InfoNu.nl > Huis en Tuin > Kopen en huren > Verkooppraatjes van makelaars

Verkooppraatjes van makelaars

Een rondleiding in een huis wordt bij voorkeur verzorgd door de makelaar. Waarom? Omdat de makelaars het geheel net beter kan omschrijven en weet wanneer hij zich stil moet houden. De verkooppraatjes en verkooptrucs verhogen de verkoopkansen. Goed kunnen verkopen is een te trainen vaardigheid. Makelaars raden het de verkopers af om de rondleiding zelf te verzorgen. Ten eerste zou dat de makelaar nog verder overbodig maken, en ten tweede moet het huis gedurende de bezichtiging verkocht worden. Door een slimme manier van omschrijven van een gebrek, lijkt het gebrek minder erg. In dit artikel lichten wij veel gebruikte omschrijvingen van makelaars nader toe. De toelichting is een beetje aangedikt, maar in de praktijk klopt het vaak wel.

Het huis ademt sfeer uit

Het is een oudere woning waar veel in geïnvesteerd moet worden om het huis te moderniseren. De woning heeft nog authentieke onderdelen.

Ruimte om naar eigen inzicht te moderniseren

De woning is jaren lang niets aan gedaan. De potentiële koper moet eigenlijk door de puinhoop heen prikken.

Probleem is te verhelpen met een investering van €10.000

U moet er vanuit gaan dat het u tussen €10.000 en €20.000 gaat kosten om te verbouwen.

Een paar jaar geleden volledig gerenoveerd

De omschrijving “volledig gerenoveerd” suggereert dat de volledige woning is gerenoveerd, maar in de praktijk gaat het vaak slechts om een gedeeltelijke verbouwing.

De woning is gedeeltelijk gerenoveerd

Als het woord gedeeltelijk wordt toegevoegd, kunt u er vanuit gaan dat het een modernisering van een keuken of badkamer betreft. Een nieuwe wc-pot plaatsen kan ook omschreven worden als een gedeeltelijke renovatie.

Het is een starterswoning

Bij een dergelijke omschrijving gaat het om een goedkope woning die vaak te klein is om er met een gezin in te wonen. Er kleven in ieder geval nadelen aan het huis waardoor gezinnen niet in het huis zouden willen wonen.

Het is een opkomende buurt

Met deze omschrijving wil men eigenlijk zeggen dat het een slechte wijk is, maar dat de wijk uit het dal aan het krabbelen is. Dit is een populaire omschrijving voor huizen in achterstandswijken.

Het is een levendige buurt

Met deze omschrijving moet u oppassen. Waarschijnlijk bedoelen ze hiermee dat de wijk nogal rumoerig is.

Bieding is te laag en wordt niet doorgegeven aan de verkoper

Mogelijk is het bod hoog genoeg, maar de makelaar wijst het bod af omdat deze te laag is ten opzichte van de vraagprijs. Op deze manier kunnen ze achterhalen in hoeverre iemand serieus geïnteresseerd is. Door een iets hoger bod neer te leggen of door gewoon af te wachten, kan het onderhandelen uiteindelijk toch beginnen.

De vraagprijs is zeer scherp

De makelaar is al een voorzetje aan het geven op de onderhandelingen. Met deze uitspraak wordt eigenlijk gezegd dat er nauwelijks of geen onderhandelingsruimte meer in zit. Bij slim onderhandelen blijkt er vaak toch nog genoeg ruimte te zitten in de vraagprijs.

Oorspronkelijk stond de woning in de verkoop voor…..!

Makelaars zullen het niet nalaten om te noemen voor welk bedrag de woning oorspronkelijk in de verkoop is gezet. Eigenlijk willen ze hiermee zeggen dat de vraagprijs nu een bodemprijs betreft.

Goede investering in een stabiliserende huizenmarkt

In 2008 en 2009 sloten de makelaars hun ogen nog voor een sterke daling van de huizenprijzen. In 2013 noemen ze de huizenmarkt een stabiliserende huizenmarkt. De huizenprijzen zijn nog aan het zakken, maar het rek is er uit. Dit is slechts een verwachting van de makelaar zelf. Ze hebben de neiging om de situatie altijd in hun voordeel uit te leggen.
Gerelateerde artikelen
De beste makelaar kiezenOp het internet kunt u nu ook makelaars beoordelen en beoordelingen opvragen. U kunt op deze manier voorkomen dat u een…
Contract afsluiten met de makelaarU kunt geld besparen en problemen voorkomen door duidelijke en goede afspraken te maken met de makelaar die u inschakelt…
Huis verkopen: verkoop uitbestedenHuis verkopen: verkoop uitbestedenWanneer je je huis verkopen wilt kan je de verkoop uitbesteden aan een makelaar. Makelaars regelen onder andere de bemid…
Open huizen dag. Voordeel voor de verkoper of de makelaarOpen huizen dag. Voordeel voor de verkoper of de makelaarJe huis staat te koop en de makelaar vraagt of je mee wilt doen aan de volgende open huizen dag. Wat doe je? Een open hu…
Redenen om wel een makelaar in te schakelenRedenen om wel een makelaar in te schakelenEen makelaar is een grote kostenpost bij het verkopen van uw huis. Een alternatief is om uw huis zelf te verkopen, maar…
Bronnen en referenties
  • http://www.copydogs.nl/makelaarssites-aan-een-gouden-draadje-in-de-bagger/

Reageer op het artikel "Verkooppraatjes van makelaars"

Infoteur: Juul
Gepubliceerd: 17-03-2013
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Kopen en huren
Schrijf mee!