InfoNu.nl > Huis en Tuin > Interieur > Meubels van steigerhout - waar moet je op letten?

Meubels van steigerhout - waar moet je op letten?

Bedrijfjes die meubels maken van steigerhout of sloophout schieten tegenwoordig als paddestoelen uit de grond. Door hun hergebruik van hout spreken ze vooral milieubewuste consumenten en bedrijven aan. Niet alleen voor tuin en terras zijn meubels van steigerhout geschikt. Ook kantoren, winkels, woonkamers en slaapkamers worden ingericht met steigerhout. Vaak worden deze meubels speciaal naar de wensen van de opdrachtgever ontworpen. Maar waar moet je op letten als je een goede meubelmaker zoekt? Er zijn op dit moment zoveel aanbieders van steigerhout-meubilair dat je als klant door de bomen het bos niet meer ziet. Zoek je op internet, dan krijg je tientallen websites met meubelmakers. Hoe kies je dan? In de eerste plaats moet je je afvragen wat je precies wilt. Ga je bijvoorbeeld voor kwaliteit, exclusiviteit en een goede service? Of kijk je vooral naar de prijs?

Prijs

Vind je een lage prijs belangrijk, dan kun je beginnen door te filteren op regio. Ook bezorgkosten tellen mee in de prijs, dus dan kun je beter een meubelmaker nemen die in de beurt zit. Vervolgens kun je kijken naar de prijzen van de meubels. Maar let op: omdat deze meubels vrijwel altijd op bestelling gemaakt worden, is het normaal dat de prijzen niet al te laag zijn. Een meubelmaker die wel lage prijzen hanteert, moet bezuinigen op de arbeidstijd die hij in de meubels steekt en dat gaat altijd ten koste van de kwaliteit.

Kwaliteit

Op welke punten moet je letten om de kwaliteit te beoordelen?
  • Al genoemd: zijn de prijzen niet te laag?
  • Worden de meubels speciaal voor buiten of juist voor binnen gemaakt? Meubels van steigerhout die buiten komen te staan, hebben veel te lijden onder weersinvloeden. Het hout zal enorm uitzetten en krimpen. Dat vraagt om een heel andere constructie dan voor meubels die binnen komen te staan.
  • Hoe worden de meubels afgewerkt? Worden ze goed geschuurd? Worden ze gelakt of gebeitst?
  • Hoe worden ze in elkaar gezet? Worden ze gelijmd of gebeurt alles met schroeven? En wat gebeurt er met de kopse kanten van het hout? Blijven die zichtbaar of worden die door middel van verstekverbindingen weggewerkt?

Milieu

Meubels van steigerhout worden in principe gemaakt van planken die in de bouw gebruikt zijn voor steigers. De planken worden goed schoongemaakt, maar toch blijft er vaak een grijze speciesluier zichtbaar op het hout, veroorzaakt door het morsen van metselaars. Dit geeft de meubels van steigerhout geen goedkope, maar juist een exclusieve uitstraling. Bovendien maakt dit dat meubilair van steigerhout een milieuvriendelijke keuze is, wat ook nog eens duidelijk zichtbaar is (bijvoorbeeld voor je klanten als je er een winkel of een horeca-gelegenheid mee inricht). Is dit milieuaspect belangrijk bij je overwegingen, vraag je dan wel af of de door jouw gekozen meubelmaker daadwerkelijk gebruikt steigerhout of ander gebruikt hout verwerkt.
© 2008 - 2019 Gerrit_veldman, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Meubels van steigerhout - waar moet je op letten?"

Infoteur: Gerrit_veldman
Gepubliceerd: 23-11-2008
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Interieur
Schrijf mee!