Sleuteloverdracht van je nieuwe huis
De sleuteloverdracht vindt plaats bij het kopen van een huis. Op het moment van de sleuteloverdracht wordt de betaling geheel voldaan en wordt van eigenaar gewisseld. Een sleuteloverdracht is een essentieel moment bij het kopen van een huis en behoeft daarom ook bepaalde voorbereiding. In dit artikel vindt u meer informatie over het verloop van de sleuteloverdracht.De benodigde papieren voor de sleuteloverdracht
De sleuteloverdracht vindt plaats bij de notaris, zodat de overdracht rechtsgeldig is. Daarvoor heeft de notaris wel een aantal “stukken” ofwel documenten nodig. Denk daarbij aan het ondertekende koopcontract, de akte van levering, de papieren die de financiering (normaal in de vorm van een hypotheek) bevestigen. Daarnaast is het verstandig om aan een samenlevingscontract te denken wanneer je samen een huis komt. Wanneer je (nog) niet getrouwd bent, kan een samenlevinsgcontract er voor zorgen dat de zaken goed geregeld zijn, mocht de relatie ooit verbroken worden of één van komt te overlijden. Maar het samenlevingscontract komt normaal gesproken al naar voren bij het afsluiten van een hypotheek.De benodigde stukken ontvang je voor de sleuteloverdracht al thuis, zodat je deze rustig door kan nemen. Dat is erg fijn, aangezien de formuleringen ingewikkeld zijn. Neem toch de moeite om de overeenkomsten door te nemen, want het kan vergaande gevolgen hebben in de toekomst. Markeer die delen waarover je nog vragen hebt of die je niet duidelijk zijn. Deze kun je de notaris stellen bij de sleuteloverdracht, voor het tekenen. In de stukken staan namelijk bepalingen waar je je aan moet houden. De meeste zijn logisch, maar er kunnen verrassingen tussen zitten. Op deze manier zorg je in ieder geval dat je op de hoogte bent van de geldende afspraken rond de koop van het huis.
Hoe verloopt de sleuteloverdracht bij de notaris
De sleuteloverdracht vindt plaats bij de notaris. De notaris dient als een onafhankelijke tussenpersoon die zorgt dat het koopproces goed verloopt zodat de koop uiteindelijk ook rechtsgeldig is. Bij de sleuteloverdracht moeten alle betrokken partijen tegelijk vertegenwoordigd zijn (notaris, koper, verkoper). Vaak wordt de verkoper vertegenwoordigd door bijvoorbeeld de assistent van de notaris, zodat bij een bouwproject de verkoper niet bij ieder huis opnieuw naar de notaris moet.Tijdens de afspraak voor de sleuteloverdracht worden alle stukken doorgenomen. De gegevens worden gecontroleerd en de nataris zorgt er voor dat met name de koper goed begrepen heeft wat er in de stukken besproken wordt. Dit is dus eigenlijk een soort bescherming voor de koper. De notaris verwoordt de teksten in begrijpelijkere taal en geeft voorbeelden ter ondersteuning. Op die manier wordt zekergesteld dat alle partijen op de hoogte zijn van wat er allemaal afgesproken is en zo kunnen problemen in een later stadium voorkomen worden. Op dat moment kan er een definitief akkoord gesloten worden in de vorm van het ondertekenen van de stukken. Daarbij wordt ook de tijd vermeld omdat dat duidelijkheid geeft mochten er juridische problemen ontstaan. Stel dat verkoper failliet wordt verklaard om vrijdag 19 juli 2009 om 13.15 uur. Als de sleuteloverdracht om 13.00u afgerond is, gaat de koop gewoon door en is er voor de koper niets aan de hand. Als de sleutelovedracht na 13.15u afgerond wordt, kan er beslag gelegd worden op het betreffende huis.
Na het tekenen van de leveringsakte en de hypotheekakte is de sleuteloverdracht in principe rond en worden de sleutels overhandigd. Het Kadaster moet de wijziging (wisseling van huiseigenaar) alleen nog verwerken en dat kan theoretisch de koop nog tegenhouden. Normaal vindt deze verwerking binnen 1-2 werkdagen plaats en zijn er geen problemen. Het zou alleen theoretisch kunnen dat de verkoper het huis aan meerdere partijen heeft proberen te verkopen of dat de verkoper geen eigenaar blijkt te zijn van het huis. Dan geeft het Kadaster aan dat de verwerking niet plaats kan vinden en de koop dus niet door kan gaan. Maar normaal komt dit niet voor.