InfoNu.nl > Huis en Tuin > Doe het zelf > Badkamer renovatie zelf doen

Badkamer renovatie zelf doen

Badkamer renovatie zelf doen Een badkamer renovatie kost vaak veel geld. Er zijn verschillende manieren om met minder geld toch een vernieuwde badkamer te creëren. Door zelf bepaalde zaken aan te pakken kun je nog meer geld besparen op de renovatie. Sommige dingen zijn vrij gemakkelijk zelf te doen. Zo kun je tegels een andere kleur geven door ze te verven. Je kunt het meubilair aanpassen, het sanitair vervangen en de verlichting wijzigen. Het zijn allemaal manieren om op een goedkope manier de badkamer een nieuwe uitstraling te geven.

Waarom zelf de badkamer renoveren?

De badkamer renoveren is een goede optie als je niet veel budget hebt. Een volledig nieuwe badkamer is vaak behoorlijk prijzig. Renoveren is een goede optie. Je kunt dit laten doen, maar heel veel zaken zijn ook vrij eenvoudig zelf op te pakken. Voordat je begint is het belangrijk om te bedenken welke sfeer je de badkamer wilt laten uitstralen. Hiermee hangt veel samen, bijvoorbeeld de keuze van de kleuren en de keuze van het soort meubilair en sanitair. Van het verblijven in een badkamer krijg je een bepaald gevoel. Dit gevoel wordt voor een groot deel beïnvloed door de uitstraling van de badkamer.

Tegels vervangen of verven

Als de badkamer tegels heeft dan kun je hier iets mee doen. Muurtegels of vloertegels zou je kunnen vervangen. Dit vergt wel enige klus kennis, omdat tegels uitbreken en er weer nieuwe in maken niet een klus is dat je zo even doet. Om de kosten van de renovatie laag te houden zou je ook kunnen overwegen om de tegels te verven. Er zijn diverse soorten tegelverf verkrijgbaar, speciaal voor vochtige ruimtes zoals een badkamer. Gebruik geen verf dat niet tegen vocht bestendig is. Dit soort verf laat op den duur los. Kies een kleur uit die bij je past, zodat de ruimte sfeer krijgt. Om het beste effect te krijgen kun je verschillende kleuren verf gebruiken, maar wel uit eenzelfde serie. Verf uit dezelfde serie past goed bij elkaar. Zo kun je nuances aanbrengen op verschillende muren, plafond en vloer.

Meubilair aanpassen

Als je meubilair in de badkamer hebt staan zoals een kastje onder de wastafel, een kastje boven de wastafel of een hoge kast, dan kun je deze ook aanpassen. Bij sommige kastsystemen kun je eenvoudig een ander frontje kopen. Je vervangt dan bijvoorbeeld de deuren. Een goedkopere manier is om ze te verven. Zorg ook hier weer voor de juiste verf. Bepaal eerst wat de ondergrond is, dus de houtsoort van het meubilair. Kies voor een verf dat goed hecht en tegen vocht kan. Een andere optie voor het renoveren van het meubilair is nieuwe kastjes te kopen. Voor het beste resultaat is het verstandig alle kastjes uit eenzelfde serie aan te schaffen, zodat alles goed bij elkaar past.

Verlichting veranderen

Waar vaak niet aan wordt gedacht is het veranderen van de verlichting bij een badkamer renovatie. Wanneer je bijvoorbeeld inbouwspotjes hebt, dan kun je proberen te variëren met een andere lampsterkte. Door de lichtkleur of de lichtsterkte aan te passen kun je een andere sfeer creëren in de badkamer. Je kunt dit ook doen met gloeilampen wanneer je geen inbouwspotjes hebt. Probeer ook eens ledlampen. Die zijn niet alleen energiezuinig, maar geven een heel ander soort licht. Je kunt natuurlijk ook de verlichting volledig vernieuwen door gewoon nieuwe lampen op te hangen.

Sanitair vervangen

Een grotere ingreep in de badkamer renovatie is het vervangen van het sanitair, of onderdelen ervan. Denk bijvoorbeeld eens aan andere kranen. Een ander type kraan geeft een wastafel een nieuwe look. Rigoureuzer is het vervangen van een toilet. Een toilet is vaak een blikvanger in de badkamer. Als je een oude, verkleurde pot hebt staan of hangen dan kan het verademend zijn om er een nieuwe voor in de plaats te maken. Hetzelfde geldt voor de spoelbak en de spoelknoppen. Deze kun je ook vernieuwen.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Badkamer renovatie zelf doen"

Infoteur: Jozzie
Gepubliceerd: 04-06-2013
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Doe het zelf
Schrijf mee!