InfoNu.nl > Huis en Tuin > Huishoudelijk > Slaapkamer hygiënisch schoonmaken

Slaapkamer hygiënisch schoonmaken

Slaapkamer hygiënisch schoonmaken Een schone slaapkamer zonder al te veel stof ziet er niet alleen aantrekkelijker uit, maar is bovendien ook beter voor de gezondheid. Mijten houden van stof en in een vuil bed is een schrikbarende hoeveelheid mijten aanwezig. Regelmatig het bed verschonen is dan ook een must, zeker voor mensen die gevoelig zijn voor allergieën. Maar ook de kledingkast heeft zo nu en dan een goede schoonmaakbeurt nodig.

Slaapkamer schoonmaken

Huisstofmijten

Mijten leven van stof, schilfertjes huid, sporen van schimmels, stuifmeelkorrels en plantenvezels. In een warme en vochtige omgeving voelen ze zich het best thuis. In vloerbedekking, gordijnen, beddengoed en knuffels komen ze in grote hoeveelheden voor. Eén op de tien mensen is allergisch voor huisstofmijt. Je kunt zoín allergie op ieder moment in je leven ontwikkelen. Zaak dus om je slaapkamer, en ook de rest van het huis, zo stofvrij mogelijk te houden.

De schoonmaak

Maak wekelijks alles wat in de slaapkamer hangt en staat schoon en doe dit als het kan met een schone doek en allesreiniger. Vergeet ook niet het lichtknopje en de stopcontacten, de lampen en de bovenkant van de deur.

Bed schoonmaken

  • Bedek de matras met een goede molton, deze neemt veel lichaamsvocht op en beschermt het matras. Was de molton iedere twee maanden en was hem op minimaal 60 graden Celsius.
  • Verschoon minstens één keer per week het beddengoed en was dit op minimaal 60 graden Celsius.
  • Na het slapen sla je het beddengoed op bed open en laat het bed luchten met het raam open. Mijten houden niet van kou en zullen zich minder snel vermenigvuldigen.
  • Houdt de temperatuur in je slaapkamer laag. Maak het zeker niet warmer dan 25 graden Celsius, dit is ook niet bevorderlijk voor het slapen zelf.
  • Ventileer dagelijks de slaapkamer.
  • Hang bij droog weer eens per maand het beddengoed buiten.
  • Houdt ook de ombouw van het bed regelmatig schoon. Gladde materialen kunnen met een vochtig doekjes met allesreiniger worden schoongemaakt. Ombouwen van textiel kunnen met de stofzuiger worden schoongehouden.

De kledingkast schoonmaken

De buitenkant van de kledingkast kan wekelijks met een sopje worden schoongemaakt. Een spiegelwand kan met glasreiniger op een doekje worden gepoetst. Haal zeker twee keer per jaar de hele kast leeg en zuig hem goed uit. Neem de kast ook af met een vochtig doekje met allesreiniger. Als je de kast leeghaalt bij het wisselen van de seizoenen, dan kun je meteen voor de winter de zomerspullen ergens anders opruimen en andersom. Zo houd je de boel overzichtelijk en niet te vol. Dit is dan meteen een mooi moment om spullen die je toch nooit meer draagt weg te doen en de kast goed schoon te maken.

Gordijnen, luxaflex en rolgordijnen schoonmaken

Het is geen overbodige luxe om de gordijnen in de slaapkamer regelmatig te wassen. Stop ze in de wasmachine als ze hier tegen kunnen of breng ze weg naar de stomerij. Luxaflex kun je bijhouden met schoonmaken door het wekelijks te stoffen. Als de luxaflex erg vies is, kun je het in een bad met wat waspoeder erin leggen en het laten weken. Rolgordijnen kunnen met het zachte borsteltje van de stofzuiger worden schoongemaakt.

Vloer schoonmaken

Tapijt moet zeker wekelijks gestofzuigd worden, maar ook voor gladde vloer is dit aan te raden. Een gladde vloer kun je bovendien na het zuigen nog vochtig schoonmaken. Maak ook af en toe de plinten goed schoon.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Rolluiken schoonmakenWaarom is het belangrijk om rolluiken schoon te maken en hoe kan ik dit het beste doen? Geniet van de voordelen van scho…
De efficiente huisvrouw / -man: schoonmaakroutinesHet huishouden is een noodzakelijk kwaad. Vrijwel niemand beleeft er echt plezier aan en de meesten onder ons willen het…
Feng Shui, plaats van bed en kamerdeurDe plaats van de slaapkamer in uw huis is belangrijk. Gaat u verhuizen, moet u zorgvuldig letten op de onderlinge verhou…
Huisstofmijtallergie: behandeling van de slaapkamerAls je hoort dat je kind allergisch is aan huisstofmijt, is dat wel even slikken. Gelukkig kun je nu met een paar eenvou…
Tips om benauwdheid bij astma te voorkomenAstma is een ziekte die niet overgaat, maar het voorkomen van prikkels kan er voor zorgen dat patiënten minder last hebb…

Reageer op het artikel "Slaapkamer hygiënisch schoonmaken"

Infoteur: Wilmo
Laatste update: 22-10-2018
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Huishoudelijk
Special: Huis schoonmaken
Schrijf mee!