InfoNu.nl > Huis en Tuin > Kopen en huren > Wat kost een boerderij (woning)?

Wat kost een boerderij (woning)?

Voor veel mensen is een verbouwde boerderij op het Drentse platteland het ideaal. Na pensionering een boerderij kopen en daar genieten van de rust en het vrije uitzicht. Een oude boerderij die nog opgeknapt moet worden is echter al kostbaar. Een goed verbouwde woonboerderij is zelfs vaak onbetaalbaar. Bij het aanschaffen van een boerderij koopt u naast het huis zelf, meestal ook veel grond. Een boerderij is kostbaar door de grond, maar vooral door het enorme gebouw. De boerderijen hebben vaak een geschiedenis die meer dan 100 jaar terug gaat. Boeren die stoppen met de werkzaamheden en die niet overdragen op de kinderen, zoeken kopers voor het bedrijf. Helaas zijn er niet veel mensen die willen starten als boer. In een ver verleden waren het de mensen met het meeste geld, maar de tijden zijn zwaarder geworden voor de meeste boeren. De mooi uitziende boerderijen willen nog wel eens verkocht worden aan particulieren die het geheel willen verbouwen tot een woonhuis, maar dit gaat vaak om enorme budgetten. Het zijn vaak grote gebouwen waar veel achterstallig onderhoud aan zit. Potentiële kopers zoeken vaak naar een kleinere boerderij met goed onderhouden schuren. Vooral het uiterlijk en de uitstraling van de boerderij zijn belangrijk om kopers te interesseren.

Wat kost een gemiddelde boerderij in Drenthe?

De prijzen van boerderijen zijn naast het gebouw en de grond ook nog sterk afhankelijk van de locatie waar de boerderij staat. Om een indicatie te krijgen van de kosten van de boerderij heb ik mij gericht op het ideaal, dus een boerderij op het Drentse platteland. Via Funda kunt u naast het zoeken naar woonhuizen ook kiezen voor agrarische onroerend goed. Alleen al in Drenthe staan meer dan 125 boerderijen te koop op dit moment. De prijzen beginnen rond de 450.000 en kunnen oplopen tot 3.000.000. Voor 450.000 krijgt u een boerderij in originele staat. Hoogst waarschijnlijk nog met gaskachels en minimaal gemoderniseerd aan de huidige standaarden. Dat kan ook niet anders voor een dergelijk bedrag. Gaat u 3.000.000 neertellen voor een verbouwde boerderij, dan krijgt u ook iets goeds in handen. Deze panden zijn al geschikt gemaakt voor particulier gebruik. De stallen zijn verbouwd tot pensions of er zijn mooie paardenstallen van gemaakt. Voor een dergelijk bedrag mag u uiteraard ook een zwembad en tennisbanen verwachten.

Kosten van een verbouwing

De kosten van het verbouwen van een boerderij kunnen behoorlijk oplopen. Om een oude boerderij om te toveren tot een comfortabele woonboerderij moet u niet rekenen op een verbouwing van 100.000, maar het meervoudige hiervan. Veel historische boerderijen zijn rijksmonumenten. Dit heeft voordelen en nadelen, maar het grootste voordeel zijn de subsidiemogelijkheden en de fiscale aftrekbaarheid. Ook het onderhoud van een boerderij kost meer dan de onderhoudskosten van een standaard woonhuis. Vooral als er sprake is van achterstallig onderhoud moet u in eerste instantie hoge kosten maken. Zodra de staat van onderhoud goed is zullen de jaarlijkse onderhoudskosten zakken, maar zullen door de omvang van het object altijd hoog blijven. Als vuistregel wordt vaak 1,25 procent van de waarde van het pand aangehouden als jaarlijkse onderhoudskosten.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Wat kost een boerderij (woning)?"

Reactie

Ronald Molendijk, 25-06-2009 09:23 #1
Ik vind dit een typisch verkeerde benadering van het fenomeen Boerderij als woning. Het is veel te algemeen gesteld. Het is beter te stellen dat mensen graag buiten willen wonen en de rust opzoeken die in de steeds meer verstedelijkte gebieden ontbreekt. Buiten wonen kan in allerlei maten en vormen. Of het nu een volledige verbouwde boerderij is of een nieuw landhuis, de prijs is gebaseerd op de markt. Het is logisch dat boerderijen die niet voldoen aan de huidige comfort eisen lager zijn geprijsd. Aan de andere kant is het vaak niet nodig om in een keer het hele object te renoveren, soms is het zelfs mooier om bijgebouwen zoveel mogelijk in oude staat te houden. In Nederland is men door de enorme marketing van toeleveranciers in de bouw en de verfindustrie enorm gericht om alles maar te vervangen en te schilderen, terwijl onbehandeld eiken waar veel boerderijen en schuren (in bijvoorbeeld Drenthe) zijn opgetrokken al honderden jaren meegaan en zonder moeite nog honderd jaren verder kunnen. De sloop woede die heerst is ongekend en feitelijk zinloos en wordt aangewakkerd door bedrijven die alleen uit zijn op economisch gewin. Met wat creativiteit en een meer jaren plan kan het onderhoud gewoon worden gecontinueerd en de nodige comfort aanpassingen worden gedaan. Vaak is dan het eind resultaat dat het romantische boerderijtje waar men verliefd op werd nog steeds bestaat en niet is vervangen door een weer een boerderette. Ronald Molendijk is de motor achter Wonen in Oude Sfeer.

Infoteur: Juul
Laatste update: 20-08-2009
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Kopen en huren
Reacties: 1
Schrijf mee!