InfoNu.nl > Huis en Tuin > Interieur > Populariteit rotan

Populariteit rotan

Populariteit rotan Rotanmeubels en accessoires zijn niet meer weg te denken in ons interieur. Waarom overstijgt het de trends?

Wat is rotan

Rotan (rattan) is een verzamelnaam van alle materialen die er zijn op gebied van deze meubelen. Het betreft hier soorten als;
  • Pitriet
  • Palasan
  • Manou

De Indische Archipel is bij uitstek het gebied waar rotan vandaan komt.

Het is een natuurlijk tropische liaansoort (slinger- en klimplant) welke erg buigzaam is en tot lengten van meer dan 200 meter kan groeien. De buigzaamheid maken dat het enorm geschikt is om er allerlei soorten interieurproducten van te maken.

Vanwaar de populariteit

Het feit dat rotan door zijn buigzaamheid in allerlei vormen toegepast kan worden, speelt zeker een rol. In een periode dat de strakke meubels “ in” zijn, kan het rotanmeubel ook strakker vormgegeven worden in de meubels. Zo ook klassiek, romantiek of welke stijl dan ook. Dat wil zeggen dat het vol en warm is, maar nooit te massief. Dit kan bij bepaalde houtsoorten nog wel eens gebeuren. Verder heeft rotan de kwaliteit dat het bij allerlei soorten meubels in verschillende houtsoorten te plaatsen is. Eenduidige meubels met een rotanstoel als eyecatcher kan heel smaakvol zijn. Tenslotte heeft rotan een bepaalde buigzaamheid dat stoelen ook zonder kussens comfortabel zitten.

De populariteit wordt nog maar eens onderschreven door de nieuwe lijn gevlochten kunststof tuinmeubels die sterke gelijkenis vertoont met rotan.

Onderhoud

De rotanmeubels staan in de leefruimtes waar in de winter een zeer droge lucht heerst. M.n. de centrale verwarming en de isolatie van de woning is hier de oorzaak van. Dat wil ook zeggen dat de rotan enigszins kan uitdrogen. Een eenvoudige maar effectieve wijze om de rotanmeubels mooi te houden is de plantenspuit op deze meubels te zetten. De materialen voor de reguliere houten meubels zijn niet geschikt voor rotan.

Na verloop van tijd kan de laklaag op de rotanmeubels ook vernieuwd worden. Of sterker nog, als de natuurlijke kleur van de rotanmeubels niet meer gewenst is, kan er een andere kleur aan gegeven worden.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Populariteit rotan"

Reactie

Samantha, 17-07-2008 21:51 #1
Ik denk dat de toekomst van rotan in duigen ligt. Althans écht rotan. Ik heb het idee dat kunstrotan veel meer voordelen met zich meebrengt. Het is tenslotte milieuvriendelijker en het kan langer mee. Kunstrotan heeft naar mijn idee zeker potentie om tot een betrouwbaar meubelstuk te komen binnen onze huizen en tuinen. Reactie infoteur, 18-07-2008
Kunstrotan heeft inderdaad toekomst en is ideaal in gebruik, maar ik verwacht dat er mensen blijven die "echt" willen hebben. Natuurproducten zullen m.i. vooralsnog niet uit het straatbeeld verdwijnen.

Infoteur: Annastaal
Gepubliceerd: 05-06-2008
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Interieur
Special: Woning
Reacties: 1
Schrijf mee!