InfoNu.nl > Huis en Tuin > Interieur > Interieur babykamer

Interieur babykamer

Interieur babykamer Met een baby op komst heb je negen maanden de tijd om na te denken over het interieur van de babykamer: kleuren, kleurenschema´s, babymeubels, gordijnen, accessoires en decoraties voor de babykamer zijn er in voldoende variaties. Er zijn voor het interieur babykamer veel kleuren verf, behang en bijpassende decoraties verkrijgbaar. Zo kun je het interieur van de babykamer helemaal inrichten naar eigen smaak en ledikantjes, behang, gordijnen, decoraties, vloer helemaal op elkaar afstemmen. De tijd van roze voor meisjes en blauw voor jongens is voorbij. We kunnen onze creativiteit helemaal de vrije loop laten wat betreft het interieur van de babykamer. Een leuke, originele, gezellige babykamer kan betaalbaar zijn. Een baby is maar kort klein, en het is wel handig om ervoor te zorgen dat het interieur met het kindje meegroeit.

Gordijnen in de babykamer

Voor een pasgeboren baby is zijn kamer een plek om lekker te slapen en eventueel gevoed te worden. Kies dus gordijnen, vouwgordijnen of rolgordijnen die zoveel mogelijk licht tegenhouden of neem gordijnen van verduisteringsmateriaal. Dit is in de meeste textielzaken verkrijgbaar. Kies gordijnen en beddengoed dat in de wasmachine en de wasdroger kan. Meerdere sets beddengoed is handig om in voorraad te hebben.

Meubelen en opbergruimte in de babykamer

Babymeubels en kindermeubels zien er schattig uit, maar zijn niet allemaal even praktisch. Als de baby in zijn babykamer ook gevoed gaat worden is het handig dat daar een makkelijke stoel staat. Het is handig om de stoel voor de babykamer van te voren uit te proberen en te kijken of de stoel een plek biedt waar je je arm kan laten rusten, zodat je niet het volle gewicht van de baby hoeft te dragen. Een aankleedtafel is onmisbaar. Je kunt een commode kopen, maar je kunt ook een mooie plank aan de muur bevestigen, met één of twee planken erboven waar je leuke manden op zet om de babybenodigdheden op te zetten. In ieder geval hebben baby´s veel spullen nodig, dus zorg voor genoeg opbergruimte in het interieur van de babykamer in de vorm van planken, manden, kasten, laden, kapstokjes. Spullen die gezien mogen worden in de babykamer kunnen aan de knoppenkapstok hangen en minder aantrekkelijke spullen kun je in manden of kasten doen. Een kast gekregen van iemand, of aangeschaft in de kringloopwinkel kan heel leuk worden wanneer je het een leuk verfje geeft, een paar nieuwe handgrepen erop en klaar.
Het baby bedje is natuurlijk heel belangrijk. Misschien kun je een bedje krijgen of lenen, of tweedehands op de kop tikken. Ook een bedje kan met een lik verf en een nieuw matras weer als nieuw lijken. Wanneer je een bedje koopt zijn er een aantal dingen om op te letten. Er zijn veel ledikantjes te koop die al snel kunnen fungeren als gewoon bedje, met neerklapbare zijkanten. Zo hoef je de eerste jaren geen nieuw bed te kopen.

Vloerbedekking

De vloerbedekking in de babykamer moet praktisch, duurzaam, wasbaar en warm zijn. Een plankenvloer kan ongelijk zijn en is hard onder de voeten, bovendien is een plankenvloer wat lastiger schoon te houden. Laminaat voor de babykamer of wasbaar tapijt is een goede keuze. Laminaat geeft een glad oppervlak, is makkelijk schoon te houden, niet duur en voorkomt overbodig stof. Vaste vloerbedekking is warm, gemaakelijk te leggen en niet duur. Er is vloerbedekking met vlekwerend middel, sommig vloerbedekking kan geboend worden. Vlekwerende vloerbedekking, of vloerbededding wat kleurvast is en schoon te boenen is, is heel handig want er komen sowieso vlekken op de vloer van de babykamer, denk maar aan kots en poep.

Verlichting

Verlichting is iets wat vaak onderschat wordt, maar verlichting is heel belangrijk voor het uiteindelijke effect op het interieur. Verlichting in de babykamer moet helder zijn voor het aankleden en spelen, en ook warm voor het voeden en het slapengaan. Er zijn decoratieve lampjes in alle soorten en maten die deze twee effecten beogen.

Wanden

Er is tal van schattig behang en er is een uitgebreid aanbod van kleuren. Het zal nog moeilijk zijn een keuze te maken! Houdt er rekening mee dat felle kleuren een baby rusteloos en huilerig kunnen maken. Zachte kleuren zijn daarom meer geschikt. Veel bedrijven leveren een opelkaar afgestemd assortiment van behang en gordijnen. Vind je dat een beetje teveel van het goede, en wil je minder prikkels in de babykamer, kun je makkelijk behang en verf afzonderlijk combineren. Je kunt een wand met behang combineren met drie wanden geschilderd in bijpassende kleuren, of geschilderde wanden decoreren met een strook gestempelde of gesjabloneerde firguren. Zorg in ieder geval voor afwasbaar behang en afwasbare verf. Houdt wat behang en verf achter de hand om later nog iets te kunnen bijwerken.

Tips voor de babykamer

  • Gebruik stoffen zakken met een trekkoord. Erg handig, bijvoorbeeld één voor speelgoed, één als waszak. Ze zijn multifunctioneel en je kunt ze ophangen aan een knoppenkapstok.
  • Maak afdrukken van handen en voetjes van je kindje en gebruik die voor versieringen.
  • Maak een naamplaatje.
  • Schilder met lichtgevende verf mooie sterren en manen op het plafond.
  • Koop een schildersdoek en acrylverf, wat heel voordelig bij kruidvat of action te kopen is, en laat kinderen, neefjes of buurkinderen, een mooi schilderij maken
  • Er zijn interieurstickers te koop, helemaal leuk voor de babykamer
  • Je kunt ook ´spelen´ met dierenprints. Bijvoorbeeld als je een kast op de kop hebt getikt die je nog moet verven. Je kunt de kast in vier vlakken verdelen. Linksboven en rechtsonder verf je een dierenprint. Rechtsboven en linksonder geef je de kast een leuke kleur
Gerelateerde artikelen
Babykamers vergelijken en kopenBabykamers zijn er in strak hoogglans MDF tot romantisch wit of stoer sloophout. De basis van een complete babykamer bes…
Kleuren in de babykamerKleuren in de babykamerDe babykamer inrichten wordt gezien als een leuke activiteit, maar kan ook heel lastig zijn. Want: welke kleuren kies je…
Inrichting van een kinderkamerEen kinderkamer moet door het opgroeien van de kinderen eens in de drie tot vijf jaar veranderd worden. Uw kind zal de k…
Wat kost het opknappen van een kinderkamer?Wat kost het opknappen van een kinderkamer?Een kinderkamer gaat slechts een paar jaar mee. Op den duur past de kamer namelijk niet meer bij de leeftijd van uw kind…
Wat kost een baby?Wat kost een baby?Een baby krijgen is een mooie en ingrijpende gebeurtenis in het leven. Het gezin bevat na de geboorte één persoon meer.…

Reageer op het artikel "Interieur babykamer"

Infoteur: Ssandra3108
Laatste update: 16-10-2011
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Interieur
Schrijf mee!