InfoNu.nl > Huis en Tuin > Diversen > De efficiente huisvrouw / -man: vloerbedekking

De efficiente huisvrouw / -man: vloerbedekking

De duurste onderdelen van je inrichting zijn meestal de tapijten en kleden. Zorg er dus goed voor. Volg altijd de fabrieksaanwijzingen op om het tapijt zo lang mogelijk in een zo goed mogelijke staat te houden.

Stofzuigen

Het stofzuigen van de vloerbedekking moet regelmatig gebeuren. Het stof wordt goed opgezogen bij ongeveer 8 keer bestrijken met de stofzuiger. Gebruik de hulpstukken van de stofzuiger om in hoekjes en onder meubels te zuigen.

Shamponeren

Gebruik een tapijtreiniger om vieze vlekken te verwijderen. Als je het hele tapijt wilt reinigen doe dit dan met een tapijtreinigingsmachine, of laat het professioneel doen. Als tapijten vastliggen, laat ze dan liggen tijdens het shamponeren. Er bestaat een mogelijkheid dat het tapijt krimpt.

Efficiente tip: Als je meubels terug moet zetten op een nog vochtig tapijt, leg dan stukjes folie onder de poten, om nieuwe vlekken en afdrukken te voorkomen. Verwijder ze als het tapijt droog is.

Droogshamponeren

Wil je je tapijt wel reinigen, maar milieubewust en niet te duur? Gebruik dan zuiveringszout. Strooi het met gulle hand over je tapijt. Een kwartiertje laten liggen en vervolgens opzuigen. Je tapijt is schoon, maar ook ongedierte is verdwenen en vieze geurtjes geneutraliseerd.

Geplette polen

Zware meubels zorgen ervoor dat de polen in je tapijt pletten. Om ze weer op te richten leg je een ijsklontje op de geplette polen en laat het smelten. Het vocht laat je vervolgens weer opdrogen. Als je tapijt droog is, zuig je met de stofzuiger de polen zo weer overeind.

Kleden en matten

Kleden stof vrij maken doe je met de mattenklopper. Klop ze buiten uit. Matten van natuurlijke materialen als sisal, bies en kokos, kun je zuigen. Als ze erg vuil zijn kun je ze schrobben met zout en water. Goed afspoelen en vervolgens laten drogen.

Efficiente tip: Matten willen nog wel eens van hun plek schuiven. Gebruik een dubbelzijdig plakband om ze op hun plek te houden of bevestig klitteband aan het kleed en de vloer. Er bestaat ook speciaal tapijtkleefband dat je onder de mat kunt plakken.

Tapijtkever

Tapijten en kleden kunnen een broedplaats zijn voor ongedierte, zoals de tapijtkever. Je herkent deze aan de vervelde huid die je meestal in de hoeken van het tapijt vindt. Dood er zoveel mogelijk door borax te strooien rond de hoeken van het tapijt. Gebruik ook borax voor het leggen van nieuw tapijt, strooi het over het ondertapijt.

Sigarettenrook

Als er gerookt wordt in huis dan trekt de rook snel in de tapijten en de bekleding van meubels. Zet een kom water in de kamer als er gerookt wordt. Het water neemt de geur op. Het aansteken van kaarsen helpt ook.

Efficiente tip: Strooi zuiveringszout in de asbakken om te voorkomen dat peuken blijven smeulen.

Efficiente tip: Azijn kun je gebruiken als luchtverfrisser. Zet een klein bakje in de kamer. Voeg ook azijn toe aan de luchtbevochtigers in huis, de lucht zal frisser blijven.
© 2007 - 2017 Cookiehappy, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Vloerbedekking: eigenschappen van tapijtVloerbedekking: eigenschappen van tapijtWanneer je nieuwe vloerbedekking wilt kopen, dan heb je de keuze uit vele soorten. Soms wordt in het spraakgebruik met v…
Huisstofmijtallergie: wat kun je er zelf tegen doenLast hebben van huisstofmijtallergie kan heel erg vervelend zijn. Je moet vaak niezen en hoesten. Je kunt last hebben va…
Klussen: vloer herstellen - vloer repareren -vloer renoverenKlussen: vloer herstellen - vloer repareren -vloer renoverenEen vloer wordt veel gebruikt. Logisch dat er dan vlekken, krassen en scheurtjes in komen. Bij verwisselbare vloertegels…
Tapijt leggen zoals het hoortEen mooi tapijt maakt een kamer behaaglijk en het is lekker zacht en warm om op te lopen. Kamerbreed tapijt is net zo wi…
De efficiente huisvrouw / -man: schoonmaakroutinesHet huishouden is een noodzakelijk kwaad. Vrijwel niemand beleeft er echt plezier aan en de meesten onder ons willen het…

Reageer op het artikel "De efficiente huisvrouw / -man: vloerbedekking"

Reactie

Frieda, 14-09-2012 17:52 #1
Sinds een half jaar heb ik (weer) vloerbedekking. Deze vloerbedekking (met vleug) is niet of nauwelijks te stofzuigen met mijn Miele S511 en kombi zuigstuk (op vloerbedekking stand). Heb de zuigkracht al verminderd en schuifje bovenaan stand iets open gezet, maar het blijft erg moeilijk. Heb het idee dat de ingeklapte borstel toch belemmerend werkt. Iemand een oplossing of ook last van dat probleem?

Infoteur: Cookiehappy
Gepubliceerd: 16-07-2007
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Diversen
Reacties: 1
Schrijf mee!