InfoNu.nl > Huis en Tuin > Interieur > Waar in huis komt welke kleur?

Waar in huis komt welke kleur?

Waar in huis komt welke kleur? Leuk en mooi, veel kleur in huis, maar hoe doet u wat en waarvoor kiest u, enkele tips dan maar. Mooie kleuren en kleurcombinaties zijn belangrijk en geven letterlijk kleur in ons leven. Vaak is het puzzelen met de inrichting van het huis om voor het interieur de juiste kleuren te vinden. Soms ligt een bepaalde kleurkeuze direct voor de hand. Alleen al door de ligging van een vertrek of huis. Omdat kleuren zo belangrijk zijn, enkele tips op een rij om vooral de sterke punten van uw huis en woonkamer te accentueren. Wilt u uw woning straks verkopen dan zal dat bij de juiste kleuren veel eenvoudiger zijn.

Huis, inrichting van het huis en kleur

Wie een nieuwe woning koopt of het gewoon tijd vindt worden om de inrichting thuis eens te veranderen begint aan een leuke klus. Bijna elk vertrek in huis heeft qua ligging, grootte of indeling zo zijn sterke en zwakke punten, waarvan u gebruik kunt maken. De zwakke punten camoufleert u, de sterke punten accentueert u extra. Denk dan aan kenmerken als:
  • Een kleine kamer, hoe laten we die groter lijken en hoe gaan we die inrichten.
  • De lange smalle kamers, de zogenaamde pijpenla.
  • Kamers met veel raam oppervlakte.
  • Hoekige kamers.

Kleur speelt bij de nieuwe aankleding van de woning een grote rol, maar welke kleuren gebruikt u dan, warme kleuren, felle of neutrale kleuren, een mengeling van beide? Wat past nou bij wat u mooi vindt?

Wat zijn de warmere kleuren in huis?

Omdat u kunt werken met een heel uitgebreid spectrum aan kleuren nog even het volgende. De kleuren in het spectrum rood, oranje, geel noemen we de warme kleuren, de overige noemen we de koude kleuren. Dit zijn groen, blauw en paars, en enkele tussenliggende tinten.

De kleine kamer groter maken

In een kleine zonnige kamer is het de kunst om met kleur de kamer groter te doen lijken en tegelijkertijd meer licht aan te brengen. Dit kan door tenminste één muur een wat koelere kleur te geven, zoals blauw of groen. Anderzijds doet u er goed aan om een kleine kamer aan de schaduwzijde een warmere pasteltint mee te geven. Heldere kleuren hebben de neiging om de kamer een zonniger aanblik te geven.

De lange smalle kamers meer elan geven

Lange en smalle kamers ogen breder als u de korte muren schildert in felle gele, rode of oranje schakeringen. Verder kunt u bij uw keuze van het behang gebruik maken van een streepjes behang. Horizontale strepen maken uw kamer breder, verticale hoger en slanker. Kiest nu ook voor een zo helder mogelijke kleur voor het plafond.

Kamers met veel raam oppervlakte

Als er sprake is van groot raam oppervlakte en dus veel lichtinval, is het zeer de moeite waard om de omlijsting van de ramen een warmere kleur te geven. Een koelere kleur, zoals blauw, zou vooral in de winter de aanblik van uw kamer erg koel maken.

Hoekige kamers

Het zijn vooral de hoekige en uitstekende stukken en vormen die u zou willen wegwerken. Die kunt u camoufleren met wat donkere kleuren, terwijl u de mooie rondere stukken met lichter kleuren accentueert. Ook de radiatoren of vooruit stekende pijpen kunt u met onopvallende kleuren wegwerken. Bekende camouflage kleuren in het leger zijn de groen- en bruin schakeringen. Hoe meer kleuren gelijkgeschakeld zijn, hoe meer er wordt gecamoufleerd. Diepe grijstinten camoufleren. Schreeuwende kleuren benadrukken de oneffenheden in uw kamer.

Slot welke kleur komt waar in huis?

Tips: gebruik dus vooral heldere en sprekende kleuren om vlakken en muren te accentueren. De diepere tinten zorgen voor camouflage kleuren van de wat mindere plekken in huis. Werk bijvoorbeeld ook met spiegels om een kamer groter te laten lijken. Veel succes met het inrichten van uw huis.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Je huis anders inrichtenJe huis anders inrichtenIedereen heeft wel eens het idee om z'n huis anders in te willen richten. Maar vaak komt het er niet van omdat er of gee…
Geel in het interieurGeel in het interieurGeel is geen gemakkelijke kleur om te verwerken in het interieur. Het is snel schreeuwend en we vermijden de kleur dan o…
Inspiratie opdoen voor de inrichting van je huisInspiratie opdoen voor de inrichting van je huisWil jij de inrichting van je huis volledig aanpassen? Dan kun je inspiratie opdoen op veel verschillende manieren. Maak…
Vijf tips om je huis groter te laten lijkenHelaas komen kleine ruimtes in een huis veel voor, vooral als je een huis hebt in de stad of net je eerste huis hebt gek…
Interieurtips, ruimtebesparend en functioneelInterieurtips, ruimtebesparend en functioneelThuiswerken, een eigen thuiskantoor, het komt steeds meer voor en niet alleen bij ZZP'ers. Wonen en werken wordt in het…

Reageer op het artikel "Waar in huis komt welke kleur?"

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 21-06-2016
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Interieur
Special: Interieurtips
Schrijf mee!