InfoNu.nl > Huis en Tuin > Wonen > Natuursteen op de vloer, mooi!

Natuursteen op de vloer, mooi!

Natuursteen op de vloer, mooi! Natuursteen op vloeren geeft een woning een bijzondere stijl. Bij het inrichten en aankleden van het interieur van een woning wordt niet altijd goed nagedacht over vloeren. Voor de hand liggende keuzes qua vloeren zijn onder andere parket en laminaat. Een natuurstenen vloer geeft je interieur iets extra's, het lijkt chique en natuursteen is duurzaam. De keuze die je hebt in vloeren van natuursteen, is enorm. Je kunt natuursteen combineren met hout, en zorgen voor leuke sprekende contrasten.

Natuursteen spreekt en is duurzaam

Het speciale van een natuurstenen vloer is de warme en sprekende uitstraling die het vloeren geeft. Door de duurzaamheid van natuursteen, is een vloer pas na decennia aan vervanging toe. Het onderhoud is niet niet moeilijker dan bijvoorbeeld het onderhoud van laminaat of van een houten vloer. Wel moet een natuurstenen vloer op een speciale manier onderhouden worden.

Mooi in de badkamer

Zo'n tweeduizend jaar geleden was het gebruikelijk om in badruimtes natuursteen toe te passen. Het is ook erg mooi in een badkamer, de badkamer straalt door natuursteen rust, sereniteit en warmte uit. Het geeft alle vloeren, en dus ook de badkamer, een exclusief karakter.

Combinaties en contrasten

Door natuursteen krijg je vloeren met karakter, wat zijn positieve weerslag zal hebben op de uitstraling van het gehele interieur. In combinatie met vloerverwarming creëer je het ultieme comfort. Er is onder andere marmer en graniet, hoogglans en mat. Marmer heeft overigens een killere uitstraling dan ander natuursteen, maar raakt steeds populairder misschien juist vanwege het zakelijke, luxe, strakke karakter.

Kleuraccenten en motieven

De legmogelijkheden van een natuurstenen vloer zijn legio. Bedenk dus van tevoren goed wat je wilt: wel een motief in een andere kleur, of juist geen motief. Kleuraccenten in de vloer zijn populair, maar de keuze hiervoor is afhankelijk van de stijl die je wilt creëren (of reeds hebt gecreëerd). Een schuine legrichting of juist een rechte, strakke legrichting. Een vloer in combinatie natuursteen met hout is mogelijk. Je kunt er alle kanten mee op. Het is trendy om op een strakke gladde vloer juist een hoogpolig kleed te leggen met een hoog aaigehalte. Contrasten dus.

Natuursteen in de tuin

De laatste tijd zie je dat leisteen vloeren in tuinen in opmars zijn. De antracietkleurige tuinmeubels waren al eerder in opkomst, evenals de antracietkleurige bloempotten. Een antracietkleurige vloer in de tuin vindt men hier blijkbaar bij passen (alhoewel het weinig contrasteert met antracietkleurige tuinmeubels en potten). Natuursteen is ook prachtig in de tuin. Eén van de tuintrends is 'Wellness' en wat past hier beter bij dan natuursteen? Een andere tuintrend is 'Morrocan Garden' en hier past zandsteen perfect bij.

Soorten natuursteen

Marmer en graniet zijn hierboven al genoemd. Marmer is dus in opkomst. Verder heb je leisteen, wat ook populair is. Dan nog gabbro, gneis, harsteen, zandsteen. Een kalkstenen vloer is het makkelijkst te onderhouden. Leisteen heb je in veel kleuren. In een kwartsiet tegel zitten meerdere kleurschakeringen en deze soort natuursteen heb je niet in een egale kleur per tegel. Hardsteen wordt meestal gelegd, wanneer men een nonchalante uistraling wil creëren. Zandsteen, de naam zegt het al, heeft puur-natuur kleuren, een beetje woestijnachtig. Gabbro natuursteen is meestal nogal donker van kleur. Gneis natuursteen lijkt erg veel op graniet.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Natuursteen op de vloer, mooi!"

Infoteur: Ssandra3108
Laatste update: 16-10-2011
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Wonen
Schrijf mee!