InfoNu.nl > Huis en Tuin > Diversen > Verhuizen - Checklist - Handige verhuistips

Verhuizen - Checklist - Handige verhuistips

Om het overzicht te bewaren tijdens een verhuizing is een goede voorbereiding belangrijk. Gebruik een checklist. Alles wat je van te voren al kunt regelen neemt een hoop stress weg als je daadwerkelijk gaat verhuizen. En wat moet je doen als de oude woning is verkocht maar de nieuwe nog niet opgeleverd? En wat kost een verhuizing eigenlijk? En waar let je op bij een verhuizing?

Tips om de verhuizing voorbereiden

Een verhuizing zorgt voor veel regel-stress. Er moet veel gebeuren om alle spullen in te pakken, alles te verplaatsen naar een nieuw onderkomen, en de rekeningen te betalen van de verhuizers. De volgende checklist kan je helpen bij een gestructureerde voorbereiding:
  • begin niet te laat
  • bekijk per kamer welke spullen je kunt missen
  • breng de spullen waar je zonder kunt naar de stort of een kringloopwinkel
  • pak alles in goede dozen in, die hetzelfde formaat hebben
  • schrijf op iedere doos de kamer van het nieuwe huis waar de spullen moeten staan
  • zorg voor een gemiddeld gewicht van circa 20 kg per doos
  • de sleutels kun je het beste bij elkaar opbergen
  • denk aan een mogelijke parkeerplek voor de verhuiswagens, bij beide woningen
  • doe de waardevolle spullen in aparte dozen

Tip om spullen tijdelijk op te slaan

Als je de oude woning al hebt verkocht maar het nieuwe huis is nog niet opgeleverd, dan kun je alle of een deel van de spullen tijdelijk opslaan. Ook als je tijdelijk in een andere woning zit om de periode tot de oplevering van het nieuwe huis te overbruggen, kun je spullen opslaan. Er zijn professionele opslagbedrijven die ervoor zorgen dat de spullen worden opgeslagen waarbij de temperatuur en luchtvochtigheid constant worden gehouden. Zo blijven de spullen in goede conditie.

Wat kost een verhuizing?

Je kunt een verhuizing zelf regelen. Dit is qua kosten misschien het meest gunstige, maar de moeite en energie die het kost is groot. Je kunt ook een verhuisbedrijf inschakelen die de meeste dingen voor je regelt. Vaak kun je dan in 1 dag verhuizen en hoef je zelf niets te tillen. Voordat je een verhuisbedrijf inschakelt is het verstandig meerdere offertes op te vragen en goed op de voorwaarden te letten. De kosten van een verhuizing kunnen behoorlijk oplopen. Let daarom altijd goed op zaken die je zelf gemakkelijk kunt regelen en laat dit niet over aan een verhuisbedrijf.

Tip om kostbare zaken te verhuizen

Als je grote meubels hebt of een dure piano dan is het verstandig om een erkende verhuizer in te schakelen. Deze verhuisbedrijven hebben veel ervaring met het verhuizen van dit soort zaken. Ook ben je dan goed verzekerd mocht er iets mis gaan tijdens de verhuizing.

Tips over abonnementen en andere verplichtingen

Maak een checklist van alle abonnementen die je hebt. Dit varieert van sportvereniging tot energieleverancier. Zorg ervoor dat je alle bedrijven en instellingen op een lijst hebt staan waarbij je het nieuwe adres bekend moet maken. Begin hiermee op tijd, anders levert dit een hoop gedoe op als je straks in de nieuwe woning woont. Enkele bedrijven/instellingen waar je aan kunt denken zijn:
  • energieleverancier
  • krant en tijdschriften
  • verzekeringen
  • school
  • familie en kennissen
  • verenigingen
  • banken
  • opticien
  • supermarkten
  • dierenarts
  • huisarts

Tips verhuizen naar het buitenland

Als je over de landsgrenzen heen verhuist, maak dan gebruik van een erkende verhuizer. Zij weten precies wat er allemaal geregeld moet worden als je naar het buitenland wilt verhuizen. Meestal kun je dan een grote container huren waarin de hele inboedel past. Ook moet je allerlei documenten regelen met betrekking tot de export van spullen. Dit kan een erkende verhuizer allemaal voor je regelen. Let op, deze extra verhuisservice kost ook geld. Als je geld wilt besparen kun je dit soort zaken natuurlijk gewoon zelf regelen.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Verhuizen - Checklist - Handige verhuistips"

Infoteur: Jozzie
Laatste update: 02-08-2010
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!