InfoNu.nl > Huis en Tuin > Interieur > Vloerbedekking: Keramische en cementtegels

Vloerbedekking: Keramische en cementtegels

De ‘gewone’ tegels zijn te onderscheiden in verschillende soorten. Hierbij volgen de voor- en nadelen van de 2 meest gekende soorten: de keramische tegels (die op hun beurt verder kunnen ingedeeld worden) en cementtegels.

Keramische tegels

Met keramisch bedoelt men vandaag alle producten die bekomen worden door het mengen van water en klei. Keramiek bevat ook kwarts, dat het skelet van de tegel vormt, en veldspaat, dat onder invloed van de hitte verglaasd en zo voor weerstand zorgt. Verder wordt kaolien op porseleinaarde toegevoegd, een hulpstof die de tegel een betere kwaliteit geeft en een goede basis vormt voor het glazuur dat erop moet komen. Tenslotte zijn er nog de smeltmiddelen, ontvetters en kleuroxiden. Al deze componenten worden in uiteenlopende verhoudingen en op verschillende temperaturen gebakken. Resultaat: Talrijke min of meer harde, min of meer poreuze, min of meer gladde, min of meer matte keramische tegels in vele vormen en maten.

Terracotta

Deze meestal niet geglazuurde, volkeramische tegels worden gemaakt op basis van natuurlijke klei en gebakken op betrekkelijk lage temperatuur. Ze zijn hard en poreus. Ze hebben een waterabsorptie van 5 à 15% en het is dan ook aangeraden ze voor gebruik in te strijken met lijnolie of paraffine. Ze worden in de massa gekleurd en hebben bij gevolg een homogene samenstelling. Hun vormen zijn heel verscheiden: zeshoekig, ruitvormig, klaverblad, … Je kan teracottategels kopen uit Portugal, Spanje, Italië of andere landen die tot deze verbeelding spreken.

Kleuren

  • Vrij beperkt, van lichtgeel over beige naar donkerbruin

Voordelen

  • Stevig en slijtvast
  • Vorstbestendig
  • Weinig gevoelig voor krassen
  • Natuurlijk uitzicht

Nadelen

  • Poreus
  • Vergen wat meer onderhoud

Grestegels

Dit zijn teracottategels waaraan mineralen werden toegevoegd. De tegels worden op zeer hoge temperaturen gebakken. Grestegels worden nog onderverdeeld in verschillende types: keramiekgres, getrokken gres, verglaasd gres en biscuitgres.

Kleuren

  • Niet zo uitgebreid kleurenpallet, wel meer mogelijkheden bij verglaasde tegels.

Voordelen

  • Natuurkleuren
  • Duurzaam
  • Waterdicht
  • Vorstbestendig
  • Verglaasd gres vergt weinig onderhoud

Nadelen

  • Niet verglaasde grestegels hebben wel wat onderhoud nodig
  • Biscuitgres is niet geschikt voor buiten

Fiances

Terracottategels die bedekt zijn met een laagje email zodat ze ondoordringbaar zijn. Faiencetegels hebben lang niet de weerstand van gres en zijn dus zelden geschikt voor vloeren. Als wandbekleding is dit product dan weer een groot succes. Het kan makkelijk worden schoongemaakt en is bestand tegen hitte en schoonmaakproducten. Ze zijn leverbaar in iedere mogelijke kleur, decoratie of nuancering.

Kleuren

  • Onbeperkte mogelijkheden

Voordelen

  • Uitstekend geschikt als wandtegel
  • Makkelijk in onderhoud
  • Minder slijtvast dan grestegels

Nadelen

  • Meestal te fragiel om als vloertegel gebruikt te worden

Cementtegels

Gekleurde, met de hand gemaakte cementtegels zijn voor het eerst verschenen op het einde van de 19e eeuw in de Rhônevallei. Tot in de jaren ’20 werden ze beschouwd als avant-garde en creatief, en werden ze gebruikt als decoratieve en duurzame bekleding in heel europa en in de Franse, Spaanse en Portugese kolonies. Ze verdwenen in de jaren ’50 toen ze vervangen werden door geëmailleerde, op industriële wijze gemaakte tegelvloeren. Sinds het begin van de 21e eeuw en door de drang naar authenticiteit zijn cementtegels terug in de mode. Ook nu nog worden ze manueel gemaakt, stuk voor stuk, op een ambachtelijke methode die meer dan een eeuw dezelfde is gebleven, maar dan wel in moderne fabrieken met zeer strenge kwaliteitscontroles. Cementtegels bestaan uit een basislaag en een gekleurde motieflaag. Dat motief wordt aangebracht met een mal en een mengsel van marmerpoeder, wit cement en kleurstof. De stijl van een vloer met cementtegels hangt af van de gebruikte motieven.

Kleuren

  • Veel kleurschakeringen mogelijk
  • Rustieke uitstraling

Voordelen

  • Ambachtelijk procédé met unieke resultaten
  • Decoratief
  • Retro-effect

Nadelen

  • Vrij duur
  • Poreus en dus niet vlekbestendig, maar de vlekgevoeligheid neemt af door regelmatig poetsen met zeep
  • Vrij dik voor binnenvloeren
  • Niet gemakkelijk in onderhoud
© 2008 - 2019 Edwaar, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Vloerbedekking: Keramische en cementtegels"

Infoteur: Edwaar
Gepubliceerd: 19-10-2008
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Interieur
Schrijf mee!