InfoNu.nl > Huis en Tuin > Interieur > Oosterse tapijten, waardevol bezit

Oosterse tapijten, waardevol bezit

Oosterse tapijten, waardevol bezit Een echt Oosters handgeknoopt tapijt is niet alleen voor magistraten en rijken weggelegd. Tegenwoordig kunnen bijzonder mooie Oosterse tapijten voor verrassend lage prijzen worden aangekocht. Daarbij zijn de keuzemogelijkheden de laatste decennia enorm uitgebreid.

Wat is kenmerkend voor een Perzisch tapijt?

Het “Perzisch Tapijt”, wat staat voor een handgeknoopt Oosters tapijt, wordt al eeuwenlang op dezelfde wijze vervaardigd, waardoor het karakter van deze kunst vrijwel ongewijzigd bleef. Kenmerkend voor de Oosterse tapijtknoopkunst zijn de wonderlijke kleurharmonie en de verbazingwekkende verscheidenheid aan motieven, waardoor de tapijten iets heel aparts krijgen. Aan de kwaliteit en het kunstzinnige van ieder Oosters tapijt ligt het instinctief gevoel voor smaak, dat de Oosterse mens eigen is, ten grondslag.

De oorsprong van handgeknoopte tapijten

Handgeknoopte tapijten worden in meerdere landen worden vervaardigd, zoals in:
  • Afghanistan;
  • Turkije;
  • De Kaukasus;
  • China;
  • India.
De in het dagelijks spraakgebruik vaak gehanteerde benaming "Perzisch Tapijt" is dan ook enigszins misleidend, wat niet wegneemt dat Iran (het vroegere Perzië) een van de belangrijkste tapijtcentra was en nog steeds is.

Over de vraag waar de eerste handgeknoopte tapijten werden gemaakt bestaan vele hypothesen, maar vaststaat in ieder geval dat al in de 5e eeuw voor Christus handgeknoopte tapijten werden vervaardigd. Een in perfecte staat verkerend exemplaar uit die periode werd immers gevonden in een grafheuvel in de Pazyrik Vallei in Siberië.

Handgeknoopte tapijten uit Pakistan en India

In de afgelopen decennia werden er steeds meer schitterende tapijten uit Pakistan geïmporteerd die bijzonder fijn geknoopt zijn. Deze tapijten hebben een knoopdichtheid van circa 315.000 knopen per vierkante meter. Het bijzondere is dat nagenoeg alle afmetingen, dessins en kleurstellingen in nauwe samenspraak met de knopers kunnen worden gerealiseerd.

Een van de belangrijkste producenten op het moment is echter India. Hoe in dat land de knoopkunst de afgelopen 40 jaar tot ontwikkeling is gekomen, is indrukwekkend. De eerste exemplaren die richting Europa kwamen, waren de Hamadans: aanvankelijk zeer grof geknoopt en van inferieure kwaliteit maar spotgoedkoop in vergelijking met een soortgelijk tapijt uit Perzië. Maar na die eerste Hamadans heeft India de productie van handgeknoopte tapijten naar een beduidend hoger plan getild.

De kwaliteit van India’s handgeknoopte tapijten is in de afgelopen decennia aanmerkelijk verbeterd. Zowel de kwaliteit van de wol, het klippen (op gelijke hoogte knippen met een schaar), als het wasprocedé, deden menig beëdigd taxateur in Oosterse tapijten de laatste jaren watertanden.

Tapijtknoopkunst is eeuwenoud

Weliswaar leven we tegenwoordig in een tijdperk van computers en automatisering, maar gelukkige omstandigheid is dat de eeuwenoude tapijtknoopkunst niet verloren is gegaan. Vaak worden Oosterse tapijten heden ten dage nog steeds op dezelfde primitieve knoopstoelen geknoopt als eeuwen geleden. Wel is het zo dat de perfectie in knoopkunst, zoals we die voorheen vooral in knooplanden als Perzië kenden, momenteel in veel andere landen wordt geëvenaard.

Koopadvies handgeknoopte tapijten

Koop alleen tapijten bij bekende en gerenommeerde firma’s. Spoedverkopen, executoriale verkopen en vele veilingen van Oosterse tapijten betreffen vaak slechte waar die, onder valse voorwendselen, zonder enige garantie of certificaat en tegen te hoge prijzen aan de man worden gebracht. Betrouwbare adviezen van ervaren tapijtkenners, bij bonafide tapijthandelaren een standaardservice, kunnen een handgeknoopt tapijt tot een waardevol bezit maken.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Oosterse tapijten, waardevol bezit"

Infoteur: Serkozy
Gepubliceerd: 18-08-2011
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Interieur
Schrijf mee!