InfoNu.nl > Huis en Tuin > Interieur > Mooie spiegels in huis

Mooie spiegels in huis

De een behangt het huis er mee en bij de ander moet je zoeken naar een spiegel. De een wil zich continu bekijken en de ander vindt het na het ochtendritueel wel genoeg. Maar spiegels kunnen in huis veel meer functies hebben. Spiegels kunnen zelfs beeldbepalend zijn voor een ruimte en dan is de spiegel plots niet meer dat eenvoudige meubelstuk aan de muur.

Spiegels door de tijd

We weten niet wanneer de eerste spiegel “ontdekt” is, maar wel dat het waarschijnlijk om het wateroppervlak gaat. De spiegels werden eeuwen geleden gemaakt van metaal. Van materialen als brons, zilver en koper werden platte schijven gemaakt die vervolgens gepolijst werden. Zo kon men zichzelf toch ongeveer zien. De Egyptenaren kenden in de oudheid wel een materiaal wat voor glas door kon gaan, namelijk obsidiaan. Gepolijst kwamen de Egyptenaren een heel eind.

Toen glas uitgevonden was, werd het allemaal iets gemakkelijker. Het glas werd bedekt met een dun laagje metaal en zo ontstond de spiegel. Nog dichter naar onze tijd (14e eeuw) maakte men spiegels door glas bol te blazen. Er werd vervolgens lood, tin en antimoon in gegoten en zodra de glazen bol afgekoeld was, werd de bol in stukken gesneden en zo ontstonden enkele bolle spiegeltjes.
Zo’n 2 eeuwen later kwam de kwikspiegel in beeld. Hier werd tinamalgaan onder een laagje glas bedekt. Een dure optie destijds en niet voor iedereen weggelegd. De kwikspiegel, in verschillende vormen, is lang de spiegel geweest waar de mens het mee moest doen.

Pas in de 19e eeuw werd het chemische proces ontdekt, hoe een laagje zilver over de spiegel te leggen. Het proces werd vervolmaakt van zilvernitraat, met een dun laagje koper en een laklaag er achter. Tot het product wat het heden ten dagen is, met een laagje zilver of aluminium achter de glasplaat.

Verschillende spiegels

Hoewel we meestal van de vlakke spiegel uitgaan, zijn er meerdere soorten spiegels, te weten:
  • De vlakke spiegel, de meest bekende dus. Het beeld wat je ziet is exact hetzelfde als de spiegel zelf.
  • De bolle spiegel, dit is een spiegel waar het spiegelend gedeelte een beetje bol staat. Deze spiegel verkleint je beeld, maar het vergroot je totale gezichtsveld. Ideaal voor de vrachtauto als extra spiegel.
  • De holle spiegel, dit is een spiegel die als het ware ietwat in het frame ligt. Deze spiegels zie je vaak als je net iets wilt vergroten zoals de make-up spiegel.
  • De lachspiegel, deze kennen we wel van de kermis en deze spiegel is grillig en geeft dus altijd een vertekend beeld wat alle kanten op kan gaan.

De spiegel in huis

Iedereen heeft eigenlijk wel minimaal één spiegel in huis, is het niet om jezelf regelmatig te bekijken, dan toch wel om in de badkamer in de spiegel te kijken, jezelf op te maken, jezelf te scheren of je haar te kammen.
Voor de een stopt het bij deze spiegel en voor de ander kan het niet genoeg zijn. Spiegels in de WC, de hal, de woonkamer, de tuin en zelfs de slaapkamer en/of kledingkamer. Enerzijds omdat je steeds mooiere spiegels ziet en het dus aankleding van je huis is en anderzijds omdat een spiegel de ruimte groter kan doen laten lijken. Spiegels met de meest uiteenlopende omlijsting en dus voor is er voor ieder interieur wel een spiegel te vinden.

Woonkamer en hal

Een grote spiegel in een kleine woonkamer, kan de ruimte optisch vergroten. Maar naast de woonkamer kan het ook in een hal toegepast worden. In de hal heeft het een dubbelfunctie, want behalve de ruimte vergroten, kan je jezelf ook meteen bekijken vlak voordat je deur uit gaat en kan je bekijken of je op deze wijze de deur uit kunt gaan. Geldt uiteraard andersom ook voor bezoek wat net zijn/haar intrede in je huis doet.

Slaapkamer en/of kledingkamer

Op kasten of in de buurt van kasten is het handig om een spiegel in de lengte te hebben. Enerzijds oogt de ruimte weer groter, maar anderzijds is het goed om als je jezelf aan het kleden bent, direct te zien of het goed zit.
Op de wat strakker vormgegeven ruimtes zie je vaak grote spiegels op [kast-)deuren, soms zo groot als een volledig paneel. De klassiek vormgegeven slaap/kledingkamers hebben vaker een losse grote spiegel in de ruimte. Er zijn mooi grote ovalen te koop die uitstekend passen bij een klassiekere ruimte. In aparte kledingkamers worden ook wel eens speciale wanden van spiegels voorzien. Grote spiegeltegels kan je zelf op maak maken, te koop bij speciaalzaken en de grotere doe-het-zelf winkels.

Tot slot

Je hoeft niet per se erg ijdel te zijn om meerdere spiegels in je woning te hebben. Spiegels kunnen, naast functioneel, ook gewoon een sieraad zijn in je woning. Spiegels met de meest uiteenlopende omlijsting en dus voor ieder interieur is er wel een spiegel te koop.
Gerelateerde artikelen
Spiegels in huisSpiegels in huisWas vroeger de spiegel nog slechts boven het fonteintje in het toilet of boven de wastafel in de badkamer, inmiddels is…
Inloopkasten, een trend?Of de inloopkast een trend is en straks weer uit het beeld verdwijnt waag ik te betwijfelen. De inloopkast zag je tienta…
In spiegels, vloeistoffen en kristallen bollen kijkenDe toekomst voorspellen aan de hand van spiegelbeelden is één van de oudste en meest toegepaste vormen van waarzeggerij.…
Wandversiering tuinDe tuin is een verlengde van het huis geworden en in de tuin vinden we alleen niet alleen maar groen, een tuinset en wat…
Het kleinste kamertje opknappenHet kleinste kamertje opknappenWat moet je daar nu van maken en toch kan het kleinste kamertje in veel woonhuizen wel een opknapbeurt gebruiken. Niet i…

Reageer op het artikel "Mooie spiegels in huis"

Infoteur: Annastaal
Laatste update: 21-09-2016
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Interieur
Schrijf mee!