InfoNu.nl > Huis en Tuin > Interieur > Een nieuwe keuken kopen moet goed doordacht worden

Een nieuwe keuken kopen moet goed doordacht worden

Een nieuwe keuken kopen moet goed doordacht worden Wie een nieuwe keuken wil kopen en installeren moet van tevoren beslissen hoeveel die keuken mag kosten. Bovendien moet er dan een wensenlijstje klaargemaakt worden. Dat wensenlijstje mag best uitgebreid zijn, want u kunt het immers altijd nog aanpassen aan het budget. Stel wel een paar hoofdeisen waar de keuken beslist aan moet voldoen. Ook mooie, moderne keukens zijn niet altijd zo ingericht als degene die erin moet werken dat wel zou willen. Bedenk vooral waar u de verschillende apparaten wilt hebben. Denk ook aan de uitstraling en probeer u in te leven als u eenmaal bewust gaat kijken. Een drukke keuken met veel glaswerk in de deuren zal bijvoorbeeld nog drukker lijken als ze een maal ingericht is met koffiezetapparaat, keukenmachine enzovoort.

Niet altijd tevreden met een nieuwe keuken

Soms zijn mensen achteraf niet helemaal gelukkig met de hele opzet van de keuken. De deurtjes draaien de “verkeerde” kant op, de nieuwe koelkast is anders ingedeeld, waardoor er minder in kan dan in de vorige, er kan geen emmer water gevuld worden, omdat de kraan niet hoog genoeg staat of de wasbak kleiner is, en ga zo maar door. Bedenk dus altijd eerst welke eigenschappen van uw oude keuken heel prettig waren en wat u dus beslist in de nieuwe keuken terug wilt zien.

Wordt het een leefkeuken of is daar geen plaats voor

Beslis eerst wat voor keuken u wenst. Hebt u plaats voor een grote leefkeuken met een lange tafel en waar u vaak gasten kunt laten mee-eten of hebt u slechts een kleine ruimte, waar u wel zoveel mogelijk gemak en plaats in wilt hebben voor het klaarmaken van lekkere gerechten.

Een modern kookeiland of een ouderwetse bar als afsluiting naar de kamer

Wilt u een kookeiland, of een keuken tegen de wand, met of zonder hoek erin. En zo ja, wat doet u dan met het hoekkastje? Zet u daar dan een draaiplateau in of kiest u voor een andere oplossing? Er zijn ook hoekkasten waar u door de deur naar voren te trekken, de hele planken met inhoud naar buiten trekt, zodat u overal bij kunt komen.

Laden en kasten in de nieuwe keuken

Een apothekerslade is natuurlijk heel handig voor het opbergen van flessen en ander spul dat in een gewone lade vaak niet past of snel omvalt. De besteklade kan vaak in een andere lade ingebouwd worden, zodat de volle hoogte van de lade gebruikt kan worden. Daarbij moet de besteklade apart gesloten kunnen worden. Let op zacht sluitende laden met remmende werking. Goed voor uw oren en goed voor de laden.

Niet iedereen wil remmers op de laden

Niet iedereen wil die remmers echter. Mensen die snel van bewegen zijn, zitten er vaak met hun vingers tussen en dat kan soms best pijnlijk zijn.

U kunt ook voor een duurzame keuken kiezen

U kunt ook kiezen voor een keuken van duurzaam materiaal met stevige houten deuren en andere natuurlijke materialen. Elke nieuwe keuken wordt tegenwoordig ook ingericht met de modernste en vooral de meest energiezuinige apparatuur, die het de bewoners niet alleen gemakkelijker maken, maar die ook niet meer energie verbruiken dan noodzakelijk is.

