InfoNu.nl > Huis en Tuin > Interieur > Trends in interieur

Trends in interieur

Trends in interieur Het voorjaar is bij uitstek de periode om weer eens te kijken naar nieuwe mogelijkheden voor het interieur. Enkele stijlen die we veer zullen aantreffen het komende seizoen.

Trends

Trends met voldoende geld op zak klakkeloos overnemen is gemakkelijk. Kopieer een interieur uit een showroom naar je eigen interieur en je bent klaar. Los van het feit dat het weinig met creativiteit te maken heeft, heeft het ook niet iets “eigen”. Het eigen creëer je juist door iets van een trend, als je dit al mooi vindt uiteraard, te combineren met de spullen in huis die je al hebt of zaken die je hebt zien staan in winkeltjes met tweedehands spulletjes.
Maak het bijvoorbeeld spannend door verschillende houtsoorten of materialen te combineren, of combineer met net een andere kleur dan de standaard showroom aanprijst. Mogelijk zijn deze showroomcombinaties veilig en zoek je juist een stukje spanning in je interieur.

Blond hout

Blond hout is zo’n trend. Lichte houtsoorten waarbij de meubelen die er van gemaakt zijn, strak zijn vorm gegeven. Het strak duid zich niet uit in hoekige modellen, maar juist wat meer rondere modellen. Geen frutsels verwerkt in de meubelen.

Nu zijn dergelijke meubelen natuurlijk te combineren met zachte kleuren in pastels of natuurlijke kleuren, maar zilver of combinaties met glas maken het iets minder “lief” en de rust in de woning blijft toch gewaarborgd.
Voor kleur valt hierbij te denken aan kleden, kussens voor op de bank op de vloer. Een bijzettafel van strak vormgegeven glas of enkele grote glazen vazen op tafel (met of zonder bloemen).

Onbewerkt hout

Een slag verder gaan de meubelen van nagenoeg onbewerkte houtsoorten. Met deze onbewerkte materialen kunnen rotanachtige meubelen gecombineerd worden. Maar de kleuren die hierbij horen, althans volgens de showrooms, zijn sober en weinig fantasievol.

De onbewerkte houtsoorten hebben iets “ruigs” en daar passen diepe kleuren als bordeaux rood of warm paars prima bij. Denk hierbij aan linnen of wollen stoffen en alles vormgegeven, maar nog steeds een bepaalde soberheid en rust uitstralen. Een leren bank oogt plotseling anders als er een bordeaux rode wollen plaid overheen gelegd wordt.

Pastels

De pastels zijn in, niet de pastels zoals we die afgelopen periode hebben gezien, maar de pastels in natuurtinten. Beige, gebroken wit, champagne, zachte bruin tinten.
Dat wil niet zeggen dat we volledig naar het bruin van de jaren 70 terug gaan. Maar bruin is weer een mode kleur in het interieur. Combineer diepbruin bijvoorbeeld met lichte meubelen in huis of combineer juist het bruin met de pastels als beige of champagne.

Bij de donderbruin meubelen die afgelopen jaren sterk vertegenwoordigd waren, staan lichtbruine en champagne kleuren ook prima. Denk hierbij aan accessoires als
  • vaas
  • kussen
  • fotolijst
  • kandelaar
  • spiegelomlijsting

Tenslotte

Je laten inspireren door de trend is prima, maar geef er altijd je eigen finishing touch aan mee. Ook al zijn het enkele, onbeduidend ogende, accessoires.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Kaarsen sfeermakersKaarsen sfeermakersWaren kaarsen in het verleden meer sfeermakers in de donkere en koude wintermaanden, inmiddels weten we wel beter. Kaars…
De KaarsenkandelaarEen mooie aanvulling in de woon-, slaap- of badkamer. De kaarsenkandelaar is er jaren uit geweest, werd oubollig genoemd…
Geel in het interieurGeel in het interieurGeel is geen gemakkelijke kleur om te verwerken in het interieur. Het is snel schreeuwend en we vermijden de kleur dan o…
Inrichting klein huisInrichting klein huisBij een klein huis kan de inrichting kopzorg geven. Een kleine woning kan snel rommelig ogen. Stijl aanbrengen in het in…
Wonen: Warmte in de woning brengenWonen: Warmte in de woning brengenAls het weer wat minder wordt en we weer wat meer binnenshuis vertoeven, is het logisch dat we meer aandacht schenken aa…
Bronnen en referenties
Infoteur: Annastaal
Gepubliceerd: 26-01-2009
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Interieur
Special: Woning
Schrijf mee!