InfoNu.nl > Huis en Tuin > Interieur > Vloerbedekking: Natuursteen, een vergelijking van de soorten

Vloerbedekking: Natuursteen, een vergelijking van de soorten

Val je voor natuursteen, ga dan zorgvuldig tewerk bij je keuze van de soort, de kleur en de toepassing. Omdat er veel soorten natuursteen bestaan is het handig om over een vergelijking te beschikken. Hieronder vindt je een vergelijking van de soorten natuursteen samen met de voor- en nadelen.

Goed om weten

Bij een combinatie van natuursteen met vloerverwarming ondergaat de vloer natuurlijk grote thermische spanningen. Boven vloerverwarming kies je daardoor beter niet voor banen (langwerpige tegels) maar voor vierkante tegels. Deze tegels blijven best qua afmeting beperkt tot maximum 40 x 40 cm. Verder zijn doorlopende voegen aangewezen en in grote ruimtes voorzie je best ook nog enkele uitzettingsvoegen.

Marmer

Marmer is een redelijk homogene en compacte natuursteen, die uitstekend geschikt is als binnenvloer. Meest gebruikelijk is de verzoete afwerking.

Kleuren

  • Grote kleurschakering die varieert van wit tot zwart, soms groen, geel, roze en rood.
  • Deze vloer is meestal geaderd of gewolkt.

Voordelen

  • Laat zich makkelijk bewerken.
  • Wordt al eeuwenlang gebruikt als bouwmateriaal, wat aangeeft dat dit een goede vloerbedekking is.

Nadelen

  • Door het hoge calciumgehalte eerder gevoelig voor vlekken, maar dat kan voorkomen worden door de stenen te impregneren.
  • De kostprijs van marmer is ook aan de duurdere kant.
  • Minder bestand tegen krassen.
  • Voelt eerder koud aan.

Graniet

Graniet vindt je terug in de diepste aardlagen, waar het onder hoge druk is ontstaan. Het is een van de hardste natuursteensoorten. Als vloer heeft graniet een vrij strak karakter met smalle voegen. Dit materiaal wordt erg weinig verkocht als binnenvloer.

Kleuren

  • Minder groot kleurengamma dan marmer.
  • Meestal gespikkeld.
  • Tinten variëren van lichtgrijs tot zwart, al zijn ook wel andere kleuren verkrijgbaar.
  • Gevlamde structuren in verschillende kleuren maken elke tegel uniek.

Voordelen

  • Erg slijt- en krasvast.
  • Vrij ongevoelig voor vlekken en vuil.
  • Ideale vloerkeuze voor druk gebruikte ruimtes.
  • Goede weerstand tegen vervuiling.

Nadelen

  • Soms kwetsbaar, vooral als het materiaal gepolijst werd, want dan zijn krassen sneller zichtbaar, zeker op donkere varianten.
  • Voelt eerder koud aan.

Leisteen

Leisteen wordt in fijne, compacte lagen gevonden in een groeve en valt nog onder te verdelen in verschillende soorten, naargelang de soort klei waaruit de steen ontstaan is. Leisteen is sterk gelaagd en heeft een vrij ruw uitzicht. Als vloerbedekking zijn leisteentegels vooral geschikt wanneer ze verzoet worden.

Kleuren

  • Belgische leisteen heeft een zwartgrijze tot donkerblauwe kleur, soms met wat bruine tinten.
  • Braziliaanse leisteen heeft eerder neutrale grijstinten.
  • Indische leisteen heeft dan weer een rijke kleurschakering.

Voordelen

  • Heeft een zeer goede prijs-kwaliteitverhouding.

Nadelen

  • De leisteen kan gaan schilferen.

Kalksteen

Kalksteen bestaat uit een verzameling van fossielen en kwartskorrels of kalkbolletjes. Er zijn hardere en zachtere soorten kalksteen. De eerder zachte kalkstenen zijn de zogenaamde witstenen. Kalksteen kan meestal niet gepolijst worden, maar wordt gebruikt na verzoeting.

Kleuren

  • Beperkt gamma in de Franse witstenen ( Dit zijn de Bourgondische dallen).
  • Uitgebreider kleurenpallet aan warme, zachte tinten in kalksteen uit andere landen.

Voordelen

  • Laat zich makkelijk bewerken.
  • Hardere kalksteensoorten kunnen ook toegepast worden in iets drukker belopen plaatsen.

