InfoNu.nl > Huis en Tuin > Kopen en huren > Kosten koper of vrij op naam

Kosten koper of vrij op naam

Kosten koper of vrij op naam Veel gebruikte termen bij het aankopen en verkopen van huizen is: kosten koper en vrij op naam. Deze omschrijving zegt iets over wie bepaalde kosten moet betalen bij de transacties van kopen en verkopen van woningen. In alle advertenties waarbij de vraagprijs van een huis staat vermeldt, staat één van de volgende lettercombinaties toegevoegd: “k.k.” of “vrij op naam”. Deze omschrijving houdt altijd hetzelfde in, waardoor geïnteresseerden voor een koophuis precies weten waar zij aan toe zijn. Over het algemeen kan als regel worden aangehouden dat voor nieuwe huizen uit kan worden gegaan van “von”, en bij bestaande van “kk”.

Kosten koper

De term kosten koper wil eigenlijk zeggen dat de te maken kosten voor rekening van de koper zijn. Alle kosten die noodzakelijk zijn om het huis over te dragen aan de kopers ook door de kopers worden gedragen. Deze kostenconstructie wordt over het algemeen gebruikt bij het verwerven van een bestaand woonhuis. Deze kosten bedragen ruwweg 10 procent van de koopprijs van het huis. De volgende kosten worden gezien als kosten die binnen de term “Kosten koper” vallen. Er zijn eventueel meer kosten binnen deze term mogelijk, maar dit zijn de belangrijkste.

Overdrachtsbelasting

Deze kosten vloeien voort uit de Wet op belastingen van rechtsverkeer. Dit is een belasting die wordt geheven bij het overdragen van onroerend goed. Dit is ook gelijk de grootste kostenpost bij het overdragen van een bestaand woonhuis. Deze vorm van belasting maakt het aankopen van huizen erg kostbaar.

Hypotheekakte

Deze akte wordt opgesteld door een notaris. In de hypotheekakte wordt vastgelegd dat het huis als onderpand zal dienen voor de bank die het benodigde hypotheekbedrag heeft verstrekt. Bij de overdracht tekenen de kopers van het huis het document en de bank moet hier ook voor tekenen. Dit zal meestal gebeuren door iemand die gemachtigd is door de bank.

Leveringsakte

De leveringsakte (=transportakte) is het officiële document waardoor het woonhuis wordt overgedragen van de verkoper op de koper.

Taxatie

De bank gaat het benodigde bedrag verstrekken en het huis dient hierbij als zekerheid. Mochten de eigenaren van het huis de maandelijkse lasten niet meer kunnen dragen, dan kan de bank het onderpand (het huis) eventueel gaan verkopen ter aflossing van de schulden. De bank wil er vooraf wel zeker van zijn dat het woonhuis een bepaalde waarde bevat die noodzakelijk is om de hypotheek te realiseren. Dit zal gebeuren door de taxateur.

Courtage

Dit is te vergelijken met een provisie die de makelaar krijgt voor zijn bemoeienis bij het verkopen van het huis. De kosten van een aankoopmakelaar komen altijd voor de rekening van diegene die hem ingeschakeld heeft, de koper dus.

Vrij op naam

Deze term wordt afgekort tot v.o.n. en wordt gebruikt bij het verkopen van nieuw te bouwen huizen. Bij deze term komen de bijkomende kosten voor rekening van de verkopers. Bij nieuwe huizen hoeft er geen overdrachtsbelasting betaald te worden, maar wel BTW. De totale kosten komen hierdoor lager uit dan bij het aankopen van een bestaand woonhuis.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Kosten koper of vrij op naam"

Infoteur: Juul
Gepubliceerd: 29-06-2009
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Kopen en huren
Schrijf mee!