InfoNu.nl > Huis en Tuin > Interieur > Traprenovatie: de nieuwe woontrend

Traprenovatie: de nieuwe woontrend

Traprenovatie, je komt het steeds vaker tegen op televisie en in magazines. Reclame over het renoveren van uw trap komt u niet alleen tegen in advertenties in de krant, maar ook de klusprogramma's op televisie hebben dit fenomeen opgepakt. Het lijkt wel een ware modetrend wat binnenhuisarchitecteur te worden. Maar wat is het en wat is het verschil met een nieuwe trap?

Traprenovatie of een nieuwe trap?

Bij traprenovatie worden trappen voorzien van een nieuwe toplaag. Op deze manier kan uw trap er binnen een dag totaal anders uit zien. Er zijn daarbij verschillende materialen en kleuren mogelijk, die ook gecombineerd kunnen worden. Traprenovatie is geschikt voor trappen die er niet netjes meer uitzien, maar in basis wel in orde zijn. Renovatie is niet voldoende wanneer de trap bijvoorbeeld rot is en dus niet stevig genoeg meer. In dat geval zal de hele trap vervangen moeten worden. Maar wanneer de trap onder verfspatten of lijmresten zit of u wilt eens helemaal iets anders (herinrichting van het huis), dan is de keuze voor de renovatie van de trap de snelste en goedkoopste keuze.

Traprenovatie is mogelijk bij alle trappen. Wanneer u op zoek gaat naar informatie en afbeeldingen tegen komt, ziet u meestal dichte trappen. Maar ook open trappen kunnen gerenoveerd worden. Daarnaast maakt het ook niet uit van welk materiaal de trap is; hout, marmer of beton.

Vallen uw kinderen snel van de trap af? Is de trap te glad, maar wilt u niet van die antislipprofielen, omdat dat het moderne strakke karakter van uw trap aantast? Ook dan is traprenovatie een optie, omdat u ook keuze heeft uit treden met een totale anti-slip laag.

Renovatie van de trap: stap voor stap

  • Om te beginnen moet u een afspraak maken zodat de leverancier de staat van de trap kan bekijken en de maten op kan nemen. Tijdens die afspraak kunnen de mogelijkheden van kleur en materiaal besproken worden. Hieruit zal een offerte volgen en wanneer u daar op in gaat, zal er een volgende afspraak gemaakt worden om de traprenovatie daarwerkelijk uit te voeren. In de offerte kan ook de rest van de trap opgenomen worden, zoals de zijkanten (de wangen), de overloop en het bordes.
  • Op de dag van levering wordt eerst de trap grondig schoon gemaakt. In het algemeen wordt dit voor u gedaan en maakt het dus deel uit van de offerte.
  • Vervolgens wordt van iedere traptrede een mal gemaakt, ook bij rechte trappen. Op die manieren worden zelfs de kleinste afwijkingen overgenomen en dus goed bedekt door de nieuwe tredes. De traptredes worden buiten op maat gemaakt, zodat er binnen zo min mogelijk overlast (vieze stofdeeltjes) is.
  • De nieuwe treden worden over de oude treden heengezet. Meestal worden ze vastgelijmd met een speciale lijm, zodat de onderliggende ruimten gevuld worden en geluid geabsorbeerd wordt. Maar er zijn ook bedrijven die werken met een stabilisatie profiel, welke ontzichtbaar is, doordat deze in de traptrede verdwijnt.

Er zijn diverse leveranciers van traprenovaties te vinden in Nederland. De meeste werken vanuit hetzelfde principe, maar bijvoorbeeld de bevestigingsmethode wijkt iets af. Per trap (en met name het materiaal) kan het verschillen welke methode aan te bevelen is. Laat u daarom eerst door een aantal partijen goed voorlichten en zorg dat u offertes opvraagd, zodat u deze kan vergelijken en kan gaan onderhandelen.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Traprenovatie: de nieuwe woontrend"

Infoteur: Mabe
Laatste update: 14-07-2015
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Interieur
Schrijf mee!