InfoNu.nl > Huis en Tuin > Kopen en huren > Huis online verkopen

Huis online verkopen

Huis online verkopen In economisch slechte tijden zoeken makelaars en huizenverkopers naar creatieve oplossingen om huizen sneller en tegen een betere prijs te verkopen. In 2008 en 2009 zijn een aantal sites gericht op huizenveilingen van start gegaan, waaronder Biedenenwonen.nl, Livy.nl en Woningafslag.nl. Deze sites veilen te koop staande huizen en bezoekers van de sites kunnen op deze huizen bieden. In de zwaarste periodes worden de meest creatieve oplossingen bedacht. Op het moment dat de huizenmarkt zware tegenslagen te verwerken krijgt, beginnen een aantal veilingsites een online veiling van koophuizen. Verkopers kunnen tegen betaling van kosten hun huis gaan aanbieden aan potentiële kopers via het internet.

Hoe werkt het?

De diverse websites werken met verschillende systemen om te verkopen. Een optie is om te werken met opbod en afslag. Bij dit systeem wordt het huis aangeboden voor een bepaalde prijs. Indien de woning nog niet wordt verkocht daalt één week later de prijs naar een lager niveau. Dit gaat zolang door tot de koper is gevonden, of tot het bodembedrag bereikt is. De koper moet bij het veilen namelijk een minimumbedrag opgeven waaronder het huis niet verkocht gaat worden. Via een andere veilingsite kunt u een openbaar bod doen op het huis. Andere gegadigden kunnen zien hoeveel ervoor geboden is, en eventueel overbieden. Diegenen die het huis willen veilen moeten het huis in de verkoop hebben via een NVM makelaar. Sommige veilingsites hebben als voorwaarde dat u een fullservice NVM makelaar in de arm neemt.

Wat gaat het kosten?

Uw huis veilen via het internet is niet goedkoop. Naast de gebruikelijke kosten van de makelaar en eventueel adverteren, moet u ook nog kosten maken voor het veilen. De bedragen verschillen per site. Bij Woningafslag kost het de verkoper 250 om een half jaar op de veilingsite te staan. Bij Biedenenwonen.nl kost het exclusief BTW 495 om op de site te komen en nog eens 500 bij verkoop. Daarnaast is een vereiste dat u een fullservice pakket bij de makelaar afneemt. De kosten zijn hoog, maar indien het succesvol is kan het veel hogere kosten besparen. Huizenverkopers met dubbel maandlasten in verband met twee huizen kunnen het zeker overwegen. Volgens Biedenenwonen.nl ligt de verkoopprijs tot 12 procent boven de minimaal gewenste prijs en tot 9 procent onder de vraagprijs die door de makelaars is vastgesteld.

Is het succesvol?

De sites zijn gestart in een moeilijke periode en ze zijn nog maar kort actief. Uitgaande van de korte periode en rekening houden met de onbekendheid bij de Nederlanders is het succesvol. Biedenenwonen.nl verwacht in 2009 totaal 1.000 huizen online te kunnen verkopen. Bij Woningafslag.nl zijn in vier maanden tijd twaalf huizen verkocht.

Waarom online veilen

Het is een extra mogelijkheid om uw huis te verkopen. In tijden dat de huizenkopers de macht hebben, moeten de verkopers extra moeite doen om te verkopen. Via het internet is een extra mogelijkheid om uw huis onder de aandacht te brengen van mogelijke kopers. Ook via sites als Marktplaats en Ebay zijn er mogelijkheden. Het gaat extra geld kosten, maar met het ouderwetse adverteren in bladen en kranten gaat er ook veel geld verloren.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Vereniging Eigen Huis

Reageer op het artikel "Huis online verkopen"

Infoteur: Juul
Gepubliceerd: 09-06-2009
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Kopen en huren
Schrijf mee!