Een kraan met kokend water

Zo is er ook de kokendwaterkraan, waar u meteen thee uit kunt zetten en die de waterkoker en fluitketel al overbodig maakt. Niet aan te raden voor kleine kinderen en het is even wennen, maar wel gemakkelijk voor wie ermee weet om te gaan. Men adverteert ermee door te zeggen dat men er in een mum van tijd tomaten mee ontvelt, maar de onderste tomaten zullen sneller moes worden dan de bovenste en dat is niet prettig pellen. Let dus goed op dat u uw eigen gedachten erbij houdt, zodat u naderhand niet iets aan de nieuwe keuken moet veranderen omdat die niet past bij uw eigen situatie.

De industriële keuken

Dan zijn er nog de strak vormgegeven keukens van roestvrij staal, die zo in een restaurant geplaatst zouden kunnen worden. Niet ieders keus, want deze keukens zijn wel mooi, maar doen vaak ook erg koud en steriel aan. Voor een gezellige leefkeuken zijn ze dan ook minder geschikt en de prijs ligt vaak ook vele malen hoger dan die van andere keukens.

Het aanrechtblad indelen

Bakt u graag of maakt u graag jam, zorg dan voor een ruime plaats (over ongeveer twee of drie kastjes heen) op het aanrechtblad, waar u ruim uw deeg kunt uitrollen, jampotjes kunt vullen of toetjes kunt klaarmaken. Als dat blad op onlogische plaatsen onderbroken is door het aanrecht en de kookplaat en er tussenin steeds slechts een stuk blad boven een kastje vrij is, kunt u daar niet veel mee aanvangen.

Kleine keukens vragen vaak een andere indeling

Vooral in kleine keukens is het verstandig om naast de kraan links en rechts op het blad plaats te hebben voor de eventuele vaat en het wassen van groenten en fruit, daarnaast de kookplaat en de rest van het blad aaneengesloten te kunnen gebruiken als werkblad.

De hoogte van het aanrechtblad

Aan het aanrecht moet u rechtop kunnen werken, zodat u geen rugpijn krijgt van het voorover gebogen staan bij het klaarmaken van de gerechten. Praat daarover bij de aankoop van uw keuken. Zorg ook voor een opgehoogde rand aan de voor- en zijkant van het aanrechtblad. Het wordt tegenwoordig wel eens weggelaten, maar is nogal onpraktisch. Mocht het koffiezetapparaat, de waterkoker of iets dergelijks lek raken of u knoeit per ongeluk met een pan, dan loopt het water tenminste niet meteen langs de kastjes naar beneden en de vloer op, maar blijft op het aanrecht staan.

Een extra wasbakje

Veel mensen kiezen voor een extra bakje naast de wasbak om daar groenten en fruit in te kunnen wassen. Zorg dat dit bakje niet te smal is, zodat u er ook sla en wat grotere groenten in kunt wassen, anders zal het weinig of niet gebruikt worden en heeft het geen nut.

Let op ongebruikte ruimtes

Zit er onder de ruimte voor de oven of de magnetron nog een ruimte van tien centimeter of meer en wil de keukenverkoper daar een plank voor zetten, laat er dan een schuiflade van maken, want daar kunt u dan gemakkelijk vershoudfolie, bakpapier, plastic boterhamzakjes, enzovoort in opbergen. Het zou immers jammer zijn als die ruimte niet gebruikt zou kunnen worden. Achter een eventueel deurtje voor de wasemkap kunt u soms plankjes laten maken voor het opbergen van kleine kruidenpotjes. Gemakkelijk dicht bij de kookplaat.

Oven of magnetron met bakcapaciteit kopen

Voor het afbakken van stokbrood, broodjes, het maken van een cake of het bakken van een pizza is een magnetron met bak capaciteiten prima geschikt. Wie graag en veel bakt is echter beter af met een complete oven, omdat die toch wat anders bakt dan de magnetron.

De hoeveelheid stopcontacten in de keuken moet goed doordacht zijn

Zorg vooral voor voldoende stopcontacten. Bedenk van tevoren welke apparatuur u waar wilt aansluiten en vergeet vooral niet de aansluiting van afzuigkap, afwasmachine, koelkast, magnetron en oven. Daarnaast moeten er stopcontacten zijn voor de koffiemachine, de eventuele waterkoker, de eventuele broodrooster, keukenmachine, enzovoort. Die apparaten gebruikt u echter meestal niet allemaal tegelijk, maar houd er wel rekening mee, zodat u niet plotseling vast zit.

