InfoNu.nl > Huis en Tuin > Interieur > Stylingtips voor kleine kamers/woningen: muren & plafonds

Stylingtips voor kleine kamers/woningen: muren & plafonds

Stylingtips voor kleine kamers/woningen: muren & plafonds Niet iedereen heeft het geld om ruim te wonen. In kleine kamers kan men zich al snel opgesloten voelen. Door enkele eenvoudige aanpassingen krijgt u meteen een ruimtelijker gevoel. Het creëren van een ruimtelijke en lichte uitstraling begint al bij de keuze voor het behang of de verf aan de muur. Ook de inrichting beïnvloedt de uiteindelijke sfeer in de kamer.

Verf

Witte muren zorgen voor een ruimtelijke en lichte uitstraling. Indien u dit effect wil behouden is het handig als uw meubilair ook uit neutrale kleuren bestaat. Met kleine accessoires, zoals kussens, lampenkappen of beeldjes kunt u levendigheid en felle kleuren in de kamer aanbrengen.

Als u niet van dat spierwitte houdt kunt u er ook voor kiezen om één a twee muren in een door u gewenste kleur te verven. Op deze manier behoudt u het ruimtelijke effect, maar kunt u de ruimte toch meer naar eigen smaak (kleur) invullen. Kleuren die de kamer een lichte en frisse uitstraling geven zijn bijvoorbeeld licht roze of lila. Als u niet van wit, maar ook niet van felle kleuren houdt, kunt u er ook voor kiezen alle muren in een andere neutrale kleur te verven. Een optie is bijvoorbeeld metallic grijs. U kunt ook kiezen voor zilverkleurig behang. Dit weerkaatst het licht, waardoor de kamer lichter en ruimtelijker lijkt. Is de kamer rechthoekig, dan is het goed om de korte muren licht te houden voor een zo ruimtelijk mogelijk effect.

Behang

Het is niet verstandig alle vier de muren met druk behang te behangen. De kamer lijkt dan al gauw klein en bedrukkend. U kunt er wel voor kiezen om één van de muren te behangen en de drie andere muren te verven in een bijpassende kleur.

Hout

Indien u meer van warme houttinten of een minimalistisch interieur houdt, kunt u ervoor kiezen de muren met een egaal houten patroon te bekleden. In kleine ruimten is het verstandig om voor een lichte houttint te kiezen, bijvoorbeeld hout van essen of berken.

Plafond

Een ruimtelijker effect kunt u ook creëren door de muren wit te houden, of de houten muren wit te verven en het plafond felgeel of feloranje te schilderen. Pas daarentegen op met een houten plafond, dit doet de ruimte vaak kleiner ogen.

Tegels

Een kleine badkamer kunt u een ruimtelijkere uitstraling geven door de muren te betegelen met grote, lichtgekleurde tegels zonder zichtbare voegen. Zandtinten of grijstinten zijn bijvoorbeeld geschikte kleuren. Voor een meer moderne uitstraling kunt u ook kiezen voor (middel)grote tegels in één enkele kleur. U kunt er bovendien ook over nadenken de vloer met dezelfde tegels te bedekken als de wanden, ook dit creëert een meer ruimtelijke uitstraling. Indien u niet van tegels houdt kunt u ook kiezen voor wit of beige marmer met horizontale aderen, of voor grote gepolijste granieten platen. Een extra ruimtelijk en licht effect kunt u bovendien creëren door te kiezen voor LED lampjes in het plafond.

Glas

Een andere mogelijkheid om meer ruimte te creëren is door een van de (korte) muren te vervangen door een matglazen wand. Dit kunt u bijvoorbeeld doen als er een muur staat tussen de keuken en de eet/woonkamer, of als de wc van de badkamer gescheiden wordt. Indien de kamer toegang heeft tot een balkon of tuin kunt u er ook voor kiezen een van de buitenwanden geheel te vervangen door glazen ramen of deuren.
Gerelateerde artikelen
Hoe laat je een kleine kamer groter lijken?Hoe laat je een kleine kamer groter lijken?Een kleine kamer kan soms lastig in te richten zijn. Met een paar meubels lijkt het al gauw vol te zijn. Hoe kan je een…
Waar in huis komt welke kleur?Waar in huis komt welke kleur?Leuk en mooi, veel kleur in huis, maar hoe doet u wat en waarvoor kiest u, enkele tips dan maar. Mooie kleuren en kleurc…
Klussen:berekenen/meten behang, verf, tegels, vloerbedekkingKlussen:berekenen/meten behang, verf, tegels, vloerbedekkingHet is altijd weer een kunst precies uit te rekenen hoeveel spullen u nodig heeft voor het behangen, verven, tegelen en…
Interieur kinderkamer: peutersInterieur kinderkamer: peutersVeel uitgangspunten waarmee je een babykamer inricht, zijn bij de inrichting van een kinderkamer (peuter of klein kind)…
Restylen voor een prikkieRestylen voor een prikkieDe woonkamer is een belangrijke ruimte in huis. We zitten daar ontspannen met onze gezinsleden en ontvangen daar vriende…
Bronnen en referenties
  • 500 ideeën voor kleine ruimten

Reageer op het artikel "Stylingtips voor kleine kamers/woningen: muren & plafonds"

Infoteur: M_ichje
Gepubliceerd: 09-01-2012
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Interieur
Schrijf mee!