Nadelen

  • Zachtere soorten zijn als vloerbedekking minder geschikt voor druk belopen plaatsen.

Kalkzandsteen

Kalkzandsteen en kalksteen hebben ongeveer dezelfde eigenschappen. Kalkzandsteen bevat ook kalk (het woord zegt het zelf) en verdraagt bijgevolg geen zuurhoudende producten.

Kleuren

  • Rijk kleurenpallet.
  • Meestal een zachte uniforme kleur.

Voordelen

  • Mooi in een modern en strak interieur.

Nadelen

  • Vrij poreus en dus best sterk impregneren voor gebruik.
  • Kalkzandsteen is vlekgevoelig.

Basalt

Basalt is een erg hard vulkanisch gesteente. Het is qua eigenschappen best vergelijkbaar met graniet. Basalt wordt gevormd door vloeibaar magma dat aan het aardoppervlak afkoelt. Door die zeer snelle afkoeling kunnen de mineralen niet uitkristalliseren en blijft de steen zeer fijnkorrelig.

Kleuren

  • Overwegend grijs.
  • Zeer strak van kleur, minimalistisch.

Voordelen

  • Weinig poreus en hard.
  • Kan verschillende oppervlakteafwerkingen ondergaan.
  • Past in een moderne woning.

Nadelen

  • Voelt nogal koud aan.
  • Sommige soorten vallen vrij duur uit.

Blauwe hardsteen

Blauwe hardsteen (ook wel eens arduin genoemd) is een compacte donkere kalksteen. Blauwe hardsteen bestaat uit verschillende soorten fossielen in een donkere grondmassa. Belgische, Ierse en Aziatische blauwe hardsteen worden ontgonnen en gecommercialiseerd. Deze Steen wordt nu ook meer en meer gebruikt als stijlvolle vloerbedekking, maar de bekendste toepassingen uit het verleden zijn uiteraard de dorpels.

Kleuren

  • Beperkt kleurenpallet : Vooral van grijstinten tot blauw en bijna zwart.
  • Past wel in een modern interieur.

Voordelen

  • Laat verschillende oppervlakteafwerkingen toe.
  • Vrij tijdloos karakter en duurzaam.
  • Gemakkelijk onderhoud.
  • Niet poreus.

Nadelen

  • Vlekvorming is op blauwe hardsteen mogelijk.
  • Voelt eerder koud aan.
© 2008 - 2019 Edwaar, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Tuintafel van natuursteen; een blikvanger op het terrasTuintafel van natuursteen; een blikvanger op het terrasEen tuintafel van natuursteen past heel goed in een strak vormgegeven tuin. Natuursteen heeft als groot voordeel dat het…
Natuursteen op de vloer, mooi!Natuursteen op de vloer, mooi!Natuursteen op vloeren geeft een woning een bijzondere stijl. Bij het inrichten en aankleden van het interieur van een w…
Het kiezen van een stenen vloerHet kiezen van een stenen vloerDe afgelopen jaren is de belangstelling voor marmeren vloeren enorm toegenomen, de toegevoegde waarde aan een gebouw is…
Bestrating; terras of pad van natuursteen of travertinBestrating; terras of pad van natuursteen of travertinBij de aanleg van een tuin gaat, terecht, veel aandacht uit naar de bestrating. De materiaalkeuze voor het terras en de…
Zo maken we onze natuurstenen vloer weer als nieuwZo maken we onze natuurstenen vloer weer als nieuwOok onze (binnen) vloeren kregen het de voorbije wintermaanden zwaar te verduren. Een grondige onderhoudsbeurt dringt zi…

Reageer op het artikel "Vloerbedekking: Natuursteen, een vergelijking van de soorten"

Reacties

Co, 27-12-2015 19:51 #2
Goede dag,
Wat ik graag zou willen weten, is waaruit of te wel wat is de samenstelling van de impregneer middelen voor marmer, hoop dat iemand dat weet, zie er tegen op om chemische rommel op het marmer te smeren. Wat deed men vroeger op het marmer?

Groet, Co

Willaert Jan, 11-05-2009 10:26 #1
Ik had gedacht om een oprit te leggen in indische leisteen omwille van de talrijke kleurschakeringen.
Volgens sommige bronnen zou deze leisteen enkel geschikt zijn voor binnen.Is dit zo en zo ja wat is de reden hiervoor.
Alvast bedankt.

Infoteur: Edwaar
Gepubliceerd: 19-10-2008
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Interieur
Reacties: 2
Schrijf mee!