InfoNu.nl > Huis en Tuin > Kopen en huren > De huur van een sociale huurwoning opzeggen

De huur van een sociale huurwoning opzeggen

De huur van een sociale huurwoning opzeggen De meeste mensen blijven niet hun hele leven in hetzelfde huurhuis wonen. Er komt dus een tijd waarop u wellicht de huur op zult moeten zeggen. De huur opzeggen is niet heel ingewikkeld, maar het goed opleveren van uw huis kan wel wat tijd kosten. Als u de huur opzegt volgt er een voor- en na inspectie om zo te zorgen dat uw huis klaar is voor een volgende huurder.

Het opzeggen

Bij de meeste woningcoöperaties heeft u een maand opzegtermijn. U kunt het meestal wel elke dag van de maand opzeggen. Dit betekend dat als de huur bijvoorbeeld de twaalfde van april opzegt u er op twaalf mei uit moet zijn. U dient de huur schriftelijk op te zeggen. Sommige woningcoöperaties hebben hiervoor een formulier wat u vanaf hun website kunt downloaden, uitprinten, invullen en opsturen. U kunt uiteraard ook zelf een brief schrijven. Schrijft hier duidelijk in:
  • Uw naam, adresgegevens, telefoonnummer en e-mailadres
  • De naam en adresgegevens van de woningcoöperatie
  • De datum waarop de brief ondertekend is
  • De datum waarop het huurcontract dan zal beëindigen
  • Een handtekening
Als er een medehuurder is vul dan ook zijn/haar gegevens in en laat hem/haar ook een handtekening zetten. De mobiele nummer veranderen nog weleens, zet voor de zekerheid daarom altijd uw telefoonnummer in de brief. Als u binnen een week niks hoort kunt u het beste even telefonisch contact opnemen om te vragen of uw brief is aangekomen. Stel voor dat de brief niet aangekomen is dan moet de gewenste opzegdatum uiteraard worden verschoven.

Afspraken voor- en na inspectie

Nadat de woningcoöperatie uw brief heeft ontvangen zult u een brief van hun terug ontvangen. Het kan ook zijn dat ze u eerst telefonisch benaderen om een afspraak te maken. In de brief staat de datum waarop de voor inspectie en de na inspectie zal zijn. De na inspectie is in principe altijd op de laatste dag van het huurcontract. Als u op de datums niet aanwezig als u het op tijd laat weten vaak telefonisch een andere datum afspreken.

De voor inspectie

Tijdens de voor inspectie loopt u met een inspecteur alle ruimtes in het huis door. De inspecteur noteert waar u wat aan moet (terug)veranderen. Zo moet u onder andere in principe alles wat u zelf in het huis heeft aangebracht verwijderen, de eventuele boorgaatjes opvullen, alle ruimtes grondig schoonmaken. Voor alle kleine en grote klussen die de inspecteur ziet staat er een bedrag voor. Dit bedrag dekt de kosten die de woningcoöperatie zou moeten maken als hun zelf dingen moeten herstellen. Aan het einde van de inspectie kan het dus zijn dat er een bedrag wordt genoemd. Als u echter de inspectielijst dus juist afwerkt komt dit bedrag op nul te staan. De lijst krijgt u per post of e-mail toegestuurd.

Nieuwe huurders

Als u de huur opzegt dan kunnen nieuwe kandidaten al via internet gaan reageren op uw woning. Het kan zijn dat u telefoon krijgt van een kandidaat die het huis wilt bezichtigen. Misschien klinkt het minder leuk dat u dan mensen in uw vrije tijd moet ontvangen, maar het heeft ook voordelen. U moet uw huis eigenlijk helemaal leeg halen. Als er echter een kandidaat komt kunt u bespreken of de kandidaat wellicht iets over wilt nemen. Hiervoor kunt u eventueel ook een vergoeding vragen. U zou alles kunnen laten overnemen/overkopen, maar de meeste dingen die worden overgenomen zijn:
  • de vloer
  • op maat gemaakte (rol)gordijnen
  • handige geplaatste plankjes
Alles wat iemand voor u wilt overnemen/overkopen hoeft u niet meer te verwijderen en te verhuizen. Als u iets wilt laten overnemen/overkopen kunt u dit op papier laten zetten. U zet op papier wat de kandidaat over wilt nemen en voor welk bedrag. U schrijft u gegevens op en de gegevens van de kandidaat. Als u dit allebei heeft ondertekend is er een akkoord. Een kandidaat heeft de mogelijkheid om met iemand van de woningcoöperatie mee te nemen tijdens de bezichtiging. Uiteraard blijft u de huurder van de woning tot uw huurcontract afgelopen is.

Na inspectie

Bij de na inspectie komt de inspecteur controleren of u heeft voldaan aan het lijstje dat u heeft gekregen. Als het niet allemaal is gedaan kan er een geldbedrag worden opgelegd om dit door de woningcoöperatie te laten herstellen, soms is er de mogelijkheid tot een verlenging waarbij u iets langer de tijd krijgt om alles in orde te maken. Vraag van te voren na of dit een optie is. Als de na inspectie goed verlopen is dan wordt de checklist nogmaals ondertekend en levert u de sleutels in.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "De huur van een sociale huurwoning opzeggen"

Infoteur: Bembi
Gepubliceerd: 23-04-2015
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Kopen en huren
Schrijf mee!