InfoNu.nl > Huis en Tuin > Interieur > Tegels kiezen voor in huis

Tegels kiezen voor in huis

Tegels kiezen voor in huis Een tegel is niet alleen een bouwproduct voor in de keuken en de badkamer. Afhankelijk van de soort tegel en het formaat zijn er veel meer toepassingen mogelijk. Reeds enkele tientallen jaren vervangen tegels het kamerbreed tapijt in menige woonkamer. Tegels hebben als grote voordeel dat ze een beschermende werking hebben en makkelijk schoon te maken zijn. Het bepalen van de keuze van de tegel is echter niet zo eenvoudig omdat het aanbod groot is.

Gebakken keramische tegels meestal met glazuurlaag

In de meeste gevallen zal het echter neerkomen op keramische tegels omdat tegels van natuursteen duurder zijn. Een keramische tegel is van klei gebakken en meestal voorzien van een glazuurlaag. De klei wordt daarvoor eerst uitgerold met een platenwals. Dit gaat in etappes waarbij begonnen wordt met bijvoorbeeld uitrollen op 20 millimeter dikte. De tweede etappe wordt de machine ingesteld op 15 millimeter en telkens minder tot de vereiste dikte is bereikt. Uit de kleiplaten worden tegels gevormd, met behulp van vormraampjes, die daarna worden gedroogd. Vervolgens worden de tegels in een oven gebakken bij een temperatuur van ongeveer 1000 graden. Na de eerste keer bakken wordt een laagje glazuur aangebracht en tot slot worden de tegels nogmaals gebakken.

Keuzebepaling

De keuzebepaling kan afhankelijk zijn van een aantal eigenschappen van de tegels zoals:

Verglaasd of onverglaasd

De keuze voor een tegel met glazuurlaag, verglaasd genoemd, zal in de meeste gevallen de voorkeur hebben boven een onverglaasde tegel. Dit vanwege de beschermende werking van de glazuurlaag.

Kleur van de tegel

Een ander keuzeoordeel zal bestaan uit de gewenste kleur van de tegel. Omdat er zeer veel types glazuurlagen bestaan zijn tegels in zeer veel kleuren en bewerkingen verkrijgbaar. Onverglaasde tegels worden voornamelijk alleen in natuurkleuren geleverd. Die kleur is in principe afhankelijk van de soort klei die wordt gebruikt hoewel ook kleurstoffen kunnen worden toegevoegd.

Krasvastheid

Ongeglazuurde tegels worden vaak heter gebakken en zijn daardoor beter bestand tegen krassen wat in sommige situaties keuzebepalend kan zijn.

Natuurtegels

In tegenstelling tot keramische tegels, die in grote aantallen exact gelijk kunnen worden geleverd, zijn natuurstenen tegels allemaal iets anders. Ze zijn immers gemaakt uit steensoorten die de natuur biedt zoals basalt, graniet, kwartsiet, leisteen, marmer en travertin. Natuursteen wordt in groeven gewonnen, meestal in grote blokken, waar later platen uit worden gezaagd die uiteindelijk op maat worden gemaakt tot bepaalde tegelformaten. Een blok heeft soms wel een afmeting van 1.5 x 2 x 3 meter en een gewicht van 25 ton.

Zagen van natuurtegels

Het winnen van de blokken gebeurt met speciaal gereedschap waarvan de snijvlakken met diamant zijn bezet en waarmee de blokken uit de berg worden gezaagd of geboord. Een andere methode is uitzagen met een soort gigantische kettingzaag. Voor het zagen van de platen wordt een raamzaag gebruikt met het principe van een broodsnijmachine van een bakker. Maximaal 60 zaagbladen naast elkaar, op een afstand van de dikte van de platen, zagen in twee tot vijf dagen het blok door zodat 60 platen ontstaan. Kwartsiet en leisteen wordt echter niet in blokken maar in schollen gewonnen omdat die steensoorten een natuurlijk splijtoppervlak hebben.

Namaaknatuursteen

Als het aanschaffen van natuursteen duidelijk boven het budget gaat bestaan er alternatieven. Keramische tegels kunnen zodanig worden gefabriceerd dat ze nauwelijks van echte natuurstenen zijn te onderscheiden maar slechts een fractie daarvan kosten. Het is zelfs mogelijk om keramische tegels een uiterlijk te geven dat sterk op hout lijkt inclusief nerven en noestjes. Deze Look-a-likes hebben het praktische van keramische tegels en de look van natuursteen of de warmte-uitstraling van hout.

Keuzebepaling

De keuzebepaling voor tegels van natuursteen zal vooral afhankelijk zijn van esthetische voorkeuren. Daarbij moet zeker rekening worden gehouden met de toepassing van de tegels omdat ze in veel gevallen nadelen hebben ten opzichte van keramische tegels. Advisering door een vakman of vakvrouw is daarom aan te bevelen.

Allerlei opdrukken en nieuwigheden

Weer een stap verder in de moderne ontwikkeling van bouwmaterialen zijn tegels met allerlei opdrukken zoals bloemmotieven en dergelijke en zelfs foto’s. Er bestaan ook tegels van hard plastic die een vloeistof bevatten die beweegt zodra er over gelopen wordt en die soms op gekleurde lichtbakken worden gemonteerd. Ook iets nieuws zijn keramische tegels met een laagje leer er op wat prettig aanvoelt met blote voeten.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Een tegelvloer, natuursteen of keramische tegelDe juiste vloer kiezen, is niet altijd gemakkelijk. Je moet rekening houden met de kleur, de functie van de ruimte, de s…
Klussen: tegelen van wanden en vloerenKlussen: tegelen van wanden en vloerenIedereen droomt ervan. Een huis met zo'n prachtig betegelde badkamer of keuken. Je kan het een tegelzetter laten doen. M…
Zo kiezen we de juiste vloer voor ons interieurZo kiezen we de juiste vloer voor ons interieurIeder voorjaar denken we weer aan renovatie of herinrichting van onze woning. Is onze vloer aan vervanging toe, dan is d…
Sierbestrating aanleggen, welke stenen kiezen?Sierbestrating aanleggen, welke stenen kiezen?Als je sierbestrating wilt aanleggen kun je kiezen uit vele soorten stenen. Ook siergrind behoort tot de mogelijkheden.…
Natuursteen op de vloer, mooi!Natuursteen op de vloer, mooi!Natuursteen op vloeren geeft een woning een bijzondere stijl. Bij het inrichten en aankleden van het interieur van een w…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Gfdesign, Pixabay
  • Vtwonen.nl
  • Kroonvloereninsteen.nl

Reageer op het artikel "Tegels kiezen voor in huis"

Infoteur: Rickandie
Laatste update: 19-04-2016
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Interieur
Special: Tegels
Schrijf mee!