De kookplaat moet zorgvuldig gekozen worden

U kunt kiezen voor gas, inductie of elektrisch koken. Gas is het meest goedkoop als er tenminste goed mee omgegaan wordt en er geen kleine pannen op grote pitten gezet worden. Gas is voor veel mensen ook wat gemakkelijker dan elektrisch koken, omdat u het vuur kunt temperen als u ziet dat de inhoud van de pan aan de kook is. Bovendien hebt u geen probleem met het koken als de elektriciteit eens uitvalt.

Elektrisch koken

Elektrisch koken is duurder, maar wie het gewend is, zweert er meestal bij. Voor het koken op inductie moet men speciale pannen gebruiken die daarvoor geschikt zijn. Het schoonmaken van de inductieplaat is gemakkelijk, terwijl de roosters van een gaskookplaat nogal eens moeilijk schoon te maken zijn. Het is maar waar u voor kiest. Er zijn op internet diverse websites te vinden waarop u de voordelen en nadelen van elke soort kunt bekijken en waarop ook de ervaringen van diverse mensen met deze drie mogelijkheden te vinden zijn.

Inductie

Wie eenmaal inductie heeft, zweert erbij. Het is geen goedkoop systeem, maar er is wel gemakkelijk mee om te gaan. Ook ouderen hebben geen probleem om aan inductie koken te wennen.

De kleur van de vloer van de keuken

Verbouwt u de hele keuken, kies dan meteen ook een goede vloertegel uit, waar u weinig op ziet en die gemakkelijk schoon te houden is. Witte vloertegels in een keuken zijn heel mooi, maar meestal niet erg praktisch, want er moet immers gewerkt worden en er valt wel eens wat op de grond.

Door en door gekleurde tegels

Vraag bij de tegelhandel naar een tegel die door en door gekleurd is. Tegels die niet door en door gekleurd zijn kunnen na een val van een kopje of schotel rode steenplekken vertonen, als de bovenste, gekleurde laag eraf gesprongen is. Vraag ook naar tegels die bestand zijn tegen vetvlekken.

Ga niet over een nacht ijs

Bent u aan een nieuwe keuken toe, ga dan niet over een nacht ijs en bezoek verschillende zaken, kijk op internet en ga, als dat mogelijk is, naar groothandels. Vergelijk vooral de prijzen van alle onderdelen. Een nieuwe keuken kost genoeg en u wilt er meestal ook lang mee toekomen. De uitgaven daarvoor moeten dan ook een goed en tevredenstellend resultaat geven.
Gerelateerde artikelen
De prijs van een keuken: voorbeeldbedragen en tips!Wanneer je erover denkt een nieuwe keuken te gaan kopen, zijn de kosten vaak het eerste waar je aan denkt. Begrijpelijk,…
Kookplaat: gas, electrisch, inductie en keramischKookplaat: gas, electrisch, inductie en keramischEen kookplaat aanschaffen: kies je voor een losstaande of voor inbouw? En dan het soort kookplaat: er is ruime keus uit…
Keuken veranderen met beperkt budget?Keuken veranderen met beperkt budget?De keuken is nog niet aan vernieuwing toe of het budget voor vervanging is nog niet toereikend en toch de stijl verander…
Keukenapparatuur: hoeveel groepen heb je nodig?Sommige keukenapparatuur gebruiken zulke hoge vermogens dat er een eigen groep voor nodig is. Een bekend voorbeeld zijn…
Je keuken renoveren: maak je keuken weer als nieuwJe keuken is aan een opknapbeurt toe. Maar je vind het niet nodig om een nieuwe keuken te kopen of je hebt er het budget…

Reageer op het artikel "Een nieuwe keuken kopen moet goed doordacht worden"

Infoteur: Cornelissens
Laatste update: 12-07-2019
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Interieur
Schrijf mee!