InfoNu.nl > Huis en Tuin > Interieur > Een nieuwe badkamer, waar moet je op letten?

Een nieuwe badkamer, waar moet je op letten?

Een nieuwe badkamer, waar moet je op letten? Er wordt steeds meer aandacht aan de badkamer besteedt. Het is een plek om tot rust te komen en te ontspannen. De aanschaf van een nieuwe badkamer is een investering die jaren mee moet gaan, daarom is een goede voorbereiding belangrijk. Het loont de moeite om verschillende zaken te bezoeken en de prijzen te vergelijken. Zo kunnen zoveel mogelijk wensen worden vervuld binnen het besteedbaar budget. Ook de kwaliteit van het materiaal en de ervaringen van andere klanten kunnen een rol spelen bij het maken van de juiste keuze.

Het aanschaffen van een nieuwe badkamer

Sanitair is de verzamelnaam voor alle producten waarmee een badkamer wordt samengesteld. Met de keuze voor het sanitair wordt de stijl van de badkamer bepaald. Accessoires versterken de gekozen stijl.

Oriënteren en advies inwinnen

Door het bekijken van folders, internet en showrooms kunnen ideeën worden opgedaan. Verzamel zoveel mogelijk informatie en schrijf wensen en ideeën op. De materialen voor de badkamer kunnen bij een speciaalzaak worden gekocht, maar ook via internet. Vaak is het kopen via internet goedkoper. Omdat deze bedrijven geen adviseurs en een showroom hebben, is de winstmarge kleiner.
Nadelen van het kopen via internet zijn:
  • Soms moeten de materialen worden opgehaald
  • De betaling is vaak voor de levering.
  • De koper moet zelf de service en garantie met de fabrikant regelen.
  • Er zijn geen adviseurs dus de koper moet zelf de badkamer indelen.
  • Kopen van een plaatje kan lastig zijn.
Wil je toch liever advies? Dan kun je beter naar een sanitairspecialist gaan.

Keurmerk/ kwaliteit

Let bij aankoop van een badkamer op, of het bedrijf een keurmerk heeft. (een CBW logo en het jaartal moet op de sticker staan) CBW is de Centrale Branchevereniging Wonen. Dit is een branchevereniging voor ondernemers in de woonbranche. Het geeft de koper zekerheid om veilig te kunnen aanbetalen, productgarantie en onpartijdige klachtenafhandeling. Gaat het bedrijf failliet dan is de koper zijn geld niet kwijt. Daarnaast kun je andere klanten vragen naar hun ervaringen met het bedrijf waar jij een badkamer wilt kopen.

De sanitairspecialist

Dit predicaat krijgen zaken die door de stichting Verwarming en Sanitair zijn geselecteerd. Er is gelet op kwaliteit in de advisering, ontwerp en installatie.

Een keuze maken

Nadat er voldoende informatie is verzameld kan er een keuze worden gemaakt. Daarbij moet rekening worden gehouden met de stijl die een badkamer uit moet stralen, de opstelling van het sanitair en de benodigde bergruimte. Een badkamermeubel schept ruimte. De spullen kunnen hierin worden opgeborgen, daardoor straalt de badkamer rust uit. Het maken van een keuze is ook afhankelijk van het beschikbare budget, je wensen en de beschikbare ruimte. Waar veel mensen onvoldoende rekening mee houden is dat de installatie van de badkamer ongeveer even duur is als de aangeschafte producten.

Opmeten

Als alles is uitgezocht, dan komt er iemand om alles op te meten en te controleren of de indeling klopt. De badkamer wordt besteld en de datum van de levering en plaatsing wordt doorgegeven.

De plaatsing

Nu kan de badkamer worden geplaatst. Als eerste moet de oude badkamer worden gesloopt. Dan kunnen de maten worden uitgezet. De locatie van de leidingen en wandcontactdozen moet worden bepaald. Er worden sleuven gefreesd zodat de leidingen erin gelegd kunnen worden. Alles wordt nu gestuukt en de wanden krijgen een coating om de tegels goed te laten hechten. De wanden kunnen worden betegeld en gevoegd. Als er gekozen is voor vloerverwarming dan kan die nu worden gelegd. Daarna zijn de vloertegels aan de beurt. Een systeemplafond kan nu evt. worden geplaatst en daarna het sanitair. Als laatste wordt alles afgekit en als het allemaal goed is gegaan dan kan de badkamer in gebruik worden genomen.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Een nieuwe badkamer, waar moet je op letten?"

Infoteur: Liza
Laatste update: 13-10-2017
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Interieur
Schrijf mee!