InfoNu.nl > Huis en Tuin > Interieur > De Kaarsenkandelaar

De Kaarsenkandelaar

Een mooie aanvulling in de woon-, slaap- of badkamer. De kaarsenkandelaar is er jaren uit geweest, werd oubollig genoemd, maar de laatste jaren is de kaarsenkandelaar weer helemaal terug. Wat is er zoal te krijgen.

Meerarmige kandelaar

De kaarsenkandelaar met meerdere armen blijft populair. 5 of 7 armen in koper, zilver of zwart gelakt metaal. De kaarsenkandelaar (tafelmodel) met grote kaarsen zie je ook veel met een strakke vormgeving. De kaarsenkandelaar met kleine kaarsen heeft veelal een sierlijker vorm. Voor een aparte hoek in de kamer kan een grote kaarsenkandelaar op voet (voor op de grond) met grote kleurrijke kaarsen in dezelfde tone een rustpunt zijn als de kaarsen aangestoken worden.

Eenarmige kandelaar

De eenarmige kandelaar is er in nog veel meer modellen. Grote grof houten kandelaars (bijv. zwart gelakt) of van metaal (in roestbruin of zwart) voor op een grote eettafel geven enorm veel sfeerlicht. De eenarmige zilveren kandelaar staat erg mooi als er uitgebreid gedineerd gaat worden. Waren de zilveren kandelaars er eerst nog alleen maar in klassieke modellen, inmiddels zijn er ook strak vormgegeven zilveren kandelaars of zelfs experimenteel vormgegeven zilveren exemplaren. De eenarmige kandelaar op voet (voor op de grond) kan bijvoorbeeld naast een salontafel mooi staan en zal tevens een zacht sfeerlicht geven.

Aparte modellen

De aparte modellen qua structuur of materiaal, antiek of om andere reden uniek in hun soort zijn vaak erg duur. Meestal betreft het tafelmodellen. De websites waar spullen te koop aangeboden worden, willen nog wel eens mooie exemplaren voor redelijke prijzen in de verkoop hebben. Wel even zoeken.

Antieke Neo Gotische kandelaar

Deze is van koper lijkt zo uit een kerk te komen. Heeft een verzwaarde voet, maar zal niet in ieder interieur passen. Mooi bij klassieke of koloniale inrichting. Experimenteel is de strak wit vormgegeven inrichting met een dergelijke kandelaar.

Inheemse Afrikaanse kandelaar

De voornamelijk houten kandelaar heeft vaak de afbeelding van een werkende man of vrouw en op het hoofd is ruimte gemaakt om een kaars in te plaatsen. Het zijn handgemaakte kandelaars met oog voor detail.

Glas-in-lood-kandelaar

Ze lijken enigszins retro, maar een armatuur voor 2 of 3 kaarsen met als verbinding mooie vlakken die in glas-in-lood zijn. Door de schittering van de kaarsen krijgt het glas-in-lood extra aandacht. Erg fraai.

Glazen kandelaaar

Je moet het mooi vinden, maar er zijn op dit moment nogal wat verschillende strak vormgegeven glazen kaarsenkandelaars. Normaal doorzichtig glas, maar ook in de tinten hemelblauw, limegroen of zacht zomergeel. Dit soort kandelaars staat ook fraai in badkamers.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "De Kaarsenkandelaar"

Infoteur: Annastaal
Gepubliceerd: 04-07-2008
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Interieur
Special: Woning
Schrijf mee!