidie aan.
  • De subsidieregeling instandhouding monumenten (Sim).

voorwaarden

Belangrijkste voorwaarde hierbij is dat u eigenaar bent van (een deel van) het pand en het pand is ingeschreven in het Rijksmonumentenregister en als het nog niet in het register staat geldt als eis dat het wel definitief is aangewezen als beschermd monument. Soms kunt u van beide subsidies gebruik maken, maar dezelfde werkzaamheden kunnen niet vanuit twee regelingen worden gesubsidieerd. U moet dus een keuze maken. Onder beide subsidieregelingen kunnen ook Rijksmonumentale bewoonde boerderijen, landhuizen en molens vallen.

Appartement

Het kan ook zijn dat u een appartementsrecht hebt of een andere vorm van economisch eigendom.

De subsidie Woonhuisregeling: voorwaarden en regels

Deze subsidieregeling bestaat alleen voor een Rijksmonument waarvan u eigenaar bent en waarin u zelf woont. Voor de reguliere onderhoudskosten die in 2019 zijn gemaakt kon u van 1 maart 2020 tot en met 30 april 2020 een aanvraag indienen. Voor de kosten die u in 2020 maakt, zal dat zijn van 1 maart 2021 tot en met 30 april 2021. Met andere woorden, na afloop van de werkzaamheden. Bewoont u het pand zelf dan komt u wellicht voor beide subsidies in aanmerking. Bewoont u het pand niet, dan vervalt de mogelijkheid van de woonhuissubsidie.

Welke kosten vallen onder de woonhuissubsidie?

Subsidiabele onderhoudskosten zijn:
  • Het dak: de dakbedekking, goten en hemelwaterafvoeren.
  • De gevel: metsel- en voegwerk, pleisterwerk, natuursteen.
  • De fundering en constructie: fundering- en grondwerk.
  • De kozijnen: ramen, deuren en glaswerk.
  • Constructies: hout- metaal- en betonwerk. Dit is inclusief stut- en sloopwerk.
  • De binneninrichting: aanpassing monumentaal interieur, plafonds, trappen.
  • Schilderwerk.
  • Terrein en Beplanting: de monumentale groenaanleg en hekwerk.

Maximaal wordt u 38% van de subsidiabele kosten vergoed. Er is geen minimum- of maximumbedrag aan subsidiabele kosten.

De subsidieregeling instandhouding monumenten (Sim): voorwaarden en regels

De subsidie SIM is primair bedoeld voor eigenaren van andere rijksmonumenten (of zelfstandige onderdelen) dan de woonhuizen voor eigen gebruik. De subsidie is vanaf 2020 maximaal 60%. De subsidie wordt voorafgaand aan de werkzaamheden aangevraagd op basis van een zesjarig instandhoudingsplan. U hebt minimaal 6.000 en maximaal 3% van herbouwwaarde aan subsidiabele kosten.

Aftrek hypotheekrente als fiscale aftrek

De fiscale aftrek van onderhoudskosten is door de Belastingdienst omgezet in de mogelijkheid om een subsidie aan te vragen. Is het Rijksmonument uw eigen woning of appartement, dan hebt u recht op de aftrek van hypotheekrente zoals elke particulier dat heeft. Verhuurt u de woning, dan is de woning een tweede woning, vermogen in box 3 van de inkomstenbelasting en zonder hypotheekrenteaftrek.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Aftrek rijksmonument 2018, 2019 en 2020 inkomstenbelastingAftrek rijksmonument 2018, 2019 en 2020 inkomstenbelastingVoor een rijksmonument kunt u in 2018 onder voorwaarden allerlei onderhoudskosten aftrekken. In 2019 en 2020 komt daar e…
Geen overdrachtsbelasting koop rijksmonument en meer aftrekGeen overdrachtsbelasting koop rijksmonument en meer aftrekKoop een rijksmonument, want dit is fiscaal vaak voordelig. In 2011 en 2012 (2013, 2014 en 2015 niet meer) is door het s…
Aftrekpost kosten levensonderhoud kind 2013Aftrekpost kosten levensonderhoud kind 2013De aftrekpost levensonderhoud kind 2013 kan een interessante aftrekpost zijn bij uw aangifte inkomstenbelasting 2013 of…

Een koophuis in de nalatenschapHet verdelen van de erfenis is vaak een lastige kwestie. Dit geldt vooral voor de koophuis in de nalatenschap.
Waar let je op bij de koop van een huis in Frankrijk?Waar let je op bij de koop van een huis in Frankrijk?Het bezitten van een huis in Frankrijk is een droom van veel Nederlanders. Waar let je nou op bij het kopen van een huis…

Reageer op het artikel "Rijksmonument: de fiscale aftrek en subsidies"

Reactie

H. Poot, 04-07-2012 12:34 #1
L.S.
Kunt u mij zeggen of de kosten voor Monumentenwacht aftrekbaar zijn voor een rijksmonument?
Met dank voor uw reactie. Reactie infoteur, 06-07-2020
Beste H. Poot,
De kosten voor de Monumentenwacht, ook de eventuele advieskosten, zijn niet fiscaal aftrekbaar.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 06-07-2020
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Kopen en huren
Special: Inkomstenbelasting 2020
Reacties: 1
Schrijf mee!