Huis kopen: Wat gebeurt er bij de notaris?
Wanneer je een huis gaat kopen, maak je als koper bepaalde kosten en moet je door een vrij complex proces heen om het allemaal voor elkaar te krijgen voor dat je ook werkelijk de sleutel krijgt van jouw droomhuis. Zeker als je je niet laat bijstaan door een aankoopmakelaar is het raadzaam om eens te lezen wat er nu precies gebeurt bij de notaris en wat de kosten zijn van wat een notaris voor jou als koper van een woning precies doet voor die notaris tarieven.
Wat gebeurt er precies bij de notaris bij de aankoop van een woning?
De notaris is verantwoordelijk voor het correct registeren van de overdracht van de woning van de verkoper naar de koper. Hij zorgt ervoor dat hetgeen verkocht wordt (een kadaster perceel met daarop een onroerende zaak oftewel huis) adequaat wordt omschreven zodat daar geen twijfel over kan bestaan. Ook zorgt hij ervoor dat de formele overdracht van de woning wordt vastgelegd in een akte van levering ofwel notariële akte, ondertekend door de beide partijen. De hypotheekakte zorgt voor een correcte financiële afhandeling, want de woning moet betaald worden uit eigen geld en een hypotheek of uit een van beide.
Wat doet de notaris voor jou als koper van een huis?
De notaris screent de gegevens van de woning voor jou en doet kadastraal onderzoek. Zodat jij als koper van de woning precies weet wat je koopt en tegen welke condities. Wanneer jij een waarborgsom betaalt van 10% wordt die tijdelijk gestald op de rekening van de notaris. Verder gaan de stukken van de door de bank goedgekeurde hypotheek naar de notaris, die er op basis hiervan voor zorgt dat er naast de akte van levering ook een hypotheekakte wordt opgesteld en dat de financiële afhandeling van de aankoop exact klopt voor beide partijen door het opstellen van een eindafrekening.
Welke aanvullende diensten kan een notaris voor jou als koper van een woning voor zijn rekening nemen?
Wanneer je samen een huis koopt, kan de notaris wanneer nodig zorg dragen voor een samenlevingscontract of voor aanpassing van de huwelijkse voorwaarden of een bestaand testament. Ook kan de notaris ervoor zorgen dat wanneer je zakelijk onroerend goed koopt de rechten en plichten aangaande het zakelijke pand goed worden vastgelegd voor jou als eigenaar van een zaak en niet als particuliere koper van een woning. Tenslotte kan de notaris ook zorgen voor inschrijving van de woning bij het kadaster voor de passeerdatum om jou als koper te beschermen tegen incidenten voor die datum.
Wat kost een notaris, wat kosten de verschillende akten bij de notaris?
Gemiddeld betaal je voor de akte van levering ofwel de notariële akte inclusief inschrijving van de overdracht van het eigendom bij het kadaster en inclusief BTW tussen de 550 EUR en 700 EUR. Voor de akte van hypotheekstelling ofwel hypotheekakte liggen die kosten tussen de 500 EUR en 650 EUR. Wanneer er sprake is van een overbruggingshypotheek, wanneer de oude woning nog niet is verkocht, moet je rekening houden met tussen de 100 EUR en 200 EUR aanvullende kosten. Een nieuw samenlevingscontract tenslotte kost tussen de 350 en 450 EUR gemiddeld in Nederland.
Hoe vergelijk je online notaris tarieven?
Online zijn er ook voor de tarieven van een notaris overzichtelijke websites, die jou een handje helpen. Op de verschillende akten (akte van levering, akte van hypotheek, samenlevingscontract) kun je transparant inzicht krijgen in wat een notaris precies kost. Bij sommige sites krijg je de tarieven gerangschikt van hoog naar laag, terwijl bij andere sites jouw zoekopdracht kosteloos wordt uitgezet bij meerdere notarissen in het gebied. Deze komen dan vervolgens schriftelijk of mondeling met een offerte op basis waarvan jij eenvoudig je keuze kunt bepalen.