InfoNu.nl > Huis en Tuin > Interieur > Vijf tips om je huis groter te laten lijken

Vijf tips om je huis groter te laten lijken

Helaas komen kleine ruimtes in een huis veel voor, vooral als je een huis hebt in de stad of net je eerste huis hebt gekocht. Toch kun je door middel van goed kleurgebruik en spiegels deze kleine ruimtes veel groter laten lijken. Dit geeft een prettig gevoel. Onderstaande tips geven aan hoe je dit voor elkaar krijgt.

Gebruik de kleur wit om licht en ruimte te creëren

De beste kleur om een ruimte te vergroten is wit en door veel gebruik te maken van wit op bijvoorbeeld alle muren lijken muren verder weg dan ze zijn. Wit maakt dat het licht reflecteert en hierdoor lijkt het of er veel meer licht binnenkomt in een ruimte. Als je wit te kil vindt kun je als alternatief met beige, heel lichtgrijs of geel werken, deze kleuren hebben hetzelfde effect, zij het in mindere mate.

Gebruik de kleuren blauw en grijs-blauw om meubels opvallender te maken

Als je blauw of grijs-blauw op de muren smeert komen de andere kleuren in de kamer beter tot hun recht. Hierdoor komt de focus te liggen op de meubelen in de kamer in plaats van de kamer zelf. In het Rijksmuseum heeft men bijvoorbeeld grijsblauw gebruikt om de schilderijen van Rembrandt van de muur af te laten spatten. Probeer niet meer dan een of twee hoofdkleuren per kamer te gebruiken en gebruik er zeker niet meer dan drie. Dan voelt een kamer rommelig met als het gevolg dat het juist optisch kleiner aanvoelt.

Gebruik pastel kleuren voor een luchtig gevoel in bed- en badkamers

Gebruik pastel kleuren en lichte natuurlijke tonen om een luchtig gevoel te creëren in bed- en badkamers, of op de gang. Een pastel kleur krijg je door een zuivere kleur met een wit of lichte kleur te mengen. Door muren en houtwerk in kleuren van dezelfde kleurenfamilie te schilderen creëer je reliëf, een ruimtelijk effect. Gebruik bijvoorbeeld matte kleuren op de muren en glossy kleuren op het hout.

Overweeg strepen

Strepen creëren het grootste optische bedrog en door middel van strepen kun je de vorm van een kamer compleet veranderen. Dunne verticale strepen in wit of een lichte kleur pastel op de muur zorgt ervoor dat het plafond veel hoger lijkt dan het daadwerkelijk is. Dunne horizontale strepen laten een kamer weer veel langer lijken. Mocht je met horizontale strepen te werk gaan, zet er dan niet meer dan twee of drie.

De vloer

Ook de vloer bepaalt de grootte van een ruimte. Gebruik het liefst een soort vloerbedekking of een type parket of houten vloer in een huis. In een kleine slaapkamer werkt een neutraal tapijt het best, maar je kunt overwegen om er een te nemen met horizontale strepen om de kamer breder te laten lijken. Een houten vloer geeft meer

Spiegels

Spiegels zijn essentieel om een kamer ruimer te laten doordat ze de mogelijkheid geven om licht in de kamer te brengen. Plaats een spiegel tegenover een raam om het licht de kamer in te reflecteren en om het uitzicht te spiegelen. Een spiegel boven een open haard plaatsen geeft de kijker een punt om zich op te richten en de illusie van ruimte. Bovendien reflecteert het eventuele warmte van de haard in de kamer. Nauwe halletjes kun je makkelijk vergroten door aan beiden kanten op ooghoogte spiegels te hangen. Als je de gang langer wil laten lijken, plaats dan een spiegel aan het einde van de hal, hiermee lijkt hij dubbel zo groot. Ook een spiegel tussen twee ramen in kan de kamer groter laten lijken en een spiegel die van vloer tot aan plafond reikt creëert heel veel diepte in een kamer en ziet er spectaculair uit.
© 2013 - 2019 Antoniocampina, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://www.videojug.com/film/how-to-make-your-home-look-bigger-using-colours
  • http://www.videojug.com/film/how-to-make-your-home-look-bigger-using-mirrors

Reageer op het artikel "Vijf tips om je huis groter te laten lijken"

Infoteur: Antoniocampina
Laatste update: 17-03-2016
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Interieur
Schrijf mee!