InfoNu.nl > Huis en Tuin > Interieur > Hoe het interieur kindveilig maken, veilig wonen

Hoe het interieur kindveilig maken, veilig wonen

Hoe het interieur kindveilig maken, veilig wonen Een kindvriendelijk interieur en kindveilig huis zijn belangrijk als er een kindje op komst of in huis is. Maak uw huis veilig voor een klein kind en voorkom zo ongelukken. Vaak wordt snel een kamer ingericht. Vaak hangen de inrichting en kleur van de kinderkamer samen met het geslacht van de aanstaande. Maar daar gaan we vanaf nu wat aan doen. U kunt namelijk uw huis op allerlei manieren veiliger maken voor uw kinderen. Veilig wonen is belangrijk.

De woning moet ook kindvriendelijk zijn, voorkom zo ongelukken

Het interieur kindveilig laten zijn en het huis veilig maken voor een kind, veilig wonen

Het interieur is vaak bepalend voor de manier waarop kinderen spelen, zich gedragen en zich veilig kunnen voelen. Een goed interieur zal een kind bij zijn ontwikkeling helpen. Zeker als het uitnodigt tot spelen. Maar hoe zijn de speelruimtes ingericht. Het kunnen er vele zijn. Ongetwijfeld niet allemaal thuis haalbaar, maar dan toch in een peuterspeelzaal:
  • Een kussenhoek;
  • Een kruiphoek;
  • Speelhuisjes;
  • Poppenhoek;
  • Lees- en constructie hoeken.

Maar hoe belangrijk deze speel hoeken ook mogen zijn, wist u dat jaarlijks zo’n 70.000 kinderen onder de vijf jaar in het ziekenhuis moeten worden behandeld vanwege allerlei huiselijke ongelukjes. En wist u dat het leeuwendeel van hen bestaat uit één- en twee jarigen. Voldoende redenen om daar eens wat aan te doen. Richt uw huis daarom zo veel mogelijk kindvriendelijk in. En houdt, in aanvulling daarop, uw hummeltje goed in de gaten. Een ongelukje zit in een klein hoekje. Een tip is om zelf uw huis eens op handen en voeten door te lopen en te kijken waar u tegen aan loopt, of wat gevaarlijk zou kunnen zijn. Een paar dingen op een rijtje die u dan tegen kunt komen.

Vallen en stoten

De meeste ongelukken gebeuren met vallen en botsen. Nog wankel op de voetjes valt de kleine gemakkelijk om. Voorkom daarom allerlei scherpe hoeken en kanten. Met name op plekken waar uw kind vaak komt. Punten en hoeken kunt u wegwerken met opzetbare ronde randen. Het voordeel daarvan is dat u ze later altijd weer weg kunt halen. Vermijd ook losse kleedjes en zorg voor een zachte vloerbedekking.

Klimmen van een kind

Als het even kan klimt een kind overal op. Het is immers nieuwsgierig en wil alles zien. Reken daar dan ook op door:
  • Alle kastjes waar ze bij zouden kunnen goed te verankeren.
  • Plaats een grendel op de oven en scherm de fornuisknoppen af.
  • Kastjes goed af te sluiten met haakjes, sloten of vergrendelingen.
  • Plaats sloten op keukenkasten en laden.
  • Laat geen pannen slingeren in de keuken en pas op voor steelpannen.
  • Los zittende snoeren weg te halen, vast te zetten of af te schermen met speciale plinten of snoer goten.
  • De ramen goed te beveiligen. Raam beveiligers of raam vergrendelingen zijn noodzakelijk. Deze krijgt een kind niet open, of slechts een beperkt aantal centimeters.
  • Plaats in bad een warmte thermostaat zodat het water niet te warm kan worden.
  • Laat kinderen nooit even alleen achter in bad.
  • Gevaarlijke en hete stoffen buiten hun bereik te houden. Plaats ze niet zo maar op een tafel of het aanrecht. Doe ze achter slot en grendel en gebruik zo veel mogelijk kindvriendelijke doppen.
  • Plaats medicijnen en schoonmaakmiddelen buiten het bereik van de kinderen.
  • Bescherm de stopcontacten met speciale plaatjes.

Elektriciteit blijft gevaarlijk voor een kind

Hoewel al veel woningen beschermd zijn met een aardlekschakelaar is het niet verstandig enkel hierop te vertrouwen. Het is daarom altijd goed om de stopcontacten af te schermen met afdek plaatjes of pluggen die de hele doos afdekken. Er zijn ook kindvriendelijke wandcontactdozen te koop. Elektriciteit is voor kinderen gevaarlijk.

Deuren en ramen

De deuren en ramen zijn befaamd. Vingers er tussen of kind weg terwijl dat niet de bedoeling was. Zorg daarom voor een deurbuffer, –beveiliger of speciale –strip. De deur strip voorkomt dat de vingers tussen de deur kunnen komen. Zorg dat de deur alleen maar wat verder open kan als u dat wil. Het zelfde geldt voor het dicht vallen van een deur. Voorkom dat met een wig of een speciaal haakje. Soortgelijke maatregelen kunt u treffen voor uw ramen.

Beveilig trap en balkon

Voorkom het vallen van trap of balkon met een trap hekje van minimaal 75 cm hoog, waarvan de spijlen niet meer dan 4 à 5 centimeter uit elkaar staan. Als u het hekje wilt openen, moet het zo geplaatst zijn, dat het naar u toe opent en niet van u af. Want dat is gevaarlijk, ook voor u. Voorkom ook voorwerpen en kleedjes, waarover en waardoor men kan uitglijden.

Badkamer en keuken

Kijk uit met warm water, oven en fornuis. Hier gebeuren nogal wat ongelukken mee. Laat u kind nooit alleen in een badje. Pas ook op de commode. Houdt de kleine in de gaten en zorg liefst ook nog voor een zeer zachte vloerbedekking, voor het geval dat het eens mis mocht gaan.

Slot veilig wonen voor een kind

Als u alles in de gaten houdt en de juiste aanpassingen aanbrengt, neemt u zichzelf en uw kind veel toekomstige zorgen uit handen. Veel succes.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Vergoeding / subsidie voor oppas oma en/of opaVergoeding / subsidie voor oppas oma en/of opaAls u van plan bent om uw ouder(s) op uw kind(eren) te laten passen of als uw ouder(s) dat al doen kunt u in aanmerking…
Kinderbijslag en een vakantiebaan: hoeveel bijverdienen?Kinderbijslag en een vakantiebaan: hoeveel bijverdienen?Een vakantiebaan die niet meer dan 1250 euro oplevert heeft geen gevolgen voor de kinderbijslag, mits een kind niet meer…
Begeleid (zelfstandig) wonenWat is begeleid (zelfstandig) wonen? Voor wie is begeleid wonen bedoeld? Wat zijn de voorwaarden? Wat zijn de kosten van…
Hoe leer ik mijn kinderen discipline?Hoe leer ik mijn kinderen discipline?Effectieve discipline bij kinderen begint lang voordat je iets moet corrigeren. Het hangt af van de vertrouwensrelatie t…
Veilig wonen voor kinderen en ouderen – trap en gangVeilig wonen voor kinderen en ouderen – trap en gangDe trap kan gevaarlijk zijn voor kinderen en senioren. Bijna vijftien procent van alle ongelukken in en om de woning vin…

Reageer op het artikel "Hoe het interieur kindveilig maken, veilig wonen"

Reactie

Helendufrasnes@tiscali Nl, 20-09-2008 13:27 #1
Waar kan ik veilige, kindvriendelijke wandcontactdozen kopen? De reguliere bouwmarkten verkopen ze niet (en dat heb ik het niet over plastic afdekplaatjes die je over het stopkontakt moet plakken). Ik bedoel wandcontactddozen waar een schuifje bijv. voor zit. Reactie infoteur, 28-02-2018
Beste Helen,
Bij de reguliere bouwmarkten vindt u afdekplaatjes en spatwaterdicht materiaal (met klepje ervoor, wellicht het bekijken waard, maar niet zo mooi). Voor de kindvriendelijker contactdoos zou ik toch naar de specialistverkoper op de hoek gaan.
Met vriendelijke groet,
Zeemeeuw

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 03-05-2018
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Interieur
Special: Interieurtips
Reacties: 1
Schrijf mee!