InfoNu.nl > Huis en Tuin > Kopen en huren > Stress door verhuizing

Stress door verhuizing

Stress door verhuizing Het aankopen en verkopen van een huis brengt een grote stressfactor met zich mee. De grootste stress wordt echter veroorzaakt door de verhuizing zelf. De grootste aankoop en verkoop van uw leven heeft meestal te maken met de eigen woning. Vele honderdduizenden euro’s leg u neer bij een aankoop en honderdduizenden euro’s zijn tevens gemoeid met de verkoop van het huis. Dit geeft de nodige stress. Zodra de aankopen en de verkopen verricht zijn volgt nog de voorbereidingen op de verhuizing en de verhuizing zelf. Een goede organisatie kan een stukje rust geven.

Stress bij het aankopen of verkopen

Op het moment dat een aspirant koper een huis betreedt weet hij al of hij het huis wil kopen. Zodra het gevoel goed is de koop al half binnen. Het huis moet uiteraard nog wel aan de gestelde eisen voldoen. Uit onderzoek van de Delta Lloyd Bank is gebleken dat tussen 56 procent van de huiskopende koppels serieuze spanningen ontstaan. Bij één op de acht koppels dreigt het zelfs uit de hand te lopen. Dergelijke belangrijke beslissingen brengen veel stress met zich mee.

Stress door verhuizing voorkomen

Zodra de aankoop en verkoopstress voorbij is komt de stress van het verhuizen. Een kwart van de verhuizende mensen kiest voor een professionele verhuizer. Een goede voorbereiding kan veel stress wegnemen. U moet vooraf een lijstje maken met wat u moet doen en hoe u het gaat organiseren. U krijgt te maken met diverse lijstjes. Er zijn namelijk zaken die ruim voor de verhuizing geregeld moeten worden, zoals adreswijziging en een verhuiswagen en er zijn zaken die pas kort voor de verhuizing of op de verhuizing zelf geregeld kan worden.

Tips

Bij een verhuizing zijn er veel zaken waar u aan moet denken. Hieronder treft enkele belangrijke tips aan die u echt niet mag vergeten. Daarnaast nemen ze ook enige stress weg op de dag zelf:
  • Zaken en documenten die u direct moet gebruiken in handbagage, bijvoorbeeld paspoort, sleutels en pinpas.
  • Meterstanden opnemen van nieuwe en oude woning
  • De dozen voorzien van een omschrijving wat er in zit en waar het heen moet.
  • De dozen gelijk neerzetten op de plaats waar ze horen
  • Zorg voor veel hulp zodat u binnen een paar uur over bent
  • Beveilig kwetsbare goederen goed bijvoorbeeld deurtjes van kasten, deze moet u vast zetten
  • Maak de nieuwe woning volledig naar wens voordat u verhuisd (behangen, verven)
  • In ieder geval één kamer gelijk bewoonbaar maken, liefst huiskamer
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Hitcom, Pixabay

Reageer op het artikel "Stress door verhuizing"

Infoteur: Juul
Laatste update: 19-04-2017
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Kopen en huren
Schrijf mee!