InfoNu.nl > Huis en Tuin > Kopen en huren > Verhuistips: tips om verhuisstress en -irritaties te voorkom

Verhuistips: tips om verhuisstress en -irritaties te voorkom

Verhuizen lijkt vaak leuk, maar kan voor veel stress en irritaties zorgen. Er moet veel geregeld, gedaan en besloten worden in een relatieve korte tijd en al die momenten kunnen voor problemen zorgen. In dit artikel vind je verhuistips om de stress en irritaties tijdens het verhuizen te verminderen, aangezien het geheel voorkomen daarvan nagenoeg nooit lukt.

Verhuizen: daar komt veel bij kijken

Wanneer je gaat verhuizen, moet er veel geregeld worden. Naast de financiële kant, die vooral bij koopwoningen de nodige energie kost, denkt men verder met name aan regelwerk rondom de nieuwe woning. Wellicht moet er iets verbouwd of opgeknapt worden, moeten er aankopen gedaan worden en moeten de voorzieningen als gas, water, licht, elektriciteit, televisie, internet en telefonie geregeld worden. Maar ook voor de oude woningen moeten er dergelijke zaken geregeld worden: alles moet immers ook goed afgesloten worden.

Kortom: verhuizen is een drukke tijd. Die drukte kan zorgen minder leuke momenten, zeker wanneer je niet alleen verhuisd. Dan moet je daarnaast namelijk ook nog rekening houden met je huisgenoten. Daarom in dit artikel een aantal tips/aandachtspunten om het regelwerk en de communicatie rond een verhuizing zo goed mogelijk te laten verlopen.

Verhuistips

Dozen inpakken

Bij verhuizen denk je natuurlijk meteen aan verhuisdozen. Het is eigenlijk wel bekend en logisch, maar zorg dat je spullen per ruimte inpakt en schrijf die ruimte op de doos. Zo kun je dozen snel ordenen en op hun plek zetten bij het uitpakken. Let er verder op dat je dozen niet te zwaar maakt en maak een speciale doos of tas voor de spullen waar je direct bij moet kunnen, zoals eten en medicijnen. Vooral bij het inpakken van boeken wil een doos snel te zwaar worden, omdat er fysiek wel mee in past.

Gebruik één ruimte voor spullen die nog geen definitieve plek (kunnen) krijgen. Op die manier voorkom je rommel doordat er in het hele huis dingen blijven liggen die nog een plek moeten krijgen.

Gun jezelf de tijd die praktisch nodig is

Het is minder stressvol om te verhuizen wanneer het kluswerk in de nieuwe woning al gedaan is. Dit kan zorgen voor overlapping van de financiële lasten, maar dat is vaak toch al noodzakelijk. Probeer een goede afweging te maken tussen de overlapping van de financiële lasten en de praktische kant van het verhuizen wanneer het huis verder al zo goed als klaar is.

Maak een goede planning

Veel mensen denken dat een planning voor stress zorgt, maar een planning kan juist voor rust zorgen. Voorwaarde is wel dat de planning realistisch is (dus niet te krap). Bij een realistische planning, krijg je rust wanneer alles volgens planning verloopt en krijg je bijvoorbeeld tijd om tussendoor ook een keer iets anders (iets leuks) te gaan doen. Door af en toe het kluswerk te onderbreken, hou je het klussen makkelijker vol.

Vele handen maken licht werk

Vele handen maken licht werk, maar voor kom dat je elkaar in de weg gaat lopen doordat er te veel mensen zijn die willen helpen.
  • Durf mensen die je komen helpen aan te sturen: jij weet wat er moet gebeuren en hoe je het wilt hebben. Door dat uit te spreken kunnen de mensen die helpen efficiënt werken. Bijvoorbeeld: op het moment dat de meubels en dozen verhuisd worden is het makkelijk als je aangeeft waar je wilt dat mensen iets neer zetten. Dan staat het meteen op (ongeveer) de juiste plek en anders moet je het later zelf nog gaan verzetten.
  • Communicatie en omgang met mensen die komen helpen: zorg dat je samen met de persoon/personen waarmee je verhuisd afspreekt wanneer je hulp kan gebruiken en van wie. Sommige mensen vinden hulp altijd fijn (“des te sneller gaat het werk”), maar andere mensen vinden het ook fijn om af en toe geen extra hulp te hebben (andere mensen over de vloer betekend meer mensen om rekening mee te houden en/of die een mening hebben over hoe iets het beste kan gebeuren). Vooral het verschil tussen het ervaren van hulp van je eigen familie of je schoonfamilie, kan groot zijn. Probeer daar rekening mee te houden.

Denk positief, denk in oplossingen!

Wanneer je verhuist, zit er altijd wel iets tegen: kluswerk of bijvoorbeeld het regelen van de voorzieningen zoals internet. Je kan je daar druk over maken, aan irriteren en boos over maken, maar dat kost je veel negatieve energie en dat lost niets op. Probeer daarom bij alles wat (een beetje) tegen zit in oplossingen te denken en als je die zelf niet weet: zoek en vraag er dan naar bijvoorbeeld op internet, bij vrienden of bij servicebalies. Pak het ook meteen aan, zodat je er niet eerst 3 keer tegen aan loopt en het dan pas aanpakt.

Maak lijstjes

  • To do-lijstje: schrijf alles klussen (groot en klein) op die nog gedaan moeten worden. Daardoor creëer je rust in je hoofd. Zo hoef je namelijk niet bang te zijn dat je iets vergeet en wanneer je tijd hebt om iets te doen, hoef je maar op het lijstje te kijken en kun je aan de slag. Anders weet je soms niet wat je (het beste) kunt gaan doen.
  • Boodschappenlijstje: denk hierbij niet (alleen) aan de gewone boodschappen zoals voor het eten, maar ook aan gereedschappen, lampen, accessoires en dergelijke.
  • Post: begin ruim voordat je daadwerkelijk gaat verhuizen met het maken van een lijstje van instanties waar je post van krijgt. Zo krijg je een overzicht van de (zakelijke) partijen, waaraan je je adreswijziging moet doorgeven. Denk er aan dat wanneer je dit 2 maanden vooraf doet, je post van instanties die per kwartaal of jaarlijks contacteren mis loopt. Loop dit in je hoofd of via bankafschriften extra na.
Gerelateerde artikelen
Verhuizen - Checklist - Handige verhuistipsOm het overzicht te bewaren tijdens een verhuizing is een goede voorbereiding belangrijk. Gebruik een checklist. Alles w…
Zelf verhuizen: voorbereiding en uitvoeringZelf verhuizen: voorbereiding en uitvoeringVerhuizen is voor de meeste mensen niet iets wat regelmatig voorkomt, en als er dan een verhuizing op de planning staat…
Verhuizen: het overleven van deze relatietestVerhuizen zorgt voor een drukke tijd. Er moet vanalles geregeld en gedaan worden, dingen die normaal niet tot de dagelij…
De verhuisdatum van je verhuizing vaststellenDe verhuisdatum van je verhuizing vaststellenWanneer je gaat verhuizen, zal je uiteindelijk een verhuisdatum moeten vaststellen. Je zult toch moeten weten wanneer je…
Zonder zorgen verhuizenZonder zorgen verhuizenVerhuizen doen we allemaal eens of meerdere keren in ons even en er zijn maar weinig mensen die hier echt lol in hebben.…

Reageer op het artikel "Verhuistips: tips om verhuisstress en -irritaties te voorkom"

Reactie

Scarno (infoteur), 28-01-2010 16:13 #1
Een hele goede tip om verhuis stress te voorkomen… huur gewoon een extra verhuizer in. Ik heb mijn verhuizing gedaan met een verhuisbedrijf dat zo veel lager in de prijs zat dan andere partijen waar ik een offerte heb opgevraagd dat ik heb besloten om een extra verhuizer mee te late komen. 3 mensen die het sjouwwerk voor je doen… heeeerlijk!
moet je doen!

Infoteur: Mabe
Laatste update: 14-07-2015
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Kopen en huren
Reacties: 1
Schrijf mee!