InfoNu.nl > Huis en Tuin > Kopen en huren > Zelf op zoek naar een koopwoning

Zelf op zoek naar een koopwoning

Je wilt graag een huis in een populaire wijk kopen, maar je hebt geen idee hoe je dat succesvol kunt doen. Dat heeft de makelaar wel. In ruil voor relatief veel geld kun je zo'n huizenbemiddelaar inschakelen, maar je kunt het ook zelf doen. Goedkoper. En met meer kans op succes. Wat moet je wel en niet doen? Het lijkt een logische stap als je een koopwoning wil hebben: zoek een makelaar, maak je wensen kenbaar en wacht totdat hij je een geschikt huis aanbiedt. Er zijn wel wat nadelen verbonden aan deze werkwijze.

Voor populaire woningen zijn er namelijk kapers op de kust. Door sterke concurrentie wordt het lastiger om je droomhuis te krijgen, bovendien zul je waarschijnlijk iets minder hard kunnen onderhandelen. Want waarom zou de verkopende partij op een te laag bod ingaan? Er staan immers genoeg anderen te wachten om ook in aanmerking te komen voor het huis of het appartement.

Verder is daar het kostenaspect. Makelaars kosten geld. Op de totale prijs van een huis lijkt de vergoeding voor de makelaar misschien bescheiden, maar een paar duizend euro kan je vaak snel besparen.

Wees de makelaar voor

Hoe doe je dat dan? Gemiddeld verhuizen mensen eens in de zeven jaar. Heb je een straat met zeventig woningen, dan komen er dit jaar tien te koop, gemiddeld. Op het moment dat deze mensen een makelaar inschakelen, ben je eigenlijk al te laat. De woning komt op Funda.nl, de eigen website van de makelaar en in de etalage van het kantoor. De belangstellenden voor zo'n woning staan bij wijze van spreken al te dringen.

Het is de kunst om in contact te komen met de eigenaar van de woning voordat hij of zij naar de makelaar is gestapt. Dat kan, want er zit tijd tussen de verhuisbeslissing en de stap naar een verkopende makelaar.

Laat weten dat je zoekt

Als je een woning wil hebben in jouw huidige woonomgeving is het goed om via alle kanalen te laten weten dat je zoekende bent. Denk aan sociale media als Facebook, Twitter en Instagram, maar vergeet ook het ouderwetse briefje op het bord van de supermarkt niet. En roep het bij je voetbalclub, in je vriendenkring, op verjaardagen. Er is altijd wel iemand die in zijn of haar directe omgeving mensen kent die verhuisplannen hebben en nog niet naar de makelaar zijn gestapt.

Geef een beloning

Als je ver uit de buurt woont is het lastiger. Je komt daar bijvoorbeeld niet op verjaardagen en hoort ook niet toevallig in de buurtwinkel dat iemand zijn huis gaat verkopen. Maar het is niet onmogelijk.
In dit geval moet je echter wat meer initiatief nemen. Een mogelijkheid is folders verspreiden in de wijken waar je graag zou willen wonen. Dat hoeft niet met een dure en glimmende brochure. Maak een geprint briefje waarin staat dat je graag in de wijk wil komen wonen en vraag of ze jou bellen of mailen als ze zelf verhuisplannen hebben of iemand weten die gaat verhuizen of plannen in de richting heeft. Zet er eventueel een fotootje van jezelf bij, dat wekt vertrouwen.

Wat goed werkt is het in het vooruitzicht stellen van een beloning. Maak het niet te gek, want dat wekt argwaan en komt misschien decadent of onsympathiek over. Je zou iemand een etentje, een cadeaubon of een bedrag van 100 euro kunnen aanbieden als de tip leidt tot aankoop van de woning. Vermeld in de brief wel dat je niet zoekt naar woningen die al via Funda.nl worden aangeboden.

Ervaringen

Een persoonlijke ervaring op dit gebied maakt duidelijk dat er per 100 verspreide brieven gemiddeld 4 reacties binnenkomen. Dat leidt tot verschillende bezichtigingen en uiteindelijk de aankoop van de droomwoning.

In dit geval gaat het om een woning die in handen is van een aantal erfgenamen die zelf geen interesse hebben in het huis en denken over verkoop, maar nog geen concrete stappen hebben ondernomen. De onderhandelingen gaan tussen de zaakwaarnemer van de familie (geen makelaar) en de geïnteresseerde partij. Er zijn geen kapers op de kust die in je nek staan te hijgen terwijl jij even rustig wil nadenken. Je hoeft geen makelaar te betalen en de verkopende partij evenmin. En er is goed te praten over de prijs, wat leidt tot een aantrekkelijke koopsom.
© 2015 - 2019 Keesjansen, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Huis kopen: een woning kopen met de hulp van een makelaarHuis kopen: een woning kopen met de hulp van een makelaarHet kopen van een huis is een beslissing die de nodige kennis en tijd vergt. Als leek zijn de verschillende stappen die…
Huis kopen: waarop letten als je een huis gaat bezichtigen?Huis kopen: waarop letten als je een huis gaat bezichtigen?Als je je oog hebt laten vallen op een koopwoning, dan is de volgende stap het bezichtigen van de woning. Bij de bezicht…
Succesvol je huis verkopenSuccesvol je huis verkopenJe huis verkopen is niet makkelijk, zeker niet in deze tijden. Welke manieren kun je gebruiken om je huis zo snel mogeli…
Stappenplan woning kopenAls je op zoek gaat naar een koopwoning kun je het beste met een stappenplan werken. Bepaal eerst wat je maximaal kunt b…
Redenen om uw huis te laten taxerenEen taxatie is een waarde-inschatting van bijvoorbeeld een huis. Toch zijn er veel verschillende uitkomsten mogelijk. Er…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Zelf op zoek naar een koopwoning"

Infoteur: Keesjansen
Gepubliceerd: 22-05-2015
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Kopen en huren
Schrijf mee!