InfoNu.nl > Huis en Tuin > Wonen > Dingen die vaak vergeten worden met verhuizen

Dingen die vaak vergeten worden met verhuizen

Dingen die vaak vergeten worden met verhuizen Als je gaat verhuizen moet je aan ontzettend veel dingen denken. Adreswijzigingen, televisie, stroom, je huur opzeggen, inpakken natuurlijk nog véél meer zaken die je moet regelen. Dit naast eventueel klussen, schilderen en alles plannen. Aan de standaard dingen wordt vaak wel gedacht, maar het is zoveel dat het soms moeilijk is om het overzicht te houden. Er zijn een aantal dingen die het meest vergeten worden bij verhuizen.

Adreswijzigingen

Met adreswijzigingen is het lastige, dat het er vaak zo veel zijn. Ook weten veel mensen niet precies welke regelmatige post ze nou allemaal krijgen, omdat je niet van alle zaken wekelijks of maandelijks een brief krijgt. PostNL heeft hier een speciale service voor. Je kunt je aanmelden via internet of telefoon en al je regelmatige post wordt dan automatisch naar je nieuwe adres gestuurd voor ongeveer 2 euro per week, dit scheelt een heleboel geregel!

Inpakken

Het inpakken zelf vergeet je natuurlijk niet, maar wel dat dit vaak meer tijd kost dan je van tevoren denkt. Je hebt altijd meer spullen dan je zelf inschat, en vaak houd je veel kleine dingetjes over voor op het laatste moment. Op het laatste moment zijn dit dan vaak heel veel kleine dingetjes, waardoor je in tijdsnood kunt komen. Door ruim op tijd te beginnen met het inpakken van de spullen die je voorlopig niet nodig hebt, geef je jezelf vlak voor de verhuizing een hoop rust. Ook houd je door het inpakken van 'onnodige' spullen het overzicht over het geheel van al je spullen. Vooral spullen op zolder of in een berging en dergelijke worden qua hoeveelheid vaak vergeten. Begin hier op tijd mee en werk zo veel mogelijk weg voordat de echte verhuisstress begint.

Levertijd meubels

Vaak wordt vergeten dat je niet alle meubels meteen mee naar huis kan nemen. Vooral bij minder grote meubelzaken kan het wel twee maanden duren voordat meubels geleverd kunnen worden. Je hoeft meestal natuurlijk niet al je meubels al op de eerste dag in huis te hebben, maar toch is het, als je al weet wat je wilt, handig om een aantal meubels al van tevoren te bestellen om te voorkomen dat je in een bijna helemaal leeg huis zit.

Levertijd energie

Als je zelf stroom en gas voor je nieuwe huis moet afsluiten, moet je dit ongeveer twee weken voor je verhuizing doen. Vanwege de wettelijke zichttermijn rekenen energiebedrijven altijd twee weken voor het aansluiten. Als je afziet van de zichttermijn kan dit vaak wel sneller, maar niet binnen een paar dagen.

Levertijd internet en televisie

Door de wettelijke zichttermijn, moeten internet- en televisieproviders twee weken rekenen voor het leveren van internet en televisie. Bij sommige providers kan dit ook sneller, maar vaak niet. Houd hier dus rekening mee, als je graag op de eerste dag in je nieuwe huis al internet en televisie wilt hebben.

Welke spullen heb je nodig tijdens de verhuizing?

Maak voor tijdens je verhuizing een tas of koffer met spullen, net alsof je op vakantie gaat. Zo heb je ook tijdens het verhuizen en klussen de spullen die je dagelijks gebruikt binnen handbereik. Vaak worden de dagelijkse spullen tot het laatste moment bewaard met inpakken en dan snel ergens tussen gestopt, waardoor ze al snel kwijtraken. Denk hierbij aan toiletspullen, voldoende ondergoed en sokken, een telefoonoplader, sleutels en je portemonnee.

Opzegtermijnen

Niet alleen voor je huur, maar ook voor andere dingen geldt vaak een opzegtermijn. Je huur moet je meestal minimaal een maand van tevoren opzeggen, maar dit verschilt per huurwoning. Soms is de opzegtermijn langer, tot wel 6 maanden, controleer dit altijd goed. Je kunt de opzegtermijn voor je woning vinden in je huurcontract of bij je verhuurder. Je stroomleverancier en je televisieabonnement bijvoorbeeld hebben ook meestal een opzegtermijn. Als je de tijd hebt, is het verstandig om ongeveer drie maanden voor je verhuizing een lijst te maken met wat je moet opzeggen, en voor wanneer. Zo houd je het overzicht en voorkom je onnodige kosten door abonnementen die doorlopen.

Plannen

Als je een paar dagen of langer vrij hebt om te verhuizen of klussen, is het verstandig om voor deze vrije dagen een planning te maken. Je kunt deze dingen natuurlijk ook op de vrije dagen zelf bedenken en plannen, maar als je dit van tevoren doet bespaar je een hoop tijd. Vaak moet er bijvoorbeeld meerdere keren geschilderd worden, hier wil je dus niet op je laatste vrije dag mee beginnen, omdat je eerst meubels bent gaan halen.
Gerelateerde artikelen
Abonnement opzeggen of stilzwijgende verlengingAbonnement opzeggen of stilzwijgende verlengingWat zijn in 2017 de regels bij het opzeggen van een abonnement of een lidmaatschap van een vereniging? Niet opzeggen bet…
Huurcontract bedrijfsruimte opzeggenAls je bedrijfsruimte huurt, gelden er een aantal afwijkende bepalingen. Hoe kun je de huur van bedrijfsruimte opzeggen?…
Autoverzekering opzeggenJe autoverzekering opzeggen? Wellicht is dit geen al te overhaaste beslissing. Heb je een goedkopere autoverzekering op…
Dit moet je allemaal regelen bij een verhuizingDit moet je allemaal regelen bij een verhuizingVerhuizen is leuk en spannend, een nieuw stekje. Er komt echter ook veel bij kijken. Dan hebben we het niet alleen over…
Verhuisservice voor ouderenVerhuisservice voor ouderenWie een verhuizing heeft meegemaakt, weet hoeveel werk hierbij komt kijken. Het is een ware uitputtingsslag. Moet je nag…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Dingen die vaak vergeten worden met verhuizen"

Infoteur: Loes_e
Gepubliceerd: 29-06-2016
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Wonen
Schrijf mee!