InfoNu.nl > Huis en Tuin > Kopen en huren > Wat kost een makelaar?

Wat kost een makelaar?

Wat kost een makelaar? Een makelaar kunt u inschakelen bij het kopen of het verkopen van een huis. Hij rekent hiervoor een courtage als vergoeding voor zijn diensten. Tegenwoordig mogen makelaars zelf bepalen hoeveel courtage ze vragen. Een makelaar verdient zijn geld met het bemiddelen in onroerend goed. Daarnaast verdienen ze ook nog door aanvullende financiële dienstverlening. De tarieven van makelaar kunnen onderling sterk verschillen. De grote verschillen worden gedeeltelijk veroorzaakt door een verschil in dienstverlening. De ene makelaar vraagt een lage courtage, maar betaalt u extra voor de marketing. Bij de andere makelaar betaalt u meer, maar kunt u ook gebruik maken van hun netwerk.

De wereld van makelaars

In het verleden was een makelaar een titel. Niet iedereen mocht bemiddelen in onroerend goed. De bemiddelaars moesten aan strenge voorwaarden voldoen. Tegenwoordig kan iedereen zich makelaar noemen. Het vrijgeven van de titel heeft een positief effect gehad op de tarieven die gerekend worden, de zogenaamde courtage. Ook de mogelijkheid van het internet heeft een verandering teweeg gebracht in de rol en de kosten van makelaars. In het verleden ging u voor de verkoop van uw huis naar de plaatselijke makelaar. Tegenwoordig hebt u daarnaast de mogelijkheid gekregen om tegen lagere tarieven internetmakelaars in te schakelen. Deze makelaars bieden een basispakket aan tegen veel lagere tarieven. De service is vaak ook een stuk minder. Het rondleiden van potentiële kopers moet u bijvoorbeeld zelf doen.

Tarieven vergelijken

Via het internet kunt u eenvoudig de tarieven van makelaars met elkaar vergelijken. Dit kunt u bijvoorbeeld doen via de website Makelaarstarieven.com. Helaas is deze site nog niet te gebruiken zoals deze bedoeld is. Makelaars krijgen namelijk zelf de mogelijkheid om de tarieven en de dienst in te voeren op de vergelijkingssite. In de praktijk blijkt dat een aantal goedkope bemiddelaars, met over het algemeen een basispakket, de tarieven vermelden. De plaatselijke makelaars die onder het NVM of VBO vallen hebben de tarieven niet ingevoerd. Dit is ook goed te begrijpen, want de consument kijkt vaak niet verder dan uitsluitend de tarieven. De consument gaat zich er niet in verdiepen wat ze voor het geld krijgen.

Wat kost een aankoopmakelaar?

De meeste consumenten schakelen uitsluitend een makelaar in bij het verkopen van een huis. U kunt hem echter ook inschakelen voor het aankoopproces. Het voordeel hiervan is dat hij de markt beter kent en een betere prijs kan bedingen. In een huizenmarkt waar de huizen snel verkocht worden heeft een aankoopmakelaar nog als voordeel dat u de woning aangeboden krijgt voordat deze woning op het internet staat. De kosten van een aankoop bemiddelaar zijn afhankelijk wat hij voor u moet doen. Via Vereniging Eigen Huis kunt u een aankoopmakelaar inschakelen voor 325. De makelaar gaat voor dat geld met u mee om een huis te bezichtigen. Indien hij ook voor u moet onderhandelen, betaalt u extra. De kosten zijn dan afhankelijk van de verkoopwaarde van het huis, maar bedraagt minimaal 1.250 en maximaal 2.975. U kunt bij de plaatselijke makelaar over het algemeen ook wel gunstige afspraken maken.

Wat kost een makelaar bij verkopen van uw huis?

De tarieven worden uitgedrukt in een percentage van het verkoopbedrag. Enkele prijsvechters vragen lage vaste tarieven tot ongeveer 1.000. U doet er hierbij wel verstandig aan om u goed te laten informeren wat zij doen, en wat u zelf moet doen. De tarieven bedragen tussen de 0,5% en maximaal ongeveer 1,9%. Ook makelaars binnen het NVM kunnen verschillende tarieven rekenen. Via het internet kunt u tegenwoordig zelf ook actie ondernemen om de verkoop te bevorderen.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Wat kost een makelaar?"

Reacties

Godschalk, 03-09-2017 16:05 #3
Goedemorgen
Ik wil graag weten of een makelaar de BTW mag rekenen van de courtage. De makelaar vraagt 5% van de koopsom, mag daar ook BTW over berekend worden?

Vriendelijke groet
Jos Godschakl

Guy Vaessen, 14-09-2016 02:04 #2
Ik constateer dat de courtage van een makelaar in Nederland niet hoger ligt dan 2 %. In België kan die courtage van de verkoop van een woning oplopen tot wel 4 %. Ik vraag mij hierbij af waarom die verschillen tussen Nederland en België zo groot zijn? Is hier een verklaring voor?

Micha, 16-09-2010 02:14 #1
Ik weet niet welke duidelijk niet geïnformeerde idioot dit geschreven heeft, makelaar is een titel en niet iedereen kan zich zo noemen, ik ga nu voor 4jaar studies waaronder 1 jaar stage voordat ik mezelf makelaar kan noemen ;) :-)

Infoteur: Juul
Laatste update: 27-09-2009
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Kopen en huren
Reacties: 3
Schrijf mee!