InfoNu.nl > Huis en Tuin > Interieur > Inrichting van een kinderkamer

Inrichting van een kinderkamer

Een kinderkamer moet door het opgroeien van de kinderen eens in de drie tot vijf jaar veranderd worden. Uw kind zal de kamer op den duur kinderachtig gaan vinden. U kunt door relatief kleine aanpassingen een kamer geheel veranderen. Bij het inrichten van een kinderkamer moet u eigenlijk al rekening houden met het feit dat uw kind na een paar jaar geheel andere wensen heeft. Door een kinderkamer te voorzien van behang met print erop van bijvoorbeeld Nijntje, kunt u er vanuit gaat dat u opnieuw moet gaan behangen uiteindelijk. Een kinderkamer kunt u op de groei instellen door alvast rekening te houden met de toekomstige wensen. U kunt namelijk ook een egaal behang nemen en met stickers of schilderijen de gewenste figuurtjes aanbrengen.

Meubeltjes uit een babykamer

De meeste ouders besteden zeer veel aandacht aan de inrichting van de babykamer. Dit is ook een leuke manier om u voor te bereiden op de komst van de baby. De spullen die erin komen te staan zijn zorgvuldig uitgezocht en is veel geld aan uitgegeven. Bijvoorbeeld de kast kunt u nog vele jaren blijven gebruiken voor de inrichting van de kinderkamer. Indien u de kleuren neutraal houdt en niet kiest voor prints, hetzelfde geldt voor de gordijnen en de muurdecoratie. De meeste meubeltjes uit de babykamer kunt u echter niet meer gebruiken en zou u kunnen verkopen.

Meubeltjes van de babykamer verkopen
Zodra de babykamer een peuterkamer gaat worden, kunt u veel spullen van de babykamer van de hand doen. Bepaalde onderdelen kunt u hergebruiken, en de rest kunt u proberen te verkopen via Marktplaats of Ebay. Op deze manier kunt u een deel van de kosten van de inrichting van de peuterkamer weer compenseren.

Van een babykamer naar een peuterkamer

De babykamer wordt volledig ingericht naar de smaak van de ouders. Voor de peuterkamer geldt al dat er rekening gehouden moet worden met de wensen van uw kind. Dit zal nog geen gedetailleerd beschrijving van de wensen worden, maar uw peuter kan wel al gaan kiezen voor een bepaalde basiskleur en een figuurtje waar uw kind veel waarde aan hecht. Dit kan bijvoorbeeld zijn prinsessen of de auto´s uit de serie van `Cars´. Met goedkope schilderijtjes en andere accessoires kunt u de slaapkamer goedkoop aanpassen aan de wensen van uw kind.

Van een peuterkamer naar een basisschool kind

Kinderen die naar de basisschool gaan willen meedoen met vriendjes en vriendinnetjes. Ze willen hun slaapkamer dan ook aanpassen aan trends. Hun smaak is sterk afhankelijk van het jaar van het basisonderwijs waar ze in zitten. Van de een op de andere dag kunnen de wensen veranderen.

Bij de inrichting kunt u hier rekening mee houden door een gematigde kleurstelling aan te houden en de gewenste sfeer aan te brengen met kleine toevoegingen. Een muur die een sterk opvallende kleur heeft zal uw opgroeiende kind kunnen gaan tegenstaan op den duur. In de hoogste klassen van de basisschool krijgen ze al huiswerk mee, een bureau op de kamer is dus een nuttige toevoeging.

Vanaf de basisschool

De kinderen vanaf 12 jaar zullen een sterk uiteen lopende smaak ontwikkelen. De inrichting is nu volledig afhankelijk van de individuele wensen van uw kind.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Inrichting van een kinderkamer"

Infoteur: Esmee
Gepubliceerd: 20-09-2010
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Interieur
Schrijf